Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eltek anlegg i Volvo 850

thamule

Anbefalte innlegg

Har denne tråden gående på bilforumet.net og er interessert i flere folks meninger om annlegget eg nå har foreslått

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=107010

Har sett på en del hos Eltek:

Forsterkere:

1 DYnabel BF1702 til subben

1 DYnabel BF0804 eller BF1702 til frontsetta.

Hvilken som er best til frontsettet vet eg ikkje

Frontsett: Lotus performance

Sub: Lotus SW300

Passer dette bra i lag? Vil lyden bli bra?

Samla pris på 11 lapper. Ka må eg rekne med i tillegg?

Er oppsettet verdt 11 tusen, eller er det masse anna eg kan finne for den prisen?

Endret av blaster88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er verdt pengene er det egentlig bare du som kan svare på, men jeg kan love deg at du kunne ha brukt pengene på langt, langt verre produkter enn de du har listet opp. Anlegget som er skissert ovenfor bør absolutt spille meget bra, med både luft, dynamikk og detaljer. Men ikke glem at skikkelig montering kan være forskjellen på "helt ok" og "superb" ;)

Du sier at kvaliteten på lyden står i fokus. Det neste jeg vil spørre deg om da, er hvordan drømmeanlegget til innebruk ser ut. Store høyttalere? Små? Detaljert lyd? Analytisk lyd? Varm og koselig lyd?

Lenke til kommentar

Heime har eg store høgtalere.

Der bassen ligger i bunn og overhodet ikkje rumler eller stikker seg ut. Den er forholdsvis stram.Den skal bygge opp resten.

Mellomtonen veit eg ikkje om eg kan forklare men eg vil høre "alt" om du skjønner. Diskanten er hissig skarp.

Dynamisk og analytisk? eg kan vel i grunn ikkje svare på det. Eg skjønner ikkje begrepa.

Om lyden er varm? Tja, ikkje i så alt for stor grad egentlig. Lyden skal hos meg framstå samla, men likevell skal det ikkje vere rot og bråk. Alle element må vere med.

Veit ikkje om du blei så mykje klokare på meg, men det er i grunn kun slik eg kan beskrive det. Kva du meiner med montering? kor eg plasserer dei ulike komponentane?

Er det nødvendig med 12" eller holder det med 10"? Pris spiller forsåvidt ingen rolle. Om subben koster 2 tusen eller 3 tusen går for det samme. Og er fremdeles i stuss om hvilken frontsettforsterker eg skal velge. :hmm:

Noken som har link til overgang fra 13cm til 17 cm?

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

- Transmedia.no har sannsynligvis overgangene du trenger :)

- Jeg ville kanskje gått for 12-tommeren. Både fordi du er vant med store høyttalere, og fordi den bedre vil "fylle" stasjonsvognen med lyd og fremdeles ha mer å gi. Prisforskjellen er også ganske liten. Lotus-tolveren har fått mye skryt for sin evne til å formidle detaljer og "korrekthet" og samtidig blande seg godt med resten. Man kan ikke forvente at den automatisk skal spille på denne måten, mye ligger i installasjon og forsterkeri.

- Seas 6-tommerne vil nok gi deg masse detaljer. Reference-elementene vil antakeligvis gi deg ennå litt mer, men de koster tross alt nesten dobbelt så mye. Et frontsett til ca. mye penger som sannsynligvis vil gi deg noe mer "bitt" i diskanten er Focal 165KP. Mange liker Focal-diskanten, andre synes den blir for spiss og skarp. Prøv å få til en prøvelytt for å se om det er noe for deg.

- med montering mente jeg både hvor du monterer komponentene, men også hvordan du monterer dem. Prøv å skru dem fast i selve døra, ikke bare dørtrekket. Sørg for minst mulig lekkasje rundt elementene (ikke nødvendig for diskant). Demp dørene godt og sjekk at ingen kabler ligger i klem og at elementene ikke er utsatt for fukt/vann.

- forsterker: hva med en BF2502? Begynn med en god spiller, Performance frontsettet og en BF2502. (Jeg vedder på at du vil bli svært overrasket over hvor god lyd det blir med bare en god forsterker og et bra frontsett i dempede dører...)

Bygg ut senere med sub og tilhørende forsterker (ennå en BF2502 for en clean look?) når du har råd. Altfor mange skal ha "alt" med en gang, og ender opp med femten middelmådige produkter istedetfor fem virkelig bra ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Gratulerer med både bil, frontsett og forsterker! Tror du vil bli meget fornøyd! :)

Ang. overgangene: ring Transmedia på 466 68 283. :)

5702079[/snapback]

Transmedia har eg snakket med. Dei har kun dørtrekk som eg må bytte. Det er forelppig ikkje et alternativ. SÅ enten så må eg få bestilt en an plass, eller så må eg modde litt sjøl, eller så må eg rett og slett returnere lotus settet mitt. :cry:

Å, du har sånn skikkelig familiebil med skiboks og slikt du :)

Han med GLT er nettopp blitt 17 år han :p

5701597[/snapback]

17 eg og. Takboksen skal av etter kvert. Kan vere greit å ha stående i garasjen om det skulle bli nødvendig.

EDIT: leif

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

Returnere Lotus-settet? Huffda! Da må du ned i 5-tommers størrelse også, og det koster deg endel membranareal som er godt å ha :cry: Men dersom det skulle bli så ille har man etpar anbefalinger til det også ;)

Skal se om jeg kommer over noen greie adaptere. I "verste fall" må du leke litt med MDF og/eller glassfiber, men... ingenting er umulig :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var Lotus Performance settet sammen med dynabel 1702 montert og testet.

Kommer akkuratt inn fra en liten prøvetur. Eg og fattern måtte jo sjølvsagt teste detta vidunderet vi har bygd på dei siste helgene. Eg var i cd-samlinga og fant fram en Eagles-cd. Og vi utviksla ikkje et ord gjennom hele kjøreturen, vi satta bare å nytte musikken :D, og såg på kverandre og smilte og tenkte akkurat det samme:

Damn så rein og fin lyd det var!(forutenom litt grunnsusing fra spillern, men den hørte vi berre på lavt volum). Gleder meg bare til eg får begynt på subben.

Bilder og mer info kommer i mårra. :yes:

Lenke til kommentar

Vi løste problemet med overgangen slik:

Først tok vi dørtrekket av døra:

dortrekk.jpg

Deretter delte vi dørtrekket og skar av loma som sat nederst på døra. Så var vi i kjelleren og fant ei 22mm sponplate. Den kutta vi til og tilpassa. Så limte vi og skrudde den fast. Slik ble resultatet:

DSCN2564.jpg

Deretter måtte vi strekke kabel i dørene. PÅ grunn av at kablene så var der originalt var vel rundt en 0,75 kvadrat. Vi løste da kontakten og borte et større hul så vi fikk kablene gjennom. Men det tok tid! :wallbash:

kabeltrekking.jpg

Så måtte vi strekke kabel gjennom coupeen og bak til der forsterkeren skulle ligge.

kaos.jpg

kabletrekkingmidtkonsoll.jpg

Elementa blei så montert. Mellomtonene i døra og diskantene i dashbordet(orginalt feste passte nesten, så ikkje noke interessant å skrive eller vise om det)

mellomtone.jpg

medgrill.jpg

Så begynte vi på plate som vi skal ha framfor elementet. Ei firkanta plate med avrunda hjørne dekt med svart stoff. Plata er i metall. Eg driver å venter på at limen skal tørke før eg får skrudd den fast.

Her er pappa i full gang med å skjere den til

vinkelsliper.jpg

Lyden ble superb, forutenom litt støy av spillern som eg hører når eg spiller på lavt volum. Dette er forløpig ikkje noke stort irritasjonsmoment, men det blir kanskje en ny blaupunkt spiller etter kvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har eg fått på dekkplatene på dørene. Fant ikkje passende skrujern i sta, men øvre venstre hjørne skal bli litt bedre, det ser berre litt skeivt ut. Eg er storfornøgd.

Har forresten et spørsmål, KOssen bør eg stille forsterkeren? Har den nå på ca. 60%. Er det helt greit eller er det et spesielt sted den bør stå, og koffor?

ferdig.JPG

Litt kritikk? :whistle:

EDIT: Fiksa bilde

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...