Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor nærme kommer man med en IP trace?

Anbefalte innlegg

Leste dagen artikkel i Digi:

http://www.digi.no/php/art.php?id=293500

Og da begynte jeg å lure, hvor nærme kan man komme en privat person med en ren IP trace.

Så jeg testa med blandt annet VisualRoute IP tracer. Da endte jeg opp på en Telenor node. bb.online.no.

Dette anntar jeg er koblingsbokser man ser stående rundt omkring som ADSL linja kobler seg på.

Finnes det noe verktøy for å putte inn en Node adresse, og så få det geografiske plassering av den?

Jeg vet at man så begynner å nærme seg farlig en konkret adresse for individer. Men feks i Oslo kan jo en node server tusenvis. Jeg er 100% sikker på at telenor har et internt verktøy for dette, men spm er om det ligger ute for alle et eller annet sted på sidene til Telenor.

Anyone??

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, jeg er usikker på om jeg forklarte dårlig eller du misforstod. Jeg tenker ikke lokalt fra meg og ut. Jeg tenker hvis jeg har en IP til noen ett eller annet sted i Norge, hvor nærme kan jeg komme dem ved å først trace IPen, og så ved å bruke Node adressen som den IPen slutter på til å finne hvor den node boksen står. Den står jo i en gate ett eller annet sted.

Eller for å forkorte det ned: Finnes det en webside som jeg kan putte inn Node adressen på og så finne en geografisk indikasjon på hvor den er. By, bydel, gate..osv.

AKIRA

Lenke til kommentar
Uhm, jeg er usikker på om jeg forklarte dårlig eller du misforstod. Jeg tenker ikke lokalt fra meg og ut. Jeg tenker hvis jeg har en IP til noen ett eller annet sted i Norge, hvor nærme kan jeg komme dem ved å først trace IPen, og så ved å bruke Node adressen som den IPen slutter på til å finne hvor den node boksen står. Den står jo i en gate ett eller annet sted.

Eller for å forkorte det ned: Finnes det en webside som jeg kan putte inn Node adressen på og så finne en geografisk indikasjon på hvor den er. By, bydel, gate..osv.

AKIRA

5680955[/snapback]

Jeg forstår hva du mener. Jeg har sett bilder av verktøy som kan spore opp IPadresser(ikke lokale) for å spore opp hackere. Men jeg husker ikke navnet på slike verktøy. Jeg har aldri prøvd det selv.
Lenke til kommentar

Ved å lese av navnet på nodene du tracer på veien mot en annen bruker så kan du ofte iallefall komme fram til landsdel/by personen du tracer befinner seg i. En bør gjerne da også legge merke til pingtidene mellom hvert hopp når man tracer.

Men du får nok ikke vite adressen til en node utifra en traceroute mot en privatkunde. ISP`ene lager ikke navn på noden som viser dette så nøyaktig, dette av flere grunner, som personvern, og f.eks det å minimere sjansene for at uvedkommende forsøker seg med herverk osv. Hvis du forsøker å få vite mer detaljert hvor en bruker bor så oppgir en isp ikke dette, det må da gå via politiet etc. Finnes nok ikke programmer som klarer å snoke seg fram til slik informasjon uten å ha inside info eller hacket seg inn i ISP`e sine databaser.

En traceroute mot min ip viser iallefall tydelig at jeg holder til i oslo, men mer detaljert enn det kan man ikke se uten å kjenne veldig godt til nettet til min isp.

Redigert:

Hvis man sender ting fra sin arbeidsplass/skole er det derimot mye enklere å spore opp hvor en bruker befinner seg. Det samme personvernet gjelder ikke når man sender ting fra arbeidsplassen siden man representerer sin bedrift når man er ute på nett hos en av arbeidsplassens pc`er. Gjør man noe ulovlig fra sin jobb er det ofte enkelt å spore opp arbeidsgieren det er sendt fra. Men mot privatkunder blir det fort værre

Endret av Brafa
Lenke til kommentar
Eg bor, i følge geo-ip-sak, i Bergen. Det var nytt for meg ;)

5683343[/snapback]

jepp, det er ikke alltid de funker helt de programmene der.

Da jeg hadde bredbåndsfabrikken (i oslo) så så det ut som om jeg bodde i sverige et sted ifølge slike søkeverktøy som dette. En traceroute mot min ip den gangen ville nok også indikert at jeg holdt til i sverige pga at bredbåndsfabrikken er svensk.

Lenke til kommentar
Eg bor, i følge geo-ip-sak, i Bergen. Det var nytt for meg ;)

5683343[/snapback]

jepp, det er ikke alltid de funker helt de programmene der.

Da jeg hadde bredbåndsfabrikken (i oslo) så så det ut som om jeg bodde i sverige et sted ifølge slike søkeverktøy som dette. En traceroute mot min ip den gangen ville nok også indikert at jeg holdt til i sverige pga at bredbåndsfabrikken er svensk.

5683531[/snapback]

Dette avhenger om ISP'en har registrert riktig info mot Ripe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...