Gå til innhold

hvilket linux distro skal jeg prøve?

Anbefalte innlegg

kan dere anbefale en linuxdistro som er bra til en nybegynner

har prøvd fedora core, men aldri skjønt hvordan man innstalerer programmer

noen som kan forklarer litt hva som er best og hva jeg burde prøve?

og min prosessor har støtte for 64 bit

edit: forandret litt

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv en av de (3?) store "nybegynnerdistroene" Fedora, Ubuntu, Suse eller Mandriva er alle nybegynnervenlige og enkle å ha med å gjøre. Personlig kan jeg anbefalle Ubuntu som jeg har brukt lenge. Enkelt å sitte opp, meget gode forum og enkelt å få hjelp visst det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar
kan jo innstalere begge, men har litt problemer med å skjønne hvordan jeg skal innstalere programmer, noen som kan forklare litt

5680948[/snapback]

Programer kan du enkelt installere via pakkesystemet til den distroen du velger å gå for. Ubuntu bruker apt-get pakkesystemet. Her kan du enkelt installere pakker, eller programer om du vil, enten via grafiske Synaptic, eller via terminal med apt-get install (det programet du ønsker å installere) Veldig enkelt altså ;)

Lenke til kommentar

kan jeg gjøre som tidligere krympe xp partisjonen, så oppretter linux nye partisjoner til seg på den ledige plassen

edit: kan vel rekke det nå, og så prøve litt men håper noen svarer litt raskt på spørsmålet mitt :)

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar

Har aldri prøvd å installere Ubuntu på en maskin med Windows, men når jeg hadde Windows fikk jeg mulighet til å bruke hele hd'en, bruke noe av den frie plassen på Windows partisjonen (denne kunne jeg justere selv) eller partisjonere på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...