Maxila Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) kan dere anbefale en linuxdistro som er bra til en nybegynner har prøvd fedora core, men aldri skjønt hvordan man innstalerer programmer noen som kan forklarer litt hva som er best og hva jeg burde prøve? og min prosessor har støtte for 64 bit edit: forandret litt Endret 28. februar 2006 av MAXILA Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Prøv en av de (3?) store "nybegynnerdistroene" Fedora, Ubuntu, Suse eller Mandriva er alle nybegynnervenlige og enkle å ha med å gjøre. Personlig kan jeg anbefalle Ubuntu som jeg har brukt lenge. Enkelt å sitte opp, meget gode forum og enkelt å få hjelp visst det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 kan jo innstalere begge, men har litt problemer med å skjønne hvordan jeg skal innstalere programmer, noen som kan forklare litt Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg har Ubuntu på den andre datamaskinen min, og den distroen vil jeg gjerne anbefale. Veldig nybegynnervennelig, og meget stabilt. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 kan jo innstalere begge, men har litt problemer med å skjønne hvordan jeg skal innstalere programmer, noen som kan forklare litt 5680948[/snapback] Programer kan du enkelt installere via pakkesystemet til den distroen du velger å gå for. Ubuntu bruker apt-get pakkesystemet. Her kan du enkelt installere pakker, eller programer om du vil, enten via grafiske Synaptic, eller via terminal med apt-get install (det programet du ønsker å installere) Veldig enkelt altså Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 sist gang jeg prøvde å innstalere noe klarte jeg det ikke det var et eller annet giz fil eller noe, kan det stemme? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Joda. Det er flere måter du kan installere forskjellige ting på. Det enkleste og mest oversiktlige er nok å bruke pakkesystemet ditt. Men for å installere en *.tar.gz: tar -zxvf *.tar.gz ./configure make checkinstall (eventuelt make install) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg synest at Fedora er bra. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) akkurat det skjønte jeg ikke så mye av Lassie men kan jo spørre på forumet her men det er vel lovlig og laste det ned med bitcomet? edit: satt inn navn på den jeg svarte til Endret 28. februar 2006 av MAXILA Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Linux er opensource og gratis, så da er det ingenting i veien med å laste ned via BitTorrent. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 er det denne som er den nyeste ubuntu-5.10-dvd-i386.iso? og en av disse på denne siden http://torrent.dulug.duke.edu/ (er lovlig denne siden) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Er det ikke raskere å laste ned fra FTP? Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 pleier å gå mye raskere med bitcomet på linuxdistroer for da er det så mange som seeder/deler uten at jeg trenger og laste opp så mye Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 men uansett vet der hvor jeg finne de på ftp? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 GNU/Linux er lovlig så det er ingen grunn til ikke å laste ned fra offisielle steder. Gå til ubuntulinux.org så finner du fort det du vil ha, og alltid siste versjon!! Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 bare lurer på en ting burde jeg laste ned 64 bit versjonen eller 32 bit versjonen? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det er minimal eller ingen ytelsesøkning med 64bit, men det kan være: - driverproblemer - problemer med ufrie programmer - codec problemer Så jeg mener at du bør gå for 32bit. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) ja da går jeg for den da edit: fikk hværtfall ganske god speed 480 kbit/s maks på min linje nå er 500 kbit/s til telenor oppgraderer linja mi Endret 28. februar 2006 av MAXILA Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) kan jeg gjøre som tidligere krympe xp partisjonen, så oppretter linux nye partisjoner til seg på den ledige plassen edit: kan vel rekke det nå, og så prøve litt men håper noen svarer litt raskt på spørsmålet mitt Endret 28. februar 2006 av MAXILA Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Har aldri prøvd å installere Ubuntu på en maskin med Windows, men når jeg hadde Windows fikk jeg mulighet til å bruke hele hd'en, bruke noe av den frie plassen på Windows partisjonen (denne kunne jeg justere selv) eller partisjonere på egenhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå