morhua Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Jeg lurer på hva som er best når jeg skal overklokke. Jeg har: MSI K7T266 Pro RU HK XP1700+ 512 PC2100 DDR RAM. Dersom jeg låser opp CPU, vil det da være mulig å øke multiplier fra 11 til 13? Dersom dette går, vil CPUen gå opp til ca 1660 Mhz (xp2100+ nivå) Vifta er en Thermaltake Volcano 7+, samt at kabinettet har 4 vifter så jeg har kjøling nok. Er det ikke så at dersom jeg øker multiplier og ikke FSB, vil ikke dette påvirke noen andre komponeter i systemet? Eller må jeg øke FSB og multiplier i kombinasjon??? PLZZZZ, kom med innspill dersom dere har erfart noe rundt dette!!! Lenke til kommentar
staljin1 Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 quote] morhua skrev (2002-09-20 20:00): Jeg lurer på hva som er best når jeg skal overklokke. Jeg har: MSI K7T266 Pro RU HK XP1700+ 512 PC2100 DDR RAM. Dersom jeg låser opp CPU, vil det da være mulig å øke multiplier fra 11 til 13? Dersom dette går, vil CPUen gå opp til ca 1660 Mhz (xp2100+ nivå) Vifta er en Thermaltake Volcano 7+, samt at kabinettet har 4 vifter så jeg har kjøling nok. Er det ikke så at dersom jeg øker multiplier og ikke FSB, vil ikke dette påvirke noen andre komponeter i systemet? Eller må jeg øke FSB og multiplier i kombinasjon??? PLZZZZ, kom med innspill dersom dere har erfart noe rundt dette!!! Hei, For å si det enkelt så tjenner du mest i ytelsen ved å øke FSB framfor MULTIPLYER, men på den andre side som du har antydet blir ikke andre komponentene i PC-en påvirket hvis du OC ved å øke multiplyer fordi hastigheten på PCI bus ikke økes. Er det stabilitet du er ute etter så er multiplyer OC veien å gå, er det ytelse du vil ha så øker du FSB. Det beste hadde nok vært å finne stabilt forhåld mellom FSB og multiplyer. F. eks. min T.Bird AXIA 1GHz har OC topp på 1.39GHz. Jeg kan kjøre den 9x153MHz eller 8.5x160 eller 8x166MHz, men problemet er at jeg har en bilig Cooler Master kjøler og HK varmes voldsomt opp ved 166MHz slik jeg må kjøre 8.5x163, men for å øke stabiliteten ytterligere har jeg bestemt meg for 9x153MHz=1.377GHz. Håper dette hjelper. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-21 01:13, skrev staljin1:MULTIPLYER Heter nok multiplier du :smile: Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Kaller det bare multiplayer jeg.. mye tøffere! :wink: Lenke til kommentar
fondus Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-21 09:34, skrev Anders Leipsland: Quote: Den 2002-09-21 01:13, skrev staljin1: MULTIPLYER Heter nok multipl i er du :smile: er nok brukt flere ord for multiplier her på forumet: [*] multiplayer [*] multiplyer [*] multiplaier [*] multipyer [*] multipleiyer er de jeg har registrert her på forumet :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-21 20:13, skrev fondus:er nok brukt flere ord for multiplier her på forumet: joda, men multiplier er det eneste korrekte. Lenke til kommentar
morhua Skrevet 21. september 2002 Forfatter Del Skrevet 21. september 2002 Uff uff :sad: Her spør jeg om hjelp til å klokke, så krangler dere om rettskriving......... Nei, gi meg heller flere og gode svar..... Apropos; vil det være realistisk av meg å tro at jeg kan klokke XP1700 til XP2100 nivå? Eller kommer jeg til å få et særdeles ustabilt system? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-20 20:00, skrev morhua:Dersom jeg låser opp CPU, vil det da være mulig å øke multiplier fra 11 til 13? ja Quote: Er det ikke så at dersom jeg øker multiplier og ikke FSB, vil ikke dette påvirke noen andre komponeter i systemet? stemmer Quote: Eller må jeg øke FSB og multiplier i kombinasjon??? du må ikke, men du tjener mer på FSB klokking enn MP(multiplier) klokking. Selv tar jeg først å tyner FSBen og så tar jeg MP'en etterpå. Å sette ned MP'en for å få opp FSB'en er ofte smart, å sette ned FSB'en for å få opp MP'en er veldig sjeldent bra. Å klokke FSB'en hvertfall et par MHz så PCI'en blir en 3-4 MHz høyere er alltid positivt og fører sjeldent til problemer :smile: Å klokke FSB'en kan fint gjøres uten at systemet blir ustabilt :smile: ps. sorry avsporinga :wink: Lenke til kommentar
morhua Skrevet 21. september 2002 Forfatter Del Skrevet 21. september 2002 Takker for informativ svar Mr. Leipsland m fl. :smile: Jeg får låse opp CPUen og sette igang!! Dere får følge med på bruktbørsen fremover, da jeg etter all sannsynlighet kommer til å annonsere etter ny PC etter mitt OC prosjekt (sa noen røyksopp???):-) XP 2000+ HERE I COME!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå