Gå til innhold

Hvordan blir fremtidens musikk?

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Nei! Jeg hadde håpa på at hip-hop liksom hadde nådd apexen sin nå.

5681609[/snapback]

Du og eg!

Er en litt artig tanke det der, som faktisk har streifet meg med tiden. Eg tror feks(frykter) techno trance rulle å banker i allee mulige og umulige retninger i lang tid fremover. Sammenlign den typen musikk når dne inntok markedet,og me den som er i dag! Er en ganske stor forskjell ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forundret over at ingen ennå har nevnt internett. Det er plateselskapene som de siste årene har styrt musikkutviklingen og da har de kjørt på det de kjenner best. Med internett har allerede en underskog av lovende artister fått prøve seg og det vil bare komme mer og mer.

Lenke til kommentar

Jeg tror noen av musikksjangerne vil vare lenge. Rock m. undersjangere, Hip Hop, Elekstronisk musikk og Klassisk er noen av disse. Grunnen er de store kulturene som følger med musikken. Kulturer dør ikke ut uten videre.

edit:

Men alt kan jo skje. Det kan jo være disse stilene endrer seg til det ugjennkjennelige.

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Vi er i disse mulighetenes tider hvor alt skal skje så fort og voldsomt. Et interessant emne som kom frem her var trance. Den er helt annerledes i dag i forhold til for få år siden. Altså en enorm utvikling over kort tid, hvor trance muligens har nådd klimaks for sitt potensiale. Med all sannsynlighet vil den ikke endre se i brattere kurve de kommende år enn hva den allerede har gjort.

La oss se på rocken da... Den rocken vi kjenner fra 50- og 60-tallet er veldig enkel og lite kompleks. Så kom The Beatles, og i løpet av en knapp tiårsperiode klarte de å utvikle seg til mer kompleks rock. Men det er bare kompleks i relativ forstand. Gjennom hele 70, 80 og 90-tallet utviklet rocken seg videre. På 90-tallet begynte utviklingen å ta av, og det til de grader. Sjangerbeltet strakks seg mer på få år enn det tidligere hadde gjort på mange tiår. Jeg tror det skyldes de tidene vi er inne i. Teknologien har gjort enorme framsteg, og alt er blitt enklere å få til. Vi har en helt annen og mye mer effektiv form for kommunikasjon, og det blåser fart i saker og ting. Denne overdrivelsen eller turbofarten vi har med alle ting å gjøre i dag, kan være destruktiv for musikkens skyld. Vi tar nemlig så av at det til slutt blir manko på både inniativ og kreativitet. Jeg tror at vi også her, som med mange andre ting, prøver å spise over for mye på en gang, og det fører til stagnering. Skal uvtiklingen innen musikk fortsette i det tempoet det gjør nå, og med en økende stigningkurve tatt i betraktning, vil et eller annet skje i nær fremtid. Det går jo fortere nå enn det har gjort over en hel 30-års-periode...

Lenke til kommentar
Håhåhå, tenk på hvor ekstrem de verste metalgruppene kommer til å være om tyve år. :love:

5683049[/snapback]

Hvis man kan tenke seg noe mer ekstremt enn det som er i dag, hvorfor lager ikke bare noen det da?

Tidligere har musikken vært veldig preget av tabuer og grenser. I dag kan vi gi blanke i alt fordi de sosiale normene er mindre og vi kan være mer bevisste og gjøre det vi selv vil.

Lenke til kommentar
Jeg er stygt redd for at det blir en retrobølge.

5683082[/snapback]

Det har allerede kommet flere av de, så det har du rett i.

Håhåhå, tenk på hvor ekstrem de verste metalgruppene kommer til å være om tyve år. :love:

5683049[/snapback]

Lurer på HVORDAN de skal være ekstreme. Man har liksom nådd "toppen" når det gjelder fart og hvor høyt en skrur distortionknappen på gitarforsterkeren for en god del år siden. Tror vi kommer til å se mer kreativitet som blir brukt for å gjøre ting mer ekstreme, type kaotisk komposjon, atonalitet, sære rytmer og sånt...men sikkert ting vi ikke greier å tenke på en gang. Blir spennende. :)

5683049[/snapback]

Hvis man kan tenke seg noe mer ekstremt enn det som er i dag, hvorfor lager ikke bare noen det da?

5683269[/snapback]

Det skjer hele tiden. Dukker stadig opp flere mer ekstreme band.

Joa, men undergrunnsmusikkens utvikling > kommers utvikling.

Stemmer, jeg tror den tradisjonelle poppen(musikken som "alle"hører på) er døende. Folk kommer til å bli generelt sett mer indivdualistiske, dette kommer også til å gjelde musikken.

Nå er ikke musikk bare melodi. Mange andre elementer som kan eksperimenteres med. 55_5F er vel innovatører innen det området der :wee:

Spennende, har ikke hørt så mye av dette selv.

Jeg tror egentlig de fleste store sjangere som rock(og fleste av dets undersjangere), jazz, klassisk, osv vil holde seg. Mnage av de vil nok miste mainstream-popularitetn, men fks. rocken tror jeg er noe som vil være populært svæært lenge. Men typen rock vil naturligivs forandre seg like mye som den har gjort de siste 50 årene.

Jeg tror fremtidens stikkord er mangfold :wee:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

5683329[/snapback]

Kommer an på hva man legger i ordet ekstremt. Annerledes ekstremt eller mer ekstremt? Nå er ikke Black Metal mitt område, men er det mer ekstremt i dag enn det var for 10 år siden? Har hørt mye på ulver i det siste, og synes dem er noe av det mer ekstreme... Spesielt albumet Nattens Madrigal. Noen vil kanskje kalle et band som Gorguts for mer ekstremt, men jeg vil heller kalle det annerledes ekstremt.

Lenke til kommentar

5683329[/snapback]

Kommer an på hva man legger i ordet ekstremt. Annerledes ekstremt eller mer ekstremt? Nå er ikke Black Metal mitt område, men er det mer ekstremt i dag enn det var for 10 år siden? Har hørt mye på ulver i det siste, og synes dem er noe av det mer ekstreme... Spesielt albumet Nattens Madrigal. Noen vil kanskje kalle et band som Gorguts for mer ekstremt, men jeg vil heller kalle det annerledes ekstremt.

5683542[/snapback]

Gorguts har jo atonele og "ubehagelige" toner, det er ekstremt spør du meg.

For å ta et bedre eksempel: Dillinger Esccape Plan. Hvis man ikke er vant med den typen musikk så må en nesten være masochist for å begynne å høre på dem, ikke bare er det kjapt, kaotisk, og masser av vreng men har atonale toner som høres falskts ut for de som ikke er vant til atonale toner.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

En teori er at fremtidens musikk kommer til å gå i sykluser med en del retro i seg. F.eks at de forskjellige dekadene gjentar seg med en tvist.

Slik som klestrendene som gjentar seg omtrent hvert 20-30 år og ellers andre markedssykluser.

Nye sjangre med henblikk til andre bestående, og _vi_ blir eldre og kommer ikke til å like det som skjer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
er det ikke bare å putte en ektra streng på gitaren og en ekstra tangent på pianoet og et ekstra bambusrør på panfløyta!!

5766840[/snapback]

hmm, du kan da få flere toner samtidig, men ingen nye toner. Ser ikke helt vitsen i det du sier her. Finnes da gitarer med flere enn 6 strenger allerede, pianoer med flere tangenter enn normalt osv.

Lenke til kommentar

5683329[/snapback]

5683542[/snapback]

Nattens Madrigal er ganske ekstrem ja. Men det finnes en del moderne bm som er mye mer ekstremt. Hør f.eks Anaal Nathrakh.

Lenke til kommentar

Mye av musikken som blir laget nå er for at selskapene skal tjene penger, kan ikke si at jeg er noen proff i dette, men jeg synes det lages for mye dritt med et fengende refereng som kun skal bli solgt, ikke være bra.Havner på svisj, topp 20 og overalt i maks 1måned så er den borte.

Et Godt eksempel er Crazy Frog, fengende refereng som man nesten blir tvinget å høre på overalt. Folk begynner å kjøpe til mobil og selskapene tjener gigantiske summer.

Håper bare det ikke kommer til å forsette sånn, som jeg desverre tror det kommer til å bli.

Synes musikk skal bli laget for å være bra, helst få frem følelser osv ikke for å få penger til å rulle in.

Som sagt er ingen ekspert så tar gjerne imot kritikk.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Håper på at noen skal komme og snu musikken som vi kjenner idag, helt opp ned. Hvis det kommer et nytt instrument, vil det bli haugevis av nye sjangre. Noen med litt hode kan komme å finne på noe nytt som kan være så bra at det blir brukt i den meste musikken etter vedkommende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...