Gå til innhold

Har ikke arten Homo Sapiens flere raser?

Anbefalte innlegg

Ulike medisiner har ulik virkning på ulike raser.

5698955[/snapback]

Som jeg sa istad så kjenner jeg 2 andre europeere som ikke tåler pencilin, jeg tåler pencilin, og er selv europeer, er jeg av en annen rase en 2 nevnte individer

5699734[/snapback]

Dette fikk du svar på tidligere i tråden. Slikt teller ikke. Les svaret du fikk forrige gang du kom med dette tullet.

5708886[/snapback]

Jeg bare understreker, at dette skaper et paradoks, med hvor det er grensen går, når det innenfor samme rase er individer som er mer utsatte for gitte sydommer en andre.

5709305[/snapback]

Ikke noe paradoks her, bare manglende logikk. At tilhørighet til en rase medfører en viss reaksjon på enkelte typer medisiner betyr ikke at en viss reaksjon på en type medisiner medfører tilhørighet til en rase. Det at det er forskjeller innen en rase betyr heller ikke at vi må dele det opp enda finere og i enda flere raser.

Dette å sporeopp gensekvenser,som er relativt avgrensede til spesielle utseendegrupper f.eks europeere, er noe som er fakta. Men om en kan kalle det raser, det er det jeg mener med det, det er uten tvil at vise grupper harandre gensekvenser for vise ting en andre, f.eks are noen asiater intolerante mot melk, tror jeg..

Jeg bare understreker poenget mitt med at dette lager at paradoks, med hvor det er en skal "tegne" streken mellom de forskjeelige rasene......

5709305[/snapback]

Nei, ingen paradoks. Eneste "problemet" er at oppdelingen er vanskelig å definere helt klart og entydig. Men det er mange ting der dette er et problem, uten at vi ikke kan skille grovt mellom forskjellige grupper av den grunn.

Uansett, måtte det testertilfør en var sikker på at medisinen hadde en annen virkning, det er bare det at majoriteten i den gruppen f.ek reagerer dårlig på medisineringen, så en må fremdeles teste hvert individ for å avklare dette.

5709305[/snapback]

Det er sjeldent praktisk mulig å teste om et individ tåler en viss type medisin på forhånd før vedkommende skal medisineres. Medisinering må baseres på det man vet der og da. Og skal man medisinere en neger, så gir man ikke medisin som vanligvis ikke fungerer på negre. Gjør man noe annet av politisk korrekte hensyn, da er man bare dum.

Vi er forskjellige. Deal with it! Om vi definerer det som rase eller ikke er egentlig likegyldig. men å undergrave forskjellene av politisk korrekte hensyn synes jeg blir bare dumt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
To individer er vel av samme rase om de kan får barn sammen som ikke er sterile. Mener å ha hørt denne definisjonen på rase et sted. Følgelig er vel alle menneske"raser" samme rase. Tror ordet bare kommer av mangel på et bedre alternativ.

Finnes mange eksempler på dyr i naturen som er nært beslektet, men forskjellige raser, som kan få barn sammen. Felles for disse barnene er at de alltid er sterile;

Hest og esel kan få muldyr..

Tiger og læver kan få en såkalt Liger (nei, jeg dikter det ikke opp ;))

Pluss sikkert mange andre eksempler også...

5680178[/snapback]

Hest og esel er to forskjellige arter, ikke to forskjellige raser. Det finnes forskjellige menneskeraser, på samme måte som det finnes forskjellige hunde- og katteraser.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men min tankegang er som følger.

Lille John Obi Mikel er født i Nigeria. På samme tid ble Ole født i norge, og Kim Il født i Korea. Samtlige er albinoer, dvs at fargen er helt vekke. Alike vel har disse forskjellige genetisk egenskaper. Utseendemessig vil de også være forskjellig, til tross fargelikheten.

Har vi flere raser eller blir det bare politisk ukorrekt å si at vi har det i fare for å diskriminere noen? Uten at jeg er ekspert på området vil jeg påstå at vi har flere raser.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
To individer er vel av samme rase om de kan får barn sammen som ikke er sterile. Mener å ha hørt denne definisjonen på rase et sted. Følgelig er vel alle menneske"raser" samme rase. Tror ordet bare kommer av mangel på et bedre alternativ.

Finnes mange eksempler på dyr i naturen som er nært beslektet, men forskjellige raser, som kan få barn sammen. Felles for disse barnene er at de alltid er sterile;

Hest og esel kan få muldyr..

Tiger og læver kan få en såkalt Liger (nei, jeg dikter det ikke opp ;))

Pluss sikkert mange andre eksempler også...

5680178[/snapback]

Forskjellige katte og hunderaser kan jo få unger sammen som er reproduktive....

Lenke til kommentar
Definasjonen av en rase er;

To individer som kan lage avkom, som ikke er sterilt (kan lage avkom igjen).

Så alle mennesker er en rase. Alle vi kan lage barn med hverandre (ihvertfall nesten), som igjen kan lage nye barn osv.

7350349[/snapback]

Ja, det er den bilogiske definisjonen. Mulig jeg uttrykte meg uforståelig, men jeg er lurer på hvilke "raser" mennekset teoretisk er blitt forøkt inndelt i. Skal skrive en oppgave om raseteorier, og det hadde vært hyggelig om en eller annen vet noe om dette.

Lenke til kommentar

Så alle mennesker er en rase. Alle vi kan lage barn med hverandre (ihvertfall nesten), som igjen kan lage nye barn osv.

7350349[/snapback]

Ja, det er den bilogiske definisjonen. Mulig jeg uttrykte meg uforståelig, men jeg er lurer på hvilke "raser" mennekset teoretisk er blitt forøkt inndelt i. Skal skrive en oppgave om raseteorier, og det hadde vært hyggelig om en eller annen vet noe om dette.

7350461[/snapback]

Åja, vi har vel "delt" oss inn i litt av hvert.

Kommer helt ann på hvem du spør, men vil gå ut ifra at det blir:

Europeere, Asiatere, Midt østere (vet ikke hva jeg skal kalle de), Afrikanerne, Latin amerikanere og indianere. Eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

7350349[/snapback]

Definisjonen du bruker er artsdefinisjonen. Dersom A og B ikke kan få forplatningsdyktige barn sammen, er de ikke av samme art. Eksempel på dette er hest og esel.. Avkommet deres kalles muldyr, og det er ikke forplantningsdyktig, derfor er hest og esel to forskjellige arter, men det finnes mange ulike typer hesteraser. Disse er fult i stand til å produsere avlsdyktig avkom.

Det sier vel nær sagt seg selv at det finnes forskjellige menneskeraser, man trenger ikke være rasist av den grunn, med mindre man hevder at en er bedre enn andre. Forskjellene på en eskimo og en aborigin er større en forskjellen mellom flere hesteraser, i hvertfall utseendemessig. Å forske på dette genetisk er vel neppe stuerent.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom enhver nordmann med blondt hår og blå øyne og hver person med sort hår og brune øyne og hvit hud -- er større enn mellom en typisk afrikaner og en hvit mann med mørkt hår og brune øyne.

Videre -- forskjellen *er* minimal.

Nese-form en "normaliseres", fra europeisk perspektiv, hvis en lys og mørk person får barn.

Det finnes bare en rase; og den heter homo sapiens.

Ordet Rase er bare en forenkling som fremdeles brukes for å beskrive stereotype hud / hårfarge.

Jeg har mørkt blondt hår og grå øyne. Grå er en variant av brune øyne -- det samme gjelder grønne øyne; det er bare blå og "variasjoner av brune" øyne som finnes.

Hvis jeg DNA testet meg, ville jeg ha mer til felles med Osama bin Laden enn med Marit Bjørgen.

Dette husker jeg fra naturfagen i 9-klasse, for 8 år siden -- så jeg kan ta feil -- men jeg tviler.

Lenke til kommentar
Hvis jeg DNA testet meg, ville jeg ha mer til felles med Osama bin Laden enn med Marit Bjørgen.

Dette husker jeg fra naturfagen i 9-klasse, for 8 år siden -- så jeg kan ta feil -- men jeg tviler.

7352294[/snapback]

Usikker. Uansett tror jeg du hadde hatt mer felles DNA med Marit Bjørgen enn med en eskimo. Den testen i 9.kl som kartla genetiske egenskaper som øyenfarge, kan du rulle tunge osv. dier vel noe om arv, ja, men du kan ha mer til felles på den testen med en venn en med din egen onkel eller bestefar.

Hva med mine øyne? De er blågrønne? :p

Nå er det ikke noe stort poeng for meg å dele folk inn i raser, og ser du på hunde, så klart at mennesker fremståt mer som en rase enn en mops og en schäfer, men vi deler dyr inn i raser der det er mindre forskjeller enn mellom ulike typer mennesker. Vi er nå bare dyr, tross alt.

Lenke til kommentar

7350349[/snapback]

7350461[/snapback]

Åja, vi har vel "delt" oss inn i litt av hvert.

Kommer helt ann på hvem du spør, men vil gå ut ifra at det blir:

Europeere, Asiatere, Midt østere (vet ikke hva jeg skal kalle de), Afrikanerne, Latin amerikanere og indianere. Eller noe i den duren.

7351074[/snapback]

Hva delte tyskerne det inn i under 2. verdenskrig?

Lenke til kommentar

Personlig finner jeg det er fascinerende å kunne fastslå hvilket geografisk punkt noen stammer fra kun utifra utseende. Dette gjelder ikke bare mellom ulike land, men også innad i nasjoner. Det er for eksempel lett å skille noen som kommer fra Bergen med noen fra Molde, folk fra Finnmark med de fra Nordland osv, osv..

I tillegg er det ganske lett å se at såkalte afro-amerikanere stammer fra vestkysten av Afrika, og at de mangler de typiske øst-afrikanske trekkene som f.eks. somaliere har. (Det var jo fra vestsiden de ble fanget som slaver og transportert over Atlanteren.)

Grunnen til at spesielle geografiske steder har mennesker med like trekk skyldes Founder-effekten og mangel på genetisk drift. Dvs. at genene resirkuleres i befolkninger som lever i avgrensede/isolerte områder, og setter med tiden bestemte preg på alle innbyggerne.

Det blir ikke feil å si at vi tilhører ulike raser, for det gjør vi. Å sammenlikne en japaner med en neger blir ikke noe annerledes enn å sammenlikne en terrier med en St. Bernard.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig finnes det flere raser, er det noe å diskutere? Slapp av, du er ikke rasist selv om du innrømmer noe så åpenbart som at det finnes ulike menneskeraser. Du er fortsatt politisk korrekt og kan sove godt om natten :) Det er bare når du påstår at den ene er bedre enn den andre at du er rasist.

Mennesker er forskjellige og har forskjellige fysiske egenskaper, det er da helt naturlig og ingenting å bry seg om eller prøve å benekte. Noen raser er faktisk også bedre anlagt enn andre på enkelte områder - for eksempel i noen friidrettsgrener - men hva så?

Hvis ikke folk var så hysteriske etter å være politisk korrekte på dette med raser, og bare slått seg til ro med at vi er forskjellige, ville vi ikke hatt noe rasismeproblem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...