MrLee Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er feil, jeg kjenner flere folk fra Midt-Østen som har naturlig blondt hår og farvet øyner.Men at det er ganske få av dem, det er jeg enig i. 5681900[/snapback] Høh? Er du helt sikker på det? Og at de ikke er blandet med noe annet? Og hvis ikke det, at det er faktisk naturlig blondt hår og ikke linser i øynene?? Og at de ikke er albino av et eller annet slag? 5682231[/snapback] kan jo være en vestlig "innflytelse" langt tilbake i stamtreet som plutselig dukker opp... Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 som er tidligere nevnte: hva med pygmeer? Er ikke de en annen rase igjen? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er feil, jeg kjenner flere folk fra Midt-Østen som har naturlig blondt hår og farvet øyner.Men at det er ganske få av dem, det er jeg enig i. 5681900[/snapback] Høh? Er du helt sikker på det? Og at de ikke er blandet med noe annet? Og hvis ikke det, at det er faktisk naturlig blondt hår og ikke linser i øynene?? Og at de ikke er albino av et eller annet slag? 5682231[/snapback] kan jo være en vestlig "innflytelse" langt tilbake i stamtreet som plutselig dukker opp... 5682410[/snapback] Alle mennesker er jo en blanding. Dette med å "holde rasene rene" er bare tull fra ende til annen. Lenke til kommentar
Bliiip Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det slår meg at Raggie og simerix ikke ser forskjell på rase og art. Ulike hunderaser kan få avkom sammen, og det samme gjelder mennesker. Hund og katt kan derimot ikke få avkom fordi de er ulike arter. Men hvis man ikke skal dele mennesket opp i raser, hvorfor skal man gjøre det med dyr? Er det feil å forholde seg til fakta bare fordi det er snakk om mennesker? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 (endret) Det er feil, jeg kjenner flere folk fra Midt-Østen som har naturlig blondt hår og farvet øyner.Men at det er ganske få av dem, det er jeg enig i. 5681900[/snapback] Høh? Er du helt sikker på det? Og at de ikke er blandet med noe annet? Og hvis ikke det, at det er faktisk naturlig blondt hår og ikke linser i øynene?? Og at de ikke er albino av et eller annet slag? 5682231[/snapback] kan jo være en vestlig "innflytelse" langt tilbake i stamtreet som plutselig dukker opp... 5682410[/snapback] Alle mennesker er jo en blanding. Dette med å "holde rasene rene" er bare tull fra ende til annen. 5682794[/snapback] Hvem snakker om å holde rasene rene? Det jeg ville frem til er at hvis personen har en stamfar/mor av annen opprinnelse enn det som oppfattes som normalen der han/hun bor, så kan det vel plutselig dukke opp "rare" farger på hår og øyne fra gener som har ligget inaktive tidligere? Mulig det er ett følsomt tema, men man kan faktisk skille på raser (prøv å se dette i ett ikkepolitisk/rasistisk synspunkt). Det er en grunn til at svarte er svarte og hvite er hvite. Forskjellige raser oppstår vel på grunnlag av det miljøet de utvikles i (samt tilfeldigheter som mutasjon, dawin teorien o.l. ). Samme hvor lenge en hvit mann lever i afrika, vil han aldri få den samme hudfargen som en innfødt..(i sin livsperiode, snakker ikke om naturlig utvikling utover X antall tusen år her...) Og ja, hundeeksempelet er fint å bruke. Schaefer og doberman er to forskjellige hunde raser... men de er av samme art... Det er jo det samme med språk. Ta to grupper mennesker som snakker likt. Flytt den ene til en annen del av verden. La språket utvikle seg i ettpar hundre år uten særlig kommunikasjon mellom de to gruppene. Så sammenlign om de snakker likt... sannsynligheten for at de er ganske forskjellige språk er ganske stor... Endret 1. mars 2006 av MrLee Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Stamfar/mor er vel den samme for alle? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 mulig jeg brukte feil ord her, en av forfedrene? altså, si tipp, tipp, tippoldefaren var hvit eller noe slik... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Nå spiller vel dette ingen rolle, men å sammenligne hunderaser og menneskeraser blir vel kanskje ikke helt det samme, med tanke på at hunderaser er blitt avlet frem av mennesker for å få frem visse egenskaper. Lenke til kommentar
Bliiip Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Menneskeraser er "avlet frem" av naturen for å få frem visse egenskaper. Det er ikke uten grunn at negre er mørke i huden og har sitt opphav i visse områder. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Nå spiller vel dette ingen rolle, men å sammenligne hunderaser og menneskeraser blir vel kanskje ikke helt det samme, med tanke på at hunderaser er blitt avlet frem av mennesker for å få frem visse egenskaper. 5682939[/snapback] Hunderaser har blitt avlet frem av mennesker ja, men forskjellige variasjoner har også oppstått naturlig uten mennesklig innblanding... Lenke til kommentar
Fuskepels Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Liker du "Blaid"-filmer? Karen som spiller der, han har lyse øyene, men mørke huden. Svarte i Sør Afrika har gule prikker i øyene. Og mange av dem er svært så lyse av seg selv. Det er bare våres egen tulii med rasismen. Og hvordan, i all verden, ser man foskell mellom en spanjoler og en pakkistaner? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 ser du ikke forskjell på en pakistaner og en spanjol? O.o Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Liker du "Blaid"-filmer? Karen som spiller der, han har lyse øyene, men mørke huden. Svarte i Sør Afrika har gule prikker i øyene. Og mange av dem er svært så lyse av seg selv. Det er bare våres egen tulii med rasismen. Og hvordan, i all verden, ser man foskell mellom en spanjoler og en pakkistaner? 5682991[/snapback] Eh, tenker du på Blade med Wesley Snipes? Hvis han har lyse øyne i filmen så er det vel bare en kontaktlinse? Er ganske sikker på at han har brune øyne i virkeligheten. Lenke til kommentar
salah Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er feil, jeg kjenner flere folk fra Midt-Østen som har naturlig blondt hår og farvet øyner.Men at det er ganske få av dem, det er jeg enig i. 5681900[/snapback] Høh? Er du helt sikker på det? Og at de ikke er blandet med noe annet? Og hvis ikke det, at det er faktisk naturlig blondt hår og ikke linser i øynene?? Og at de ikke er albino av et eller annet slag? 5682231[/snapback] kan jo være en vestlig "innflytelse" langt tilbake i stamtreet som plutselig dukker opp... 5682410[/snapback] Jeg vet at det ikke er linser, og det er naturlig hår ja (så fremt den hår- og øye-fargen man blir født med er naturlig da). Lenke til kommentar
Havana Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 (endret) havanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavanahavana Endret 29. april 2006 av Havana Lenke til kommentar
Havana Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Menneskeraser er "avlet frem" av naturen for å få frem visse egenskaper. Det er ikke uten grunn at negre er mørke i huden og har sitt opphav i visse områder. 5682972[/snapback] Godt poeng, men jeg ville snudd det, det er vi som er avlet fram, de er i sin naturlige form, det var bare de som hadde det resesive hvite genet som overlevde når de trakk nordover fra afrika... DEtte fordi hvit hud slipper igjennom mer solstråler, noe som er nødvendig for produksjonen av D-vitamin.... Vi er på en måte "feilen" som tilpasset oss de mindre solfylte klimaer som er nord for sahara Lenke til kommentar
Havana Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 (endret) å diskutere, Men på et sakelig nivå.... Endret 29. april 2006 av Havana Lenke til kommentar
Havana Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Medisinsk sett kan det være etisk uansvarlig å gi ulike raser den samme medisinske behandlinga. Ulike raser reagerer ulikt på medisiner, og har ulik risiko for å få gitte sjukdommer. 5680724[/snapback] Jeg kjenner 2 som er alergiske på pencilin, og begge er europeere, jeg er ikke alergisk, og er selv også etnisk europeer[i mangel av et mer nøytralt ord]. Er jeg da fra en annen "rase" en de 2 menneskene jeg her kjenner Lenke til kommentar
Havana Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er feil, jeg kjenner flere folk fra Midt-Østen som har naturlig blondt hår og farvet øyner.Men at det er ganske få av dem, det er jeg enig i. 5681900[/snapback] Høh? Er du helt sikker på det? Og at de ikke er blandet med noe annet? Og hvis ikke det, at det er faktisk naturlig blondt hår og ikke linser i øynene?? Og at de ikke er albino av et eller annet slag? 5682231[/snapback] kan jo være en vestlig "innflytelse" langt tilbake i stamtreet som plutselig dukker opp... 5682410[/snapback] HVis f.eks de foreldre som så arabiske ut lang tilbake hadde noen europeere in blodsslekt, og begge arvet det recisive genet fra dem, så har det "sovet" i mange generasjoner. Men når de da lagde et barn hadde begge genet, og da var det 50/50 mulighet for at de fikk et barn med trekk som "begrenser" seg til europeere. Vidre kjenner jeg flere fra midtøsten som er hvite, og noen av dem har til og med trekk som bare hvite har, Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 (endret) Informasjon om genetisk ulikhet Genetisk ulikhet. Genetisk forskning ved hjelp av DNA-studier har vist at det ikke er noe biologisk grunnlag for å inndele menneskearten i distinkte raser ettersom det later til å være et kontinuum av genetisk variasjon verden rundt. Undersøkelser av variasjon i mitokondrie-DNA viser at det er to til tre ganger så stor variasjon i Afrika, der menneskearten først utviklet seg, som i Europa og resten av verden. Dette kan tyde på at den gruppe med mennesker (populasjon) som i sin tid vandret ut fra Afrika og spredte seg videre, var liten. Etter hvert er det likevel blitt forskjeller i forekomsten av mange gener som gjør at mennesker ser forskjellig ut i ulike geografiske områder. Allerede i 1950-årene fant man at frekvensen av blodgruppegenene varierer mellom grupper av befolkninger. I Europa øker frekvensen av genet for blodgruppe 0 fra øst mot vest. Genet for blodgruppe B finnes ikke i urbefolkningene på det amerikanske kontinent og kan ikke ha vært med i den populasjonen som i sin tid vandret inn fra Asia til Amerika. I 1991 foreslo populasjonsgenetikeren L. Luca Cavalli-Sforza og hans kolleger ved Stanford-universitetet i USA et omfattende prosjekt (Human Genetic Diversity Project) for å studere den genetiske kontinuitet og genfrekvens-variasjonen mer nøyaktig gjennom DNA-undersøkelser av tusener av befolkningsgrupper jorden rundt. Formålet ville være å vise mer detaljert hvordan frekvenser av gener kan variere i de ulike befolkningsgrupper, men uten at man dermed ville kunne inndele menneskeheten i biologiske raser ettersom variasjonen er for kontinuerlig. Et formål ville dessuten være å belyse menneskehetens vandringshistorie. Prosjektet har møtt motstand på etisk grunnlag, blant annet fra representanter for urbefolkninger som mener det vil kunne skade deres sak, og mangler finansiering. Et annet bredt anlagt prosjekt har vært presentert av Francis Collins ved National Human Genome Research Institute i USA. Prosjektet ønsker å etablere en samling av DNA med mutasjoner i enkelt-nukleotider med sikte på å karakterisere enkelt-nukleotid-polymorfisme (SNP) i ulike populasjoner. Dette prosjektet har hatt problemer med å bestemme hvilke populasjoner man skal undersøke. I prosjekter som disse forventer man å påvise at ulike befolkningsgrupper vil ha forskjeller i frekvensen av visse gener, f. eks. for enkelte ytre karaktertrekk. Et enkelt individ har på den annen side ikke noen genfrekvens, slik at en genetisk undersøkelse ikke vil kunne vise hvilken befolkningsgruppe vedkommende tilhører. En person kan for eksempel ha et sett av blodgruppe-gener som er forskjellig fra det hos vedkommendes nærmeste slektninger, men likt det hos et individ i en helt annen befolkningsgruppe. Kilde: http://www.snl.no/article.html?id=676204#7 Store norske leksikon Endret 1. mars 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå