Gå til innhold

Eagle, endre størrelse på drillhull

gxi

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver å lage et printkortutlegg med Eagle, men har fått det problemet at drillhull til resistorer og småsignaltransistrorer blir små. Så små at det ikke er sjans til å få laget hull og festet noe uten at hele greia blir borte.

Hvordan utvider jeg disse hullene? Og, er det noen mulighet for å dra beina til BC547 (og andre transistorer evt.) litt fra hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

går ut i fra at du får skrevet ut printet i rett størrelse, slik at problemet ikke ligger der.

litt lenge siden jeg har hold på med eagle nå, men husker at det finnes et lass av komponenter i biblioteket (og du kan laste ned flere), så det er viktig at du velger rett komponent fra det da footprintet (plassering av hullene til komponentene) er fast tilordnet komponeneten i biblioteket. Det finnes mange forskjellige resistorer i biblioteket med forskjellige footprint, så kanskje andre passer bedre. Hvis ikke det hjelper så trur jeg eneste alternativ var å tegne komponenten selv. (husker ikke om en kunne endre hull størrelsen direkte).

uansett er det smart å lære seg å lage komponentene selv, før eller siden får du bruk for det, og det er ofte raskere enn å lete opp bibliotek som har komponenten du skal ha.

(sitter på skolen nå så kan sjekke mer når jeg kommer hjem, hvis du ikke har fått noe bedre svar på problemet)

bra tutorial: http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_eagle.htm

sjekka selv nå, og fikk ikke til å endre footprintet til komponentene direkte i PCB editoren. Du må da redigere i biblioteket i stede om du må endre på de. Selv fikk jeg fint til å bruke de som var der uten problemer, men det ble ikke mye kobber igjen rundt hullene nei. Det hjelper å ha rett bor og en bra bormaskin i stativ til å lage hullene med.

faktisk så er det dette som irriterer meg mest med eagle, at footprintet er fast bundet til komponentene. I et annet program jeg har prøvd (der jeg jobba i fjorsommer) hadde programmet separate bibliotek for footprint og komponenter slik at en kunne endre footprint etter det en skulle ha etter en var ferdig med kretsskjemaet.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...