Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST: PC'en "has recovered from a serious error"

Anbefalte innlegg

Hei,

kjører Windows Media Center 2005. I det siste har jeg hatt problemer med at maskina plutselig krasjer og restarter. :hrm:

Jeg opplever følgende symptomer:

* Krasj skjer jevnlig, kanskje 1-2 ganger i timen når maskina ikke er i bruk.

* Det som også er pussig, er at hver gang jeg nå rebooter PC'en manuelt, så får jeg opp meldingen om at "Windows has recovered from a serious system error".

*Skjønner ikke hva som skjer. Og sitter jeg og jobber på maskina, spiller spill, surfer, etc, så krasjer den ikke... Forstå det den som kan.

Jeg har oppdatert alt fra Windows Update, og har kjørt virussjekk og spywaresjekk med flere antispyware-programmer. Det har ikke løst problemet

Det eneste "mystiske" jeg har opplevd er en prosess som i perioder "løper løpsk", og stjeler 80% CPU i korte perioder: wmccds.exe. Dreper jeg denne prosessen, restarter den igjen etter kort tid, og kverner rundt i 80% CPU en tid før den roer seg igjen. Har rimelig ok peiling på data, men noe sånt som dette har jeg aldri opplevd før. :hmm:

Problematisk når en f.eks skal sette på filnedlastinger som tar lang tid, da har maskina garantert rebootet/krasjet før filene er ferdig nedlastet...

Har noen tips på ytterligere feilsøking? Har forsøkt å kjøre Hijackthis, som gir meg følgende log. Jeg kan ikke finne noe mystisk her:

Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 22:16:12, on 26.02.2006

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\csrss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\eHome\ehRecvr.exe

C:\WINDOWS\eHome\ehSched.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\WINDOWS\ehome\RMSvc.exe

C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe

C:\WINDOWS\ehome\mcrdsvc.exe

C:\Program Files\Windows Media Connect 2\wmccds.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe

C:\WINDOWS\system32\dllhost.exe

C:\WINDOWS\System32\alg.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\WINDOWS\ehome\ehtray.exe

C:\WINDOWS\eHome\ehmsas.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe

C:\Program Files\Microsoft IntelliPoint\point32.exe

C:\PROGRA~2\BILLPS~1\WINPAT~1\winpatrol.exe

C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE

C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe

C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe

C:\Program Files\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktop.exe

C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe

C:\Program Files\Webroot\Spy Sweeper\SpySweeper.exe

C:\Program Files\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktopIndex.exe

C:\Program Files\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktopDisplay.exe

C:\Program Files\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktopCrawl.exe

C:\Program Files\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktopOE.exe

C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE

C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

H:\PROGRAMMER\INTERNETT OG NETTVERK\Hijackthis fjerne spyware\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.startsiden.no

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.startsiden.no

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll

O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll

O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll

O4 - HKLM\..\Run: [ehTray] C:\WINDOWS\ehome\ehtray.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NVMixerTray] "C:\Program Files\NVIDIA Corporation\NvMixer\NVMixerTray.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [ccRegVfy] C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccRegVfy.exe

O4 - HKLM\..\Run: [symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~2\SYMNET~1\SNDMon.exe /Consumer

O4 - HKLM\..\Run: [intelliPoint] "C:\Program Files\Microsoft IntelliPoint\point32.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [WinPatrol] C:\PROGRA~2\BILLPS~1\WINPAT~1\winpatrol.exe

O4 - HKLM\..\Run: [userFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -u

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKLM\..\Run: [bluetoothAuthenticationAgent] rundll32.exe bthprops.cpl,,BluetoothAuthenticationAgent

O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

O4 - HKCU\..\Run: [spybotSD TeaTimer] C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe

O4 - HKCU\..\Run: [Google Desktop Search] "C:\Program Files\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktop.exe" /startup

O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background

O4 - HKCU\..\Run: [spySweeper] "C:\Program Files\Webroot\Spy Sweeper\SpySweeper.exe" /0

O8 - Extra context menu item: &Google-søk - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmsearch.html

O8 - Extra context menu item: &Oversett engelsk ord - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmwordtrans.html

O8 - Extra context menu item: Koblinger bakover - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmbacklinks.html

O8 - Extra context menu item: Lignende sider - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmsimilar.html

O8 - Extra context menu item: Øyeblikksbilde av siden i hurtigbufferen - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmcache.html

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {0E8D0700-75DF-11D3-8B4A-0008C7450C4A} (DjVuCtl Class) - http://downloadcenter.samsung.com/content/...trolLite_EN.cab

O16 - DPF: {4F1E5B1A-2A80-42CA-8532-2D05CB959537} (MSN Photo Upload Tool) - http://spaces.msn.com//PhotoUpload/MsnPUpld.cab

O16 - DPF: {52A5CD24-64C6-4BAF-A4EC-4D13F451763F} (CU LiveUpdate Control) - http://nettdaten.meetheworld.no/nettdaten/.../liveupdate.cab

O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/MsnMesse...pDownloader.cab

O16 - DPF: {D1E7CBDA-E60E-4970-A01C-37301EF7BF98} (Measurement Services Client v.3.7) - http://advisor.futuremark.com/global/msc37.cab

O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~2\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)

O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

O23 - Service: Symantec Password Validation Service (ccPwdSvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccPwdSvc.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: iPodService - Apple Computer, Inc. - C:\Program Files\iPod\bin\iPodService.exe

O23 - Service: Norton AntiVirus Auto Protect Service (navapsvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

O23 - Service: ScriptBlocking Service (SBService) - Symantec Corporation - C:\PROGRA~2\COMMON~1\SYMANT~1\SCRIPT~1\SBServ.exe

O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SNDSrvc.exe

O23 - Service: StarWind iSCSI Service (StarWindService) - Rocket Division Software - C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe

O23 - Service: SymWMI Service (SymWSC) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe

Endret av tor-ivar.hals
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo begynne med å slå av automatisk restart (control panel->system->advanced->startup and recovery), så du ihvertfall får en blåskjerm. Alternativt kan du jo kikke på minidumpene operativsystemet lager ved hver kræsj. Media Center har jeg ikke peiling på, men vanlig XP lagrer dem på c:\windows\minidump; så sjekker du f eks her om du finner ut hva som er årsaken.

Bernt K

Lenke til kommentar

Da fikk jeg løst problemet... Viste seg at ustabilitet forsvant så fort jeg tok ut den ene IDE-disken jeg hadde i maskina. Så gjenstår det å se om det er IDE-disken eller IDE-kontrolleren som er gåen... men IDE CD/DVD-brenneren fungerer allefall som de skal...

Endret av tor-ivar.hals
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...