arenei Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Heisann! Jeg lurer på om noen har erfaring med å borre gjennom trykt stål! Vi skal lage nye fester til seter i en buss og må derfor borre hull gjennom gulvet (3-4cm tykt tror jeg..) og lage gjenger til skruene. Må borre 30+ hull. Noen som har tips til dette? Noen spesielle type borr som passer best til dette, / gjengetapper ell liknende? mvh arenei Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Metallet i gulvet er neppe særlig tykt, skikkelig bor og litt olje til og kjøle det med burde holde. Lenke til kommentar
vwbrother Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Metallet i gulvet er neppe særlig tykt, skikkelig bor og litt olje til og kjøle det med burde holde. 5679890[/snapback] eller begynn med et lite bor og gå oppover i størrelse Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Gode råd foran. Men ikke bruk disse borene der du får 20stk (eller noe sånt) i en plastboks for 29 kroner (eller noe sånt). Da kommer du ikke gjennom mer enn helt tynne plater. Spander på deg skikkelige metallbor, og kjøp dem enkeltvis, så slipper du å betale for alle de du ikke trenger. Endret 28. februar 2006 av perjohan Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er vel heller 3-4 mm enn 3-4 cm også tenker jeg. Lenke til kommentar
arenei Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Det er vel heller 3-4 mm enn 3-4 cm også tenker jeg. 5684856[/snapback] Tykkelsen på borret er ca 3mm, men gulvet er mellom 3-4cm tykt. skuene som jeg tok ut fra de gamle hullene er 5cm lange, og de stakk max 3mm ut under bussen, og "setefestene" er ca 1cm tykke.. Hadde det bare vært noen mm å borre hadde saken vært litt enklere Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Platene er ikke laget av 3-4 cm solid stål, det går ikke ann. Gulvet er antageligvis en sandwitch konstruksjon som garantert er lett å borre igjennom, tenk hvist gulvet skulle vært laget av 3-4cm tykt stål? bare gulvet hadde jo veid flere tonn! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Er vel antakelig flere lag med stål og isolasjon? Lenke til kommentar
vwbrother Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Platene er ikke laget av 3-4 cm solid stål, det går ikke ann.Gulvet er antageligvis en sandwitch konstruksjon som garantert er lett å borre igjennom, tenk hvist gulvet skulle vært laget av 3-4cm tykt stål? bare gulvet hadde jo veid flere tonn! 5694417[/snapback] enig! må være en pansret buss i så fall dette.... hva for slag er det egentlig? Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 er nok en treplate oppå et stålgulv som er to tre mm tykt. Er det "gulvbelegg" i bussen? Finn et sted hvor du kan løfte opp belegget og kikke under Når det kommer til boring, er det best å begynne med et tynt bor, f.eks 4 mm og gå opp til 6 og 8 til slutt. Da varer borene lenger og det går faktisk fortere enn å stå med det tykkeste lenge. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Det er den første borringen som tar lengst tid, å få på hull. Et tips ved borring av store hull: Ikke velg borer som er for like i diameter, da kommer det til å hugge noe forferdelig! Bruk borrer med litt større forskjell fra gang til gang. Lenke til kommentar
arenei Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Var ikke panserbuss allikevell.. vil heller si gummibuss Har vært å borret i gulvet i dag, og det virket mer som et sandwich gulv (som sagt over, dere hadde rett ). Virket som om det var, gummi-metall-gummi-metall osv.. veldig enkelt å komme igjennom, og gjengetappen blir nesten overflødig, da skruene går nesten like lett ned uten! Er en Scania 1992 modell "ettellerannet", se: www.dekknavn.tk Takk for alle svar! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Får du festet setene forsvarligt på denne måten? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Ja, tenkte på det jeg også. Skruene må jo ta skikkelig tak, hvis ikke må du vel bruke gjennomgående med mutter vel? Lenke til kommentar
arenei Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg bruker helt like skruer som de gamle, bare helt nye (de gamle var litt rustene). De gamle var ikke festet på noen annen måte, og de satt som f**, har prøvd å skru fast noen nye og de sitter like godt, eller bedre Vurderte mutter, men er ikke alle steder man kommer til under bussen, så dette er mye enklere.. btw: skruene er delgjenget (eller hva det heter), noe liknende 80 eller 100 oppe til venstre på bildet --> Nå vet dere hva dere skal gjøre om dere får et liknende problem selv :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå