Moonscape Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Har planer om å kjøpe ny 20"lcd skjerm. Hva anbefaler dere å kjøpe? Widescreen eller vanlig format? begrunn plz ;P Edit: Siden det ikke er noen som svarer legger jeg til litt ekstrainfo: Jeg spiller sjeldent dataspill, men holder en del på med photoshop, og videoredigering. Det er altså dette pcn blir mest brukt til, samt surfing på nett da så klart. Hva vil være best for meg? Har sett litt på 2005ws til dell og den 2001 (med 4:3 format!?).. og så er det den Nec MultiSync LCD20WGX2. Den har også fått bra kritikk, men hva er best av den og dell sin? LG Flatron L1980Q er også en av mine favoritten pga designet, men har store problemer med å velge ;P thx Endret 28. februar 2006 av Moonscape Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Har widescreen på laptopen min og 4:3 på den stasjonere. De er begge 15" men synes på en måte jeg får utnyttet plassen bedre på laptoppen. Spesielt når jeg holder på med programering og andre foremer for arbeid. Ellers selv om du ikke spiller så er den bedre å spille på også. Widescreen er rett å slett ett format som passer bedre til skjerm .... det mener i alle fall jeg! Håper det hjalp litt Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Det er jo fordi oppløsningen er større på den bærbare. Så det sier jo seg selv at det blir mer plass. Hvis vi forholder oss til monitorer på 20", i formatene 4:3 vs. 16:10, så blir det annerledes. 20" 4:3 har 1600x1200px, mens 20" 16:10 har 1680x1050px. Som du ser av disse tallene har skjermen med 4:3 flest bildepunkter, mao. høyest oppløsning, mao. mer plass. Det som taler for 16:10-skjermen er at den er mer tilpasset breddesynet til mennesker. Bedre egnet til film, og spill (om de støtter widescreen). Jobbing med Word går også, etter min mening, bedre, iogmed at man kan ha 2 sider oppe samtidig. Sikla veldig på datidens konge av 20" 4:3 (NEC 2080UX), men endte tilslutt opp med Dell 2005FPW, da jeg bruker den som TV-skjerm, ser litt film, samt at jeg tok til fornuften og innså at widescreen hadde kommet for å ta over markedet. Dog. Om du er en seriøs grafisk designer som virkelig er i støtet, og har planer om to skjermer, så er nok kanskje 4:3 veien å gå. Men til allround-bruk nowadays ville jeg ikke gått tilbake til 4:3. Ville nok heller kjøpt en større Widescreen da NEC'en du henviser til, er nok hakket bedre enn Dell 2005FPW. Sistnevnte ser ut til å ha et problem med baklys. Hos meg er ikke det noe problem, men har hørt mange som sier de har det. Det er dog ikke værre enn å bytte skjermen inn. Nå som Dell 2005FPW koster 5000 mot NEC'ens 6000, så får du nesten velge utifra lommeboka. Personlig angrer jeg nå i ettertid kun på en ting ved mitt kjøp av Dell 2005FPW. At jeg ikke ventet til neste lønning og heller kjøpte 2405FPW Endret 28. februar 2006 av Andreasfe Lenke til kommentar
Crispin Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Veldig enig med Andreasfe, har også 2005fpw med lite baklys problemer, men har hørt at mangen har det problemet. Helt fantastisk med widescreen i forhold til vanlig synes jeg. Men kunne veldig godt tenkt meg 2405fpw. Lenke til kommentar
Moonscape Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Takker for svar Nå ble jeg litt klokere, og jeg kommer til å ende opp med å kjøpe widescreen. Har bare litt problemer med å velge mellom Dell og NEC... Nec koster jo "kun" 5 127,- inkl. mva på Amentio, så om den er hakket bedre enn Dell sin, legger jeg nok ut de 200 kronene ekstra . Men for å være helt ærlig liker jeg designet på Dell sin skjerm litt bedre. Hehe valgets kvaler ;P Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Selv har jeg en dell 20" 2005FPW, er strålende fornøyd med den skjermen, en kan stille høyden og bøye skjermen slik en vil ha den, og synes det er en veldig behagelig skjerm, vis jeg kan si det slik. bruker DVI porten, og har ikke hatt noe problemer med baklyset, sitter på maskienen 3-5 timer hver dag(minst), så har ingen ting og utsette, er jo veldig praktisk med 16:10 synes jeg da du får bedre plass i bredden(er jo egentlig bare 80 piksel mer en 4:3...). Vil si at dell er et godt kjøp, men ikke kjøp vis det ikke er 20-30 % rabat på skjermen, noe det er ofte Lenke til kommentar
Moonscape Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Ja det er vel 20% på skjermen nå så den koster ca 5000. Synes NEC sin ser litt uferdig ut av utseende med knappene hengende under skjermen som de gjør. Synes ikke det er fint, men æsj, får tenke enda litt mer på hvilken av dem jeg skal kjøpe. Bare å komme med synspunkter på hvorfor jeg burde velge den ene framfor den andre. Lenke til kommentar
Aginarikar Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 NEC'en er nå på lager hos bl.a. Amentio og Cshop som har lavest pris på denne skjermen i følge prisguiden til hw.no , har allerede bestilt en som det ser ut som jeg får levert i morgen kveld Lenke til kommentar
Moonscape Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 ja jeg tror nok du blir fornøyd med den skjermen. Det blir nok jeg også om jeg velger den. Slik som jeg ser det er det kun noen få ting som skiller disse 2 skjermene. NEC: - Blank overflate (som jeg liker) - Mangler høydejustering!? - En smule bedre bilde!? Dell: - Mulighet for å vri skjermen til vertikal stilling (noe som ikke er mulig på NEC sin) - Hakket penere design, men det har ikke så utrolig mye å si. - Noen kroner billigere - Enkelte tilfeller av baklysproblemer Skal vi se.. konklusjonen er: nå har jeg bare gjort det værre for meg selv haha. uæææ ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå