Gå til innhold

Hvilken pumpe trengs for en hjemmelagd radiator?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til annskaffelse av vannkjøling, grunnen er att jeg er lei av å ha ett ustemt skolekorps i dataen. :mad:

Da jeg kikket litt på nettet, fant jeg ut at alle radiatorene kjøles av vifter. Dette synes jeg er litt bakvendt -man flytter jo bare støyen til ett annet sted- og derfor har jeg bestemt meg for å lage egen radiator.

Denne skal jeg lage av radiatoren på baksiden av ett kjøleskap, den er laget for å kjøle passivt og passer perfekt.

Mitt spørsmål er da:

Rørene på radiatoren er lange, og diameteren ikke mere enn 4-6mm. Jeg har tenkt å dele radiatoren i to og dele vannet i to, så det blir 2x 5m rør. Hvilken pumpe tror dere passer best :hmm:

PS. Jeg legger større vekt på kvalitet enn pris.

EDIT: ryddet litt.

Endret av Lysgaard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke gitt at resultatet vil bli vesentlig bedre med en kraftig pumpe.

All den tid rørdimensjonen er såpass beskjeden, vil den uansett være en begrensende faktor.

Om du monterer en 500 liters pumpe med 3-4 meters løftehøyde, så vil vannmengden kontra en 500 liters pumpe som bare orker 1,5 meter ikke bli særlig bedre.

Den kraftige pumpa vil derimot bygge opp et vesentlig høyere trykk i systemet FØR radiatoren, noe som i mange tilfelle kan føre til mere støy fra pumpa.

 

Man oppnår ikke vesentlig høyere flow gjennom et system innenfor disse rammer, medmindre man gjør hele systemet mindre restriktivt!

Ergo; Større rør, og mer "åpne" blokker er i så fall det som må til.

Lenke til kommentar

Enig med Skruemann der. Da rørenes dimensjon er VELDIG smal, så vil mange pumper ha problem med å utnytte sitt fulle potensiale. Mitt tips er da at du tilpasser radiatoren slik at det ikke blir så stor fallhøyde for vannet, dermed ikke står stor påkjenning for pumpen. Bruk en "svak" pumpe og tynne slanger, da jeg mener dette vil bygge opp mest mulig optimalt trykk i systemet.

 

Hvordan har du tenkt å montere radiatoren foresten? På kabinettsidene kanskje?

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! :D

Jeg lurer på om jeg skal satse på en Eheim 1048. Pappa har akvarium, og hans eheim pumper har gått 24/7 i 8 år nå, uten å bli skrudd av. Og siden skrue mener det ikke vil hjelpe med kjempekraftig pumpe burde en slik passe bra eller? Jeg har tenkt å lage systemet slik at vannet blir pumpet til toppen av dataen, for å så "renne" ned igjennom radiatoren slik at det skal bli lettest mulig for pumpen. Her er ett forsøk på en tegning vannkj_ling.bmp

Endret av Lysgaard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...