Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Erstatte NGT trådløsrouter

Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL fra NGT med Netopia 3357W trådløsrouter/ADSL-modem. Trådløsdekningen er ikke allverdens, så jeg ønsker å kjøpe til en ny trådløsrouter/aksesspunkt som erstatning for WLAN-delen av Netopiaen.

Slik jeg har forstått det krever NGT at man bruker originalrouter, så routerfunksjonaliteten i Netopiaen må vel beholdes. Planen er da å disable WLAN i Netopiaen, men å beholde NAT og DHCP, for så å kople til det nye aksesspunktet via kabel, og disable DHCP og evt. routing her. Høres dette ut som noe som vil kunne fungere? (uten innblanding fra NGT?)

Og sist men ikke minst; er det rimelig å anta at trådløsdekningen vil kunne bedres merkbart ved kjøp av nytt aksesspunkt? Aktuelle kandidater er Linksys WRT54GS eller WRT54GX. Vil disse gi bedre dekning enn Netopiaen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DETTE linksysen vil passe bedre da du slipper å styre med DHCP etc. Det eneste du trenger å gjøre er å slå av wlan'et i netopian og sette kryptering på linksysen.

Linksys har gode trådløse produkter, men om de "ordinære" har bedre dekning enn netopian, tja. Velger du GX varianten til linksys så gir det garantert bedre dekning.

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt!

DETTE linksysen vil passe bedre da du slipper å styre med DHCP etc. Det eneste du trenger å gjøre er å slå av wlan'et i netopian og sette kryptering på linksysen.

Linksys har gode trådløse produkter, men om de "ordinære" har bedre dekning enn netopian, tja. Velger du GX varianten til linksys så gir det garantert bedre dekning.

5680098[/snapback]

Grunnen til valg av trådløsrouter framfor rent aksesspunkt er utvidede muligheter ved evt. senere/alternativt bruk (prisen er ca. den samme, og det er vel bare å disable routing). Det blir nok da i tilfelle GX-varianten.

ring/e-mail NGT og be om bytte av ruter, og du får en annen, det eneste du må betale, er frakt...

5681644[/snapback]

Er det mulig å få byttet router? Har ikke funnet noe om dette. Har de andre trådløsvarianter, eller tenker du da bytte til vanlig router, for så bruke eget trådløspunkt?

NGT kan ikke kreve at du skal bruke funksjonaliteten på routeren?

Mulig de kan kreve at du bruker modemet i den, men da kan man jo kjøre bridged eller tilsvarende.

5681886[/snapback]

Såvidt jeg har forstått "krever" NGT at man bruker deres router. Jeg kom imidlertid over denne siden:

http://www.ntavados.net/guide/ngt

som ser ut til å gi en veiledning på å gjøre Netopiaen transparent, for så å benytte routing i egen boks. Noen erfaringer?

Er det andre som har vært gjennom tilsvarende oppgraderinger/utskiftninger av NGT-utstyr? Kom med innspill! (gjerne mhp. i hvilken grad NGT må involveres i operasjonen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...