Gå til innhold

1xIDE med OS og 2xSATA i RAID

Anbefalte innlegg

C: Seagate IDE 7200RPM

D:

1 x Adaptec AAR1210SA Retail - ADA SATA 2 CH RAID, LEVELS 0,1,0+1

2 x Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM - Barracuda 7200.7 8MB cache

----

C: OS med Windows 2003 server

D: disken skal brukes til å ha store filer på, typ VMWare 5.0 .... (2gb -4gb)

Det jeg lurer på er om den C: disken blir "lagg" i fohold til hva hastigheten blir på D:.

Noen kommentarer om dette ?

...hva med å bytte til IDE disken til en Western Digital Raptor 36GB S-ATA ?

(jeg har SATA kontroller på hovedkortet også)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket RAID nivå tenker du på d: disken? RAID 1 er ikke raskere enn om disken står alene, men sikrere, siden alle filer finnes på begge diskene. RAID 0 er raskere, tom min kone merket forskjell med og uten RAID 0. Her er det ingen sikkerhet.

Jeg tror at OS disken er den som med fordel kan være raskere, feks Raptor.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg håper det er snakk om Raid1. De Seagte-diskene der har rykte på seg for å ha litt høy feilprosent og hvis det skal gambles yttligere ved å kjøre de i Raid0 så ser jeg ikke poenget med å kombinere det med et server-OS. Mitt tips: finn ut hva som er viktigst for oppsettet av stabilitet og ytelse og prioriter ut i fra det.

PS. Du trenger ikke raid-kontroller når diskene som skal stå i raid ikke skal kjøre OSet. Det er enklere og billigere å sette opp software Raid via disk management. (Nei, det tar ikke noe merkbart mer CPU-kraft enn hardware Raid)

Lenke til kommentar
Men når det er snakk om å skrive til store filer - er det vel smart å bruke raid ?

5682958[/snapback]

En ytelsemessig fordel, ja, men en sikkerhetsmessig ulempe. Med tanke på at han vil kjøre Windows 2003 Server så antar jeg at sikkerheten er nogenlunde høyt prioritert.

Jeg vil slenge med et alternativ til: Kutt ut Raid-kontrolleren og kjøp en disk ekstra. Så kan du sette opp Software Raid5 med 3 disker for både høy transferrate og god sikkerhet.

Lenke til kommentar

Trenger litt tips på type software raid som funker...

Jeg har prøvd raid med hardware.. men ikke software.

Når man bruker software - regner jeg med at CPU gjør mye av jobben.

..CPU skal jo brukes til å kjøre server prosesser, typ VMWare o.l. og dette er jo krevende saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...