ATWindsor Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det finnes et hav av vifter på markedet. Vi har testet åtte stykk som har rykte på seg for å være stillegående. Les mer Lenke til kommentar
tokki Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 I Støynivå - 20 cm friluft - dB(A) har papst (31,6 dB) fått "grønn" som lavest på 7 volt, men mist har 29,4. Så visst ikke resultatene er byttet om, skulle det vel vært mist som skulle blir merket grønn som lavest Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Velvel, synd for de som kastet bort noen ekstra hundrelapper på SilenX fordi MIST/papst ikke var gode nok og måtte bestille fra vendur. *provosere* Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 savner denne i testen.... kjøpte nettopp 2 slike... kunne vært spenende og se hvordan de er forholdsvis til disse Lenke til kommentar
storken Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 mistviftene er virkerlig gode og til den prisen så hadde jeg kjøp mist! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 I Støynivå - 20 cm friluft - dB(A) har papst (31,6 dB) fått "grønn" som lavest på 7 volt, men mist har 29,4. Så visst ikke resultatene er byttet om, skulle det vel vært mist som skulle blir merket grønn som lavest 5678537[/snapback] Dette skal være ordnet nå, ser det var feil SilenX-vifte som hadde fått grønn farge på 12V også. AtW Lenke til kommentar
Daffa Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Kjører 5x120mm Papst 16.5dB og 2stk 92mm MIST justerbar(på laveste turtall) og hører ingen verdens ting. Eneste jeg hører er pumpa på vannkjølingen og grafikk kortet mitt.. :/ (Thermaltake bigwater:P og XFX 7800GT med NV Silencer..) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 savner denne i testen.... kjøpte nettopp 2 slike... kunne vært spenende og se hvordan de er forholdsvis til disse 5678581[/snapback] Personlig tror jeg ikke de hadde vært noe bedre enn de som er testet, som du ser, så er alle fiftene stort sett like gode, på et gitt turtall, såklart kan det hende det er noe helt spesielt med northQ sine, men det hadde jeg ikke regnet med. AtW Lenke til kommentar
ccalz Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 hva med å teste CFM også om det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Herlig, har ventet på denne! Fikk avkreftet en del myter der Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 hva med å teste CFM også om det lar seg gjøre. 5678679[/snapback] Desverre hadde jeg ikke noe utstyr til å teste dette godt nok, jeg vil anta at vifteblader av omtrent samme type, med samme hastighet er like god (alle viftene utenom de nyeste til SilenX og Papst er så og si like). Jeg forsøkte å måle tempraturforskjeller, men jeg fikk ikke tall som var konsise nok, og med store nok forskjeller til at jeg valgte å publisere det. AtW Lenke til kommentar
crusade Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Interessant test det her. Vil og anbefale alle å ta ein kikk på "Den store viftetesten" hos MCPC.no, http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=94 Her er enda fleire vifter testet, og faktisk kjøleevne (luftflyt) er sjekket i PCoppsett med alle viftene på ulik volt. Dette gir et enda bedre inntrykk av ka vifte som faktisk flytter mest luft å¨lavest RPM... Det er store forskjell på samme RPM når det gjelder luftmengden som flyttes. Lenke til kommentar
ccalz Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 jeg tok en titt der men skjønte ikke helt hva de mente med rød markert vifte er best, det er jo flere som er bedre på lista Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Vel, det kom jo ikke som et sjokk at Thermaltake kommer dårligst ut når det gjelder støy. Thermaltake har virklig noe å jobbe med her. Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Vel, det kom jo ikke som et sjokk at Thermaltake kommer dårligst ut når det gjelder støy. Thermaltake har virklig noe å jobbe med her. 5678839[/snapback] Les konklusjonen en gang til! Den bråker mest fordi den flytter mest luft/høyeste rpm. Alle viftene bråker like mye ved samme hastighet. Endret 28. februar 2006 av M_Mickey Lenke til kommentar
MCPC.no Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 jeg tok en titt der men skjønte ikke helt hva de mente med rød markert vifte er best, det er jo flere som er bedre på lista 5678788[/snapback] Viftene som er markert rødt er best på støynivå og kjølingsevne tilsammen. Lenke til kommentar
Niri Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Hvis det som står som cfm og omdreining stemmer på viftene så har jeg lagd en liten tabell.. Kan vel ikke si den er riktig, siden ikke cfm er testet, men litt morsomt å se da.. Har selv bare silenx vifter i mitt kabinett, lurer på hvor økonomisk det var nå hehe NB Tabellen er matematiske utregninger ut i fra testen og cfm som er opgitt, ikke testet. Endret 28. februar 2006 av Niri Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Har prøvd flere utgaver av alle disse viftene opp igjennom årene. Min subjektive erfaring er at SilenX vifter bråker mindre enn Papst. Ikke nødvendigvis fordi de har lavere dB(A), men fordi den støyen man hører er mer behagelig for øret. Tenkt deg høyfrekvent vining kontra lavfrekvent brumming. Hva er mest behagelig? Men, igjen dette er kun min subjektive mening. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Har prøvd flere utgaver av alle disse viftene opp igjennom årene. Min subjektive erfaring er at SilenX vifter bråker mindre enn Papst. Ikke nødvendigvis fordi de har lavere dB(A), men fordi den støyen man hører er mer behagelig for øret. Tenkt deg høyfrekvent vining kontra lavfrekvent brumming. Hva er mest behagelig? Men, igjen dette er kun min subjektive mening. 5679173[/snapback] dB(A) er lagd nettop for å ta hensyn til at lavfrekvent brummunig oppfattes mindre høyt en høyfrekvent vining. Nå er den riktignok vektet for 60 db, slik at spesielt lave og spesielt høye frekvenser vil få en noe høyere verdi en "de skulle hatt". Ellers er det jos lik at det er forskjeller på hvor mye vifter bråker, men husk at det også er forskjell på hvor fort de går. AtW Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 mistviftene er virkerlig gode og til den prisen så hadde jeg kjøp mist! 5678584[/snapback] Helt enig. Har kjøpt meg 2 stk av de Mistviftene til 89 kr stykket. Ser ikke helt vitsen med å betale langt over 200 kr for en SilenX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå