ADT Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Fikk en artig problemstilling fra Windows når jeg skulle lukke Word for litt siden, men det er jo hyggelig at de har begynt å gjøre valgene litt enklere... Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) For min mor og far ville en slik tekst faktisk hjelpe mye. Så jeg synes den faktisk var ganske smart. Og det har jo ikke noe med mangel på inteligens, men hvor utrygge de føler seg på hele PC greia. For dem virker det som om en PC holder på å krasje hver sekund og de krise maksimerer hver eneste melding som kommer opp. Bare fordi de ikke er vant til alt dette enda. AKIRA Endret 28. februar 2006 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Enig med Akira, Ikkeno særlig morsomt med dette. Faktisk på tide med mer utfyldende beskrivelser av konsekvensene av det du gjør. så slipper It support (les veslegutt i huset)å få telefon hver gang det popper opp en beskjed.. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Ok, hva vet vel jeg, tar vel for gitt at ja, nei, og avbryt betyr nettopp det, ja, nei og avbryt . Er dette en ny trend må jeg nok snart finne meg i høyre- og venstremarkering på buksebenene, bruksanvisning på kneipbrødet, og store, gule, fluoriserende skilt som peker mot frontdøren på hus. Det er mer skadende enn forebyggende med slik ekstra tullball i advarselsvinduene, en gidder til slutt ikke å lese mer enn at man såvidt forstår hva spørsmålene dreier seg om, og leser dermed ikke en potensielt viktig betingelse for et gitt svaralternativ. For å gjøre dette mer forståelig for alle over 70 år og under 10 år som leser denne posten: "Unødvendig mange dumme, simple forklaringer gjør en sløvere på de viktige advarslene!" Mener dere virkelig at de enkle svarene ja, nei, og avbryt trenger nærmere forklaring? I så fall må det være meg det er noe galt med... Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Faktisk er det nødvendig med så klar forklaring på slike vinduer. Det fins virkelig mennesker som kan så lite om slikt at de må få alt inn med teskje. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Svaret er JA. Ingenting av hva du tar for gitt eller åpenbart er det for den generasjoen eller når man har mangel på kunnskap om hvordan en PC virker. Det skal ikke stå mye tull i en slik dialogboks, men en så enkel og kort forklaring i den du presenterte der vil jeg si er eksemplarisk. Du tar for gitt at en person skjønner sammenhengen mellom at de trykker på et rødt kryss og at en boks dukker opp midt på skjermen. Det er kunnskap som over tid læres og ikke er gitt fra starten. Det er helt rellevant spørsmål fra min mor når hun er stressa og skal slå av PCen og får opp en melding det står Ja, Nei og Avbryt på. Hva skal avbrytes sier hun? Hva skjer hvis jeg sier ja? Hvorfor er den der? Jeg har jo ikke gjort noe. Så må jeg nøste opp, hva gjorde du før den kom? Hun sier hun bare avslutter windows. Så må jeg forklare forskjellen på windows og word..osv osv osv osv. Scenarioene er mange og uendelig. Jeg kan forstå at dialogbokser kan bli dumme og overforklarende, men man må skyte bredt og fange den minste fellesnevner for å skapet et godt brukergrensesnitt. AKIRA Lenke til kommentar
ADT Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 I mange tilfeller er jeg enig, men dette er et enkelt ja/nei/avbryt-spørsmål på noe så enkelt som om man vil lagre endringer som er gjort i et dokument, og da mener jeg enkelt selv for bestemora di. De forklarer ikke engang hva som skjer når man trykker ja eller nei, de bare omformulerer selve setningen. Avbryt er jo grei nok, så langt kan jeg strekke meg, men personlig synes jeg forklaringen på ja og nei var direkte komisk. "Du tar for gitt at en person skjønner sammenhengen mellom at de trykker på et rødt kryss og at en boks dukker opp midt på skjermen" Denne sammenhengen blir heller ikke forklart av boksen, og det er nettopp denne boksen jeg ler av. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Legge til en knapp som viser forklaringen heller? Ja/Nei/Avbryt/Forklar, hadde sikkert funka det og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå