ken8 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Til nå har jeg jeg brukt include på følgende måte <?php include("header.php"); ?> TEKST... <?php include("footer.php"); ?> Men etter å ha lest litt er dette kanskje en tungvint måte å bruke include på? Det jeg ikke liker med denne metoden er at det er vansklig å se helheten når jeg endrer/lager siden siden header og footer ikke synes, så dokumentet blir avkortet. Hva bruker dere på siden deres? Lenke til kommentar
NH Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det er mange metoder å løse dette på. de fleste gjør det vel omvent av det du gjør. istedenfor å include header/footer i mange dokumenter brukes index.php til å include teksten... denne metoden (One script serves them all) gjør det ofte enkelt å legge til nye undersider og lignende. I en slik metode settes det variabler i urlen for å bestemme hvilken side som skal includes (GET) disse variablene defineres etter ? i url (www.minside.tld?variabel=innhold) Denne metoden krever en del validering for ikke å gjøre siden din åpen for simple angrep. Søk på include script her på forumet så får du nok opp et par hundre tråder... Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 require_once ("style/top.php"); // Slenger inn designet på toppen //Inlcude scriptet som ligger i index.php if(empty($_GET['file'])) { include('inc/news.php'); } elseif(FILE_EXISTS('inc/'.$_GET['file'].'.php')) { include_once('inc/'.$_GET['file'].'.php'); } else { include('inc/404.php'); } require_once ("style/bottom.php"); // Slenger inn designet i bunnen Si i fra hvis du ikke skjønner =) Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 zandzpider: Husk at du i tillegg bør sende ut en 404-header viss sida som brukeren prøver å hente inn ikkje eksisterer. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Henrik Lied: Kan du ikkje berre sette ei side som default i ein switch? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Henrik Lied: Kan du ikkje berre sette ei side som default i ein switch? 5678700[/snapback] Joda, eg bruker vanligvis å spesifisere alle sidene som skal inkluderast i ein switch, men det ordner ikkje problemet med å sende headers. Dei må sendast før alt innhold, så ein må sjekke om sida som skal inkluderast eksisterer før ein sender noko til mottakaren. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 prøv å unngå å bruk include siden den ikke gjør en sjekk om tingen du includer har blitt includet før. include_once() er bedre. Men dette er mer flisespikkeri. require_once() er bedre om det er viktig det du skal include ... noe det som regel er. Men eg bruker samme strategi egentlig. Men om det er funksjonalitet som skal sjekkes i headeren(om bruker er innlogget) så er det vel bedre om man lager en klasse som gjør dette for deg. include_once() den fila hvor klassen er ... $page=new Superklassen(); $page->ValiderInnlogging(); $page->GetHeader(); bare en tanke ... mange veier til rom. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 http://norskwebforum.no/viewtopic.php?t=12111&highlight= Er vel den beste måten jeg har kommet over Linkene er da: index.php?page=side Den linken vil da inkludere innholdet i include/side.php der scriptet står. Alt dette kan endres i scriptet. Hvis siden ikke finnes, hvis det er index.php?page=eteth og eteth.php ikke finnes, vil da filen som heter 404.php i include mappen bli vist istedet, så der legger du den. Dersom det ikke står page=noe, vil filen main.php bli inkludert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå