Sevenord Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Haisann! noen ganger, gjentar NOEN ganger låser XPèn seg når jeg klokker ramèn på skjermkortet. (for spec, se signatur) Det er jo DDR ram og kjører originalt på 400mhz, og jeg har det nå oppe i 480. Alt av 3dmark tester, spill ja altihopan går helt bra...Men visst jeg slår av maskinen/restarter skjer følgende: 1. Maskinen starter, jeg logger meg på XP skjermen blir svart i 1/4sec, bildet kommer igjen men alt er fryst. Etter ca 10sec starter maskinen pånytt sjøl.. 2. Det samme som 1 3. XPen starter, skrivebordet kommer og jeg får en beskjed om at det er noe galt med skjermdriveren.. 4. Nå er som sagt XPèn startet og alt er normalt ... Jeg skjønner ikke hvorfor dette kun skjer i sammenheng med at jeg starter maskinen/restarter Noen som vet? HJELP! ps: Bruker powerstrip til å klokke... Lenke til kommentar
Citizenx Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 1.Klokk ned alt du har overklokka, 2.også kan du kanskje prøve noen andre skjermdrivere hvis nr.1 ikke funka. Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 20. september 2002 Forfatter Del Skrevet 20. september 2002 Jeg lastet ned ny driver for 14dager siden, har analogtinternett så d e ett hxxxette å laste ned driveran :smile: Jeg har forresten 3.3ns rambrikker på skjermkortet, har lest at disse skal være gode for 25% overklokking!!! Foreløbig er det ikke så mye overklokking å stille ned på : FSB på 106mhz og RAMen på skjermkortet dha :smile: Hadde vært kjekt visst noen visste hva som kan være galt... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Det at ram`en er spesifisert for slik og sånn hastighet, betyr på ingen måte at resten av kortet takler samme hastigheten. Det betyr i praksis at du ikke kan ta det som en selvfølge at du kan kjøre minnet på 606 mhz ddr selv om det er spesifisert til 3.3 ns. Klokk ned til standard hastighet og se om problemet forsvinner da. Gjør det det, vet du med sikkerhet at det er overklokkingen som forårsaker problemet. Deretter klokker du opp gpu og ram hver for seg, og når da problemet opptrer igjen har du funnet årsaken. Hvis det da skulle vise seg at det faktisk er overklokking av minnet som lager krøll, er neste steg å finne ut hvor mye du må klokke ned for å få ting i orden. Du har to muligheter til å gjøre dette, enten klokke ned i små steg til problemet er borte, eller sette på standard hastighet og klokke gradvis opp til det skjer igjen. Sett til hastigheten du kjører stabilt. Da har du faktisk funnet grensa til skjermkortet ditt, og hvis kjølingen er bra inkludert gjennomtrekken i kabinettet bør du slå deg til ro med resultatet. Å klokke opp noen usle få mhz gir ikke merkbar ytelsesøkning, og er ikke verdt det hvis det medfører ustabilitet. Kjipt å få bluescreen når du holder på å sette ny rekord i Quake eller noe slikt... Må vel legge til at det ofte kan ta tid å finne ut akkurat hvor grensa for ustabilitet går, på mitt GF4 ti 4400 kjørte jeg på over 670 mhz på minnet før jeg fikk artifacts, men fikk en og annen krasj. Måtte ned på 654 mhz etterhvert, men det som er virkelig interessant er at etter en måneds tid hadde jeg klokket ned enda 10 mhz...fikk nemlig et par krasjer med masse dagers mellomrom uten at jeg gjorde noe spesielt med maskina...det at du kan kjøre 3D Mark 2001 og Codecreatures uten problemer er ingen absolutt garanti for at skjermkortet er stabilt. Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 20. september 2002 Forfatter Del Skrevet 20. september 2002 takk for alle svar tilnå.. Etter litt experimentering, og restarter fikk jeg beskjed om at pstrip.exe var skadet og/eller mappen...Jeg avinnstellerte det og la inn NvMax istedet.. Nå, i skrivende stund kjører minnet på 480mhz og allt ser ut til å gå stabilt :smile: (skal teste ut høyere hastigheter kontinuerlig) Er 3950poeng i 3dMark2001SE en normalscore på en slik maskin som jeg har? se spec i signatur... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: duronpowah skrev (2002-09-20 22:12):Er 3950poeng i 3dMark2001SE en normalscore på en slik maskin som jeg har?se spec i signatur... Ville si ja til det. Eg får ca3500 på mitt GF2 ultra. Har p3 1000 og sd-ram Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 22. september 2002 Forfatter Del Skrevet 22. september 2002 Nå har jeg klokket det til 275/494 originalt er som kjent 250/400 Kan det skje noe med skjermkortet sålenge jeg tar det 5mhz a gangen, og tester det grundig hvergang? Jeg regner med at det låser seg / missdannede ting på skjermen før det brenner opp?? Og en siste ting, hvorfor får jeg klokket det masse mer ved å bruke NVmax istedet for powerstrip? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Når Windows starta og sa at det var noe galt med skjermkortdriveren, starta Win i 800x600 og 4bits farger??? Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 22. september 2002 Forfatter Del Skrevet 22. september 2002 Nei windows startet med mine normale skjerminnstillinger.. Har forresten bikka 4000poeng i 3dMark2001se, 4030 for å være pinlig nøyaktig :wink: 250/400@280/494 Men er litt skeptisk for videre overklokking, noen erfaringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå