dyrehans Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 hei! Har nettopp lagt inn ubuntu på maskinen og sliter med en liten sak. Det har seg slik at jeg bare får bruke oppløsningen 640 * 480. Har surfa rundt på nett i mange dager nå og funnet mange artikler, men har ikke fått løst problemet enda. Er relativt fersk i Linux så jeg trenger litt hjelp! Ser at det er disse variablene VertSync og horisSync som kanskje er gale.. Har et skjermkort som heter Silicon motion lynx3dm .. Noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 hei! Har nettopp lagt inn ubuntu på maskinen og sliter med en liten sak. Det har seg slik at jeg bare får bruke oppløsningen 640 * 480. Har surfa rundt på nett i mange dager nå og funnet mange artikler, men har ikke fått løst problemet enda. Er relativt fersk i Linux så jeg trenger litt hjelp! Ser at det er disse variablene VertSync og horisSync som kanskje er gale.. Har et skjermkort som heter Silicon motion lynx3dm .. Noen som kan hjelpe meg med dette? 5677431[/snapback] Naar du sier at du kun kan ``bruke`` 640x480, mener du at det er det eneste alternativet du ser i menyen med opplosninger som fungerer, eller har du andre der? Om det er ditt eneste valg alternativ, aapne filen xorg.conf, scroll ned dit hvor du ser at din opplosning staar, og endre til den du vil bruke. Restart X, og det skal fungere. sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup sudo gedit /etc/X11/xorg.conf ctrl - alt - backspace ...restarter X Er rimelig fersk selv, saa det er godt mulig at jeg nettopp traakket godt og dypt i en eller annen salat Lenke til kommentar
dyrehans Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Når jeg går inn på preferences og velger skjermoppløsning, kan jeg bare velge 640 x 480 (60 HZ), men vet at den fint takler mer (Windows). Har vært og kikket mange ganger i den /etc/X11/xorg.conf filen og her står at jeg bruke 640x480,800x600, 1024x768. Men det virker som om jeg må forandre andre parametere. Har forandre verdiene horizSync og vertical mange ganger, men når jeg restarter x blir det bare krøll. (se et grått bilde etc.) Lurer på om det er disse verdiene som jeg ikke har riktig. Har prøvd å finne disse verdiene (ddc, probe et eller annet), men skjermkortet mitt vil ikke gi meg tilbakemelding... hei! Har nettopp lagt inn ubuntu på maskinen og sliter med en liten sak. Det har seg slik at jeg bare får bruke oppløsningen 640 * 480. Har surfa rundt på nett i mange dager nå og funnet mange artikler, men har ikke fått løst problemet enda. Er relativt fersk i Linux så jeg trenger litt hjelp! Ser at det er disse variablene VertSync og horisSync som kanskje er gale.. Har et skjermkort som heter Silicon motion lynx3dm .. Noen som kan hjelpe meg med dette? 5677431[/snapback] Naar du sier at du kun kan ``bruke`` 640x480, mener du at det er det eneste alternativet du ser i menyen med opplosninger som fungerer, eller har du andre der? Om det er ditt eneste valg alternativ, aapne filen xorg.conf, scroll ned dit hvor du ser at din opplosning staar, og endre til den du vil bruke. Restart X, og det skal fungere. sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup sudo gedit /etc/X11/xorg.conf ctrl - alt - backspace ...restarter X Er rimelig fersk selv, saa det er godt mulig at jeg nettopp traakket godt og dypt i en eller annen salat 5677571[/snapback] Lenke til kommentar
celebra Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Du kan prøve å skrive følgende i konsollen: dpkg-reconfigure xserver-xorg Der kommer du gjennom en lang rekke spørsmål om oppsettet av Xserveren. blandt annet hvilke oppløsninger skjermen skal kunne kjøres med. Verd et forsøk. Så restarter du X med ctrl alt backspace. Lykke til Ubuntu er vakkert. edit: leif Endret 28. februar 2006 av celebra Lenke til kommentar
dyrehans Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 har prøvd dette, men får det ikke til å fungere...noen som har horizSync og vertRefresh verdiene til et Silicon motion lynx3dm? har forøvrig en amilo m6500... Tror og håper at dette gjør susen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå