Gå til innhold

Hvilken hastighet har et fly før det tar av?

Livert

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hvilken hastighet et standard passasjerfly (SAS / Norwegian) har like før det letter.

Og for viderekommende; hva er den laveste hastigheten et slikt fly kan ha for at det skal kunne ta av?

Sikkert mange som har peil der ute :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ligger ikke dette på 700-800 km/t? akkuratt ved takeoff.. Mener jeg å huske :)

5677417[/snapback]

Nei erru gæærn! Cruisehastigheten for ett Boeing 737 ligger jo på rundt 850km/t.

Standardhastigheten ligger på rundt 260-290km/t

5677441[/snapback]

Bomma ganske pent ja. Sikkert cruise farten jeg har i hodet da :yes:

Lenke til kommentar
Grunnen er at ved motvind får vingene større løft, og dermed lavere stall-speed.

5679605[/snapback]

M.a.o. de trenger mindre fart (relativt til bakken), og dermed mindre rullebane ved take-off, og sparer litt drivstoff da de får løft av vinden samt de sparer drivstoff/bremser ved landing. (Bremseklosser/skiver til fly er LITT dyrere enn de man kjøper hos Biltema til Toyota'n).

Lenke til kommentar
det er de som er fin med hangar skip, de kan snu seg inn i vinden, noe som trengs da de har extremt kort take off, selv med katapultene

5679870[/snapback]

Ja, i tillegg til afterburners, noe man sjelden finner på vanlige rutefly :)

Vet ikke hvordan det funker på skikkelig, men på flyspill pleier jeg i alle fall sette på full afterburner før jeg har nådd enden av hangarskipets rullebane, slik at det aldri er noe problem med lengden på rullebanen.

Lenke til kommentar
det er de som er fin med hangar skip, de kan snu seg inn i vinden, noe som trengs da de har extremt kort take off, selv med katapultene

5679870[/snapback]

Ja, i tillegg til afterburners, noe man sjelden finner på vanlige rutefly :)

Vet ikke hvordan det funker på skikkelig, men på flyspill pleier jeg i alle fall sette på full afterburner før jeg har nådd enden av hangarskipets rullebane, slik at det aldri er noe problem med lengden på rullebanen.

5679926[/snapback]

du har jo større frakte fly med propeller som også kommer seg av dem.

de ville vel falle rett i havet hvis de ikke har motvind nå de tar av..

Lenke til kommentar
uten afterburner kommet det ikke flammer ut av motoren vanligvis

5690053[/snapback]

Den må du forklare litt nærmere...

Enten så er det jeg som har bomma litt, eller så kommer det alltid flammer ut av enden på et jetfly(når knappen er i "on" stilling selvfølgelig.)

Lenke til kommentar
Enten så er det jeg som har bomma litt, eller så kommer det alltid flammer ut av enden på et jetfly(når knappen er i "on" stilling selvfølgelig.)

5692476[/snapback]

"On"-knappen? Spiller du flysimulator?

Pleier du å se flammer bak Norwegian sine gamle, tjukke og korte Boeing 733?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...