Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpnet en port - var kanskje ikke så lurt?


Anbefalte innlegg

Jeg vil starte med å si at jeg har god HW-peiling ... men ikke når det gjelder nettverk!

 

Her er saken:

Ble drit lei av røde/gule/blå tryner i Azureus (NAT-problem). Dette løste jeg enkelt ved å åpne en port (lytteporten til Azureus), via nVidia Forcaware Network Access Manager (Firewall -> Wizards -> Generic Port). Fant ikke noe "Port Forwarding".

 

Nå er alt bra med tanke på nedlastingshastigheter og tryne-farge, men hva med sikkerheten?

 

Er jeg veldig sårbar for angrep nå? Er ikke alt som lastes ned som tåler offentlig lys :green:, er dette en risiko i så måte?

 

Relevante programmer etc. som kjøres:

PeerGuardian2 (alle lister untatt edu.)

nVidia Firewall

Microsoft Antspy

AVG Free

og Azureus selvf.

 

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke du er utsatt for noen stor risiko. Selvfølgelig har du et hull i forsvaret til pc'en din, men så lenge det er en tilfeldig valgt port (endre den hvis det er noe standard. 5-sifret er som regel tilfeldig valgt) er det så liten sannsynlighet for at noen finner den at du kan nesten like gjerne vinne i lotto.

5677256[/snapback]

 

Tja... Så random er det vel ikke. Dersom man blir scanna og den som scanner tar seg bryet med å connecte til porten, så kan man jo i mange tilfeller se data eller tagger som hinter om programmet/serveren som brukes. Dersom det finnes svakheter i det vil man jo kunne bli "utnyttet". Sjansen er liten, men ikke minimal...

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Forutsetningen for at du skal kunne bli angrepet er jo at maskinen din tilbyr en tjenste som kan "misbrukes" på en åpen port. Hvis porten brukes Azureus må det i så fall være en svakhet i Azureus som kan utnyttes. Når det gjelder å holde hemmelig at du laster ned ting som ikke tåler dagens lys så er det nok ingen forskjell på om du åpner porter for Azureus.

Lenke til kommentar

Angående sikkerhet vil jeg hevde at du ikke løper en stor risiko, med mindre du har fast IP. Ved fast IP er det mye større sjanse for at noen vil begynne å portscanne deg.

 

Jeg har hatt venner som har opplevd dette på UPC nettet.

 

Selv har jeg over 10 porter åpne på to interne IP'er, og bytter WAN IP omlag annenhverdag. Har aldri hatt noe problem av noe slag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...