Gå til innhold

Hvordan endre tekst mer enn 1 sted?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å lage en mal kan man si, og når jeg endrer et ord vil jeg at denne endringen skal gjelde alle sidene. F.eks: Hvis det på hovedsiden står: Ferie 2005 og jeg endrer dette til blåtur 2006 vil jeg at denne endringen skal skje på alle steder hvor det står ferie 2005. Jeg mener ikke tittelen på siden. På forhånd takk =)

-MortenGj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer ann på hvilket software du bruker.

Jeg bruker selv dreamweaver og man har et par fremgangsmåter der.

Man kan definere en tekst streng som ett objekt. Endrer du orginalen så vil den oppdatere hele siten som bruker det objektet. Eller du kan søke og erstatte. Når du gjør det kan du definere en hel site som søke område, så bytter den ut det du søker på med det du vil. Du kan også opprette mal dokumenter som alle sidene er basert på, og når du endrer malen så blir alle de andre dokumentene basert på den malen også oppdatert.

Så hvis du har tilgang til Dreamweaver så gå til hjelp filen og slå opp:

Templates

Library

Search and replace

Hvis du ikke bruker et litt avanserte html program er jeg usikker på om den funksjonen du ber om blir lett å gjøre. Da forskjellen på entry level software og profesjonell software ligger i akkurat sånne detaljer som dette.

AKIRA

Lenke til kommentar
Ehhhh.... Kanskje bare jeg som er litt dum, men.

Er det ikke bare å bruke et includescript.

5680213[/snapback]

For deg å annta at alle vet hva et includescript er så....

...ja...litt.

Forumet er et sted for nybegynnere, mellom nivå og eksperter å treffes og utveksle erfaringer og lærdom.

Fremgangsmåten din her var ikke veldig opplysende. Det er tydelig at du sitter på kunnskap som trådstarter åpenbart ikke har. Hva om du tar deg litt tid til å forklare for han hva et Include script er og hvorfor det er noe han bør bruke.

AKIRA

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg la det så kort, var at jeg ikke hadde tid til å skrive noe særlig utfyllende da. Men jeg valgte like vel å slenge det ut som et kort forslag.

Det kan godt hende trådstarteren har kjennskap til php, men ikke hadde tenkt på den løsningen.

Jeg regner også med at dersom trådstarteren hadde spørsmål, så ville han sitere meg, og spøre om hva jeg mente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...