Gå til innhold

Lagring av bilde-kopier

Anbefalte innlegg

Vet ikke om mitt spørsmål passer helt inn her, men jeg prøver, kanskje jeg kan få et tips fra noen som vet: Jeg har mange tusen digitale bilder lagret på min stasjonære PC, mange er printet ut, og en del CD-er er brent med kopier, men nå lurer jeg på om jeg kan legge en DVD (får jo plass til så mye mer på den) i CD-brenneren og lagre bilder på denne. Jeg har visst ikke DVD-brenner på min stasjonære PC, det har jeg på min bærbare, men på den har jeg ikke bildene mine på hard-disken. Hvis jeg ikke kan brenne DVD fra den stasjonære, er det da kanskje mulig å koble den bærbare til en USB kontakt på den stasjonære og slik overføre/brenne bildene på DVD-brenneren der?

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om mitt spørsmål passer helt inn her, men jeg prøver, kanskje jeg kan få et tips fra noen som vet: Jeg har mange tusen digitale bilder lagret på min stasjonære PC, mange er printet ut, og en del CD-er er brent med kopier, men nå lurer jeg på om jeg kan legge en DVD (får jo plass til så mye mer på den) i CD-brenneren og lagre bilder på denne. Jeg har visst ikke DVD-brenner på min stasjonære PC, det har jeg på min bærbare, men på den har jeg ikke  bildene mine på hard-disken. Hvis jeg ikke kan brenne DVD fra den stasjonære, er det da kanskje mulig å koble den bærbare til en USB kontakt på den stasjonære og slik overføre/brenne bildene på DVD-brenneren der?

RandiA

5676874[/snapback]

Nei, du kan ikke brenne en dvd i en cd-brenner. Det må du ha dvd-brenner til å gjøre.

Datamaskinnettverk over USB er også umulig. Bruk vanlig nettverk heller, nettverkskabel eller trådløst, og finn gjerne noe programvare som gjør det enkelt å holde stasjonær og bærbar synkronisert med tanke på bildene, så blir din bærbare også en backup.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Takk skal du ha, det var klart svar...prøver meg på en USB-løsning jeg, har ikke fått nettverk til å fungere helt.

RandiA

5677290[/snapback]

Det greieste er kanskje å kjøpe en billig extern harddisk(f.eks Maxtor) som du kan legge alle bildene inn på. Denne kan du så koble til den bærbare og brenne bildene ut på dvd'er. Hvis du lagrer dvd'ene et annet sted(utenfor huset i tillfelle det verste), har du en ganske sikker backup i tillegg til at de ligger på den stasjonære, bærbare og externe disken. Externe disker er ikke alltid 100% stabile, så ha aldri bildene dine KUN på den.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Og IKKE kast CD-platene etter at innholdet er overført til DVD-plater. Ta vare på dem også.

Hvis DVD-platene en dag får feil så kan det hende filene på CD-platene er like hele.

Hvis du om noen år finner ut at DVD-brenneren gjorde en dårlig jobb (diverse korrupte filer) så kan også CD-platene være redningen.

Nå kan det jo også hende at CD-platene utvikler feil over tid, men da ligger forhåpentligvis filene hele på DVD-platene.

Skriv på platene som du overfører fra hvor du har overført filene til og

skriv på platene du overfører til hvor du har overført fra...

Lagringsmedier... IKKE STOL PÅ DEM!

Flere kopier på flere steder = :thumbup: (bruk gjerne også plater fra forskjellige produsenter)

Litt arbeid nå k a n . . . spare deg for :scared: , :cry: og :wallbash: en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...