Gå til innhold

Samme objektiv på digitalt og analogt?

Anbefalte innlegg

Har til nå klart meg med standard objektivet som fulgte med EOS 350 D, men har nå begynt å kikke meg litt omkring etter andre objektiv. Jeg synes imidlertid at det ofte ikke står spesifisert tydelig hvilke kamera objektivene passer til. Så hvis jeg får opplyst at et objektiv passer for Canon, kan jeg da gå ut i fra at det passer til mitt EOS 350 D? Eller hva er det jeg skal se etter for å være sikker på at det passer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ett Canon EF eller EF-S objektiv passer ditt EOS 350D kamerahus.

5676877[/snapback]

Så sant så sant. EF-S passer imidlertid bare på utvalgte digitale Canon-hus (300D, 350D og 20D for øyeblikket?), så disse objektivene kan du ikke bruke på analoge hus eller digitale hus av typen 1D, 1Ds eller 5D, for eksempel. EF passer derimot på alle Canon-kameraer, analoge som digitale, og uavhengig av modell.

Lenke til kommentar
Sigma med EF-fatning passer fint til 350D.

Er dog en fordel å skaffe seg et DG objektiv fra Sigma.

5679348[/snapback]

OK, nå er ikke jeg akkurat noen ekspert på dette området... Kan noen forklare hva EF-fatning og DG objektiv er? Hvordan vet jeg hva som er hva? Sett på noen objektiv fra Sigma som står passer til Canon, noen av dem er merket med DG - mens andre finner jeg ikke informasjon om hverken EF eller DG... Men det betyr kanskje at det ikke vil passe da?

Lenke til kommentar
EF passer derimot på alle Canon-kameraer, analoge som digitale, og uavhengig av modell.

5677181[/snapback]

<pirk>

EF Passer til alle Canon EOS-kameraer. Gamle speilreflekser (oldtiden med manuell fokusering) bruker FD-objektiver.

</pirk>

Edit: redusert quoting

Endret av fishlake
Lenke til kommentar
EF passer derimot på alle Canon-kameraer, analoge som digitale, og uavhengig av modell.

5677181[/snapback]

<pirk>

EF Passer til alle Canon EOS-kameraer. Gamle speilreflekser (oldtiden med manuell fokusering) bruker FD-objektiver.

</pirk>

Edit: redusert quoting

5686330[/snapback]

Hehe, ja selvsagt. Jeg burde jo spesifisert det ;)

Lenke til kommentar
Sigma med EF-fatning passer fint til 350D.

5679348[/snapback]

En del eldre Sigma-objektiver for Canon EOS er IKKE kompatible med de nyeste EOS-kameraene. Grunnen er at Sigma gjorde en for dårlig jobb med "reverse-engineering" av EF-protokollen.

Om du kjøper et nytt Sigma-objektiv med EF-fatning, skal det funke på EOS 350D, men du kan ikke være sikker på at det vil virke på fremtidige EOS-modeller.

Lenke til kommentar
En del eldre Sigma-objektiver for Canon EOS er IKKE kompatible med de nyeste EOS-kameraene.  Grunnen er at Sigma gjorde en for dårlig jobb med "reverse-engineering" av EF-protokollen.

Om du kjøper et nytt Sigma-objektiv med EF-fatning, skal det funke på EOS 350D, men du kan ikke være sikker på at det vil virke på fremtidige EOS-modeller.

5688727[/snapback]

Selv om fatningen og kommunikasjonsprotokollen har vært den samme siden begynnelsen, er Sigma og andre avhengige av å analysere datautveksling mellom hus og objektiv når de prøver å rekonstruere ROM-chippene i objektivene. Siden det ikke eksisterte hus som tok i bruk hele kommunikasjonsregisteret da tidlige Sigmaobjektiver ble produsert (sannsynligvis ikke ennå heller), måtte de konstruere kommunikasjonsprotokollen ut ifra tilgjengelig materiale, og disse objektivene vil følgelig bli inkompatible med hus som tar i bruk tidligere ubrukte kommandoer.

Hvordan Sigma håndterer fremoverkompatibilitet er et spørsmål jeg ikke har lagt meg borti, men de tilbyr det i det minste innen rimelig tid fra når nye hus kommer på markedet. Jeg har imidlertid hørt at det er umulig å få oppdatert enkelte eldre modeller. Dette er en av de faktorene som gjør at tredjepartsoptikk faller i pris over tid på bruktmarkedet.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Selv om fatningen og kommunikasjonsprotokollen har vært den samme siden begynnelsen, er Sigma og andre avhengige av å analysere datautveksling mellom hus og objektiv når de prøver å rekonstruere ROM-chippene i objektivene. Siden det ikke eksisterte hus som tok i bruk hele kommunikasjonsregisteret da tidlige Sigmaobjektiver ble produsert (sannsynligvis ikke ennå heller), måtte de konstruere kommunikasjonsprotokollen ut ifra tilgjengelig materiale, og disse objektivene vil følgelig bli inkompatible med hus som tar i bruk tidligere ubrukte kommandoer.

5688985[/snapback]

Men det er verdt å merke seg at det har vært færre slike problemer med andre tredjeparts objektiver, spesielt fra Tamron.

En mulig årsak kan f.eks. være at Sigma bare har studert hvilke kommandoer som har vært sendt fra eksisterende EOS-kameraer, og hva objektivene har svart på akkurat disse, mens kanskje Tamron også har testet ut responsen på alle andre potensielle kommandoer. Gitt at meldingslengden er begrenset til et visst antall bytes, er det et endelig antall kommandoer som skal testes, og overkommelig med automatisert testing. En annen mulighet kan være at Sigma ikke har vært så nøyaktig med timingen av responsen.

Lenke til kommentar

Dette har utviklet seg til en diskusjon som sansynligvis bare vil forvirre trådstarter yteligere. Så jeg vil bare nevne det slik at det er helt klart for deg sentimental, når du ser på nye objektiver og det står at de er til Canon vil de fungere. Det trenger ikke å stå i salgsanonsen at de er til EF fatning, da alle moderne objektiver til Canon er for EF fatning. Så sentimental slapp helt av å ikke tenk mer på alle disse forkortelsene, det eneste du trenger å passe på er at objektivet ditt er for Canon og ikke Nikon eller Pentax.

Lenke til kommentar
Siden det ikke eksisterte hus som tok i bruk hele kommunikasjonsregisteret da tidlige Sigmaobjektiver ble produsert (sannsynligvis ikke ennå heller), måtte de konstruere kommunikasjonsprotokollen ut ifra tilgjengelig materiale, og disse objektivene vil følgelig bli inkompatible med hus som tar i bruk tidligere ubrukte kommandoer.

Tamron, Tokina og selvsagt Canon sine objektiver har ikke dette problemet. Hvorfor det oppstår kun med Sigma vet jeg ikke. Objektivet kan fungere 10 eksponeringer, kanskje 50-100, men når det først bestemmer seg for at det ikke vil mer, så kan det bare kastes i søpla (de fleste koster for mye å oppgradere til at det lønner seg). Til nå har dette problemet kun oppstått mellom Sigma og Canon, men nå rapporteres det at til og med enkelte nye Sigma objektiv ikke passer til Nikon D200.

Tamron og andre "pirat-produsenter" klarer fint å lage optikk som er kompatibelt både bakover og fremover... er bare Sigma som ikke takler dette. Hvorfor vet jeg ikke, men for å sikre at objektivet du kjøper faktisk vil passe til ditt fremtidige kamera, er det kanskje lurt å holde seg unna Sigma? Skal sies at vi ikke fører Sigma der jeg jobber av flere grunner (kuttet de ut for noen år siden), så jeg ikke kjenner til disse nye objektivene annet enn av omtale.

Lenke til kommentar
Tamron, Tokina og selvsagt Canon sine objektiver har ikke dette problemet. Hvorfor det oppstår kun med Sigma vet jeg ikke. Objektivet kan fungere 10 eksponeringer, kanskje 50-100, men når det først bestemmer seg for at det ikke vil mer, så kan det bare kastes i søpla (de fleste koster for mye å oppgradere til at det lønner seg). Til nå har dette problemet kun oppstått mellom Sigma og Canon, men nå rapporteres det at til og med enkelte nye Sigma objektiv ikke passer til Nikon D200.

5706900[/snapback]

At Sigma-objektiver slutter å fungere, har jeg ikke hørt om før. Derimot at et gammelt objektiv ikke er kompatibelt med et nyere kamerahus. Dersom noe slutter å fungere (etter å ha fungert), vil jo si at det ikke trenger å oppdateres, men repareres. Om man kaster det i søpla, vil vel avhenge hvor gammelt det er (reklamasjonstid). Et gammelt inkompatibelt, men fungerende objektiv (på gamle kamerhus), kan man selvsagt forsøke å selge, før man kaster det.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at en viss inkompatibilitet faktisk kan ødelegge objektiver etter kort tid, og at det er grunnen til at så mange Sigma objektiver slutter å fungere etter kort tid på et digitalt speilrefleks. Det skjer tross alt ikke med andre produsenters objektiver.

Har opplevd kunder som har tatt med seg sitt/sine gamle Sigma objektiv for å teste på kamera i butikken. Det har fungert bra og de har kjøpt kamera. Etter et par uker, kommer de inn og rapporterer om at objektivet har sluttet å fungere, helt plutselig. Dette har skjedd flere ganger, og kun med Sigma. Har også hørt om fenomenet her på forumet.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan huske har både Tamron og Tokina lisensavtaler med Canon, så de får tilgang til kommunikasjonsprotokollene. Jeg vet ikke hva de må betale for det, men tydeligvis nok til at Sigma heller har valgt å finne ut av protokollen selv.

Lenke til kommentar
Jeg tipper at en viss inkompatibilitet faktisk kan ødelegge objektiver etter kort tid, og at det er grunnen til at så mange Sigma objektiver slutter å fungere etter kort tid på et digitalt speilrefleks. Det skjer tross alt ikke med andre produsenters objektiver.

Har opplevd kunder som har tatt med seg sitt/sine gamle Sigma objektiv for å teste på kamera i butikken. Det har fungert bra og de har kjøpt kamera. Etter et par uker, kommer de inn og rapporterer om at objektivet har sluttet å fungere, helt plutselig. Dette har skjedd flere ganger, og kun med Sigma. Har også hørt om fenomenet her på forumet.

5711048[/snapback]

Kan det tenkes at Sigma-objektivene i så fall blir ødelagt fordi brukeren skifter objektiv med kameraet slått på? Ellers har jeg vondt for å tenke meg hvordan et objektiv skal kunne slutte å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...