Gå til innhold

Hvordan overvolter man vifter? Noen som har prøvd?

Anbefalte innlegg

Som sagt, er det mulig å overvolte vifter til f.eks å kjøre på 24 volt? Som i 12v + 12v..

Da kan man vel også få 12v+5v=17v? :hmm:

Har null peiling på volt og ampere, men jeg kan lesefargekoden på ledningene , så om noen har forslg til hvordan dette gjøres,- fyr løs! :w00t:

Har en rheobus, kan den moddes til å gi mer volt? Noen som har prøvd?

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ooppss.. Bumper min egen.. :whistle:

Men har kommet over en guide på afrotechmods som tar for seg nettopp overvolting av vifter.

Der tar de -5v på atx-kontakten på hovedkortet sammen med +12v til vifta som gir : 12 - -5 = 17volt til vifta!

post-82850-1141249810_thumb.jpg

Dette må jo være supert i kombinasjon med de 140mm de selger på pcstyling.no.

Finnes det potmetre som er kraftig nok til å kontrollere voltstyrke på 17volt?

Lenke til kommentar

17Volt er ikke noe problem for pot meteret, det er strømmen (A) det kommer an på.

Uansett så senker du viftens levetid og fraskriver deg garanti rettigheter når du kjører dem på høyere spenning en de er beregnet på.

Lenke til kommentar
  Nuhvok skrev:
17Volt er ikke noe problem for pot meteret, det er strømmen (A) det kommer an på.

Uansett så senker du viftens levetid og fraskriver deg garanti rettigheter når du kjører dem på høyere spenning en de er beregnet på.

5686375[/snapback]

Men om jeg tar en vanlig rheobus, som er kobla til 12v, og spleiser på -5v mellom rheobusen og vifta. Da vil rheobusen kjøre fra 5-17 volt, istedetfor 0-12 volt. Det vil innebære at viftene kjører på hele "registeret" til rheobusen.

Garantien vil jo sikkert gå fyken, men tenkte at om jeg kobler viftene opp via en rheobus, om det fungerer (?), vil jeg jo alltid ha en "turbo" i bakhånd. Om jeg kjører de på 17v fra tid til annen tror jeg neppe det vil ha mye å si på levetiden, skal jo ikke ha de i 4 år uansett..

Edit:

Har tenkt å bruke disse viftene. De er 140mm og gir 93 kubikkmeter pr. time ved 19,6 dB(A). Om jeg viftene 5v ekstra, en ytelsesøkning på 41,6% som gir 131 kubikkmeter pr. time, ved 27,7 dB(A) forutsatt proporsjonal-ytelsesøkning (noen som vet?). Og da blir jo disse viftene noen råskinn!

Edit2:

Fikk svar tilbake fra Aerocool ang. hvor mye volt disse viftene takler:

Sitat
Hi,

Our Streamliner can cope with 12-17 volts but it might create excess heat in the motor/coil if it was operated at high voltage (17V) for a long period of time. Let me know if you have any further question.

Best Regards,

Dette går nok veien og overvolta skal de bli!

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det er uansett ikke anbefalt å overvolte vifter. Kjøp heller et par SÅNNE og du trenger alldri tenke på noe som heter overvolting igjen.

Lenke til kommentar

Du kan også kombinere +12v med -12v. da får du ca. 20v

:grin::wow:

EDIT:

jeg har prøvd og kjøre en 12v vifte på 55v!

Da gikk den veldig fort, men plutselig veldig sakte...

samtidig begynte det og lukte vondt ... :tease:

(55v er ca. 4 ganger så mye spenning den egentlig skulle ha... :!: :dribble: )

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...