Gå til innhold

Hva/Hvem er Gud?

Anbefalte innlegg

Og enten om dere sier at Gud er død, eller døende, så sier dere jo samtidig at han da har levd? :hmm:

5678939[/snapback]

Nei, da sier vi at fantasifosteret Gud er på vei bort siden selv de dummeste av de dumme (les: religiøse) begynner å innse at de like gjerne kunne ha trodd på påskeharen og julenissen.

5679030[/snapback]

Hvorfor så sikker på at Gud er et fantasifoster? La oss si at jeg påstår at Gud er det som skapte universet. Dersom du da påstår at Gud ikke eksisterer, benekter du at universet er blitt skapt.

Benekter du universets oprinnelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor så sikker på at Gud er et fantasifoster? La oss si at jeg påstår at Gud er det som skapte universet. Dersom du da påstår at Gud ikke eksisterer, benekter du at universet er blitt skapt.

5679113[/snapback]

En sten kan ikke flyve. Mor Lille kan ikke flyve. Ergo er Mor Lille en sten.

Stråmannsargumenter og mangel på logikk hjelper ikke saken din så mye.

Lenke til kommentar

5679113[/snapback]

5679140[/snapback]

Poenget mitt er at jeg her definerte Gud som skaperen av universet noe som mange faktisk gjør. Ved å benekte Guds eksistens benekter man da i det tilfellet at det var noe som førte til at universet ble skapt.

En sten skapte Mor Lille. Stener eksisterer ikke. Ergo ble ikke Mor Lille skapt.

Lenke til kommentar
Inspirerende svar, LarsP. Gud er vel på langt nær død, hvis vi skal følge din teori. Norge og hw.no forumet er særdeles sekularisert, men det betyr ikke at alle religiøse er på vei bort fra troen på Gud.

Jeg vet ikke hvor mange prosent av jordas befolkning som tror på en form for Gud, men det er relativt mange. (kristendommen 2 milliarder, Islam 1,3 milliarder. Bare de halvparten av jordas befolkning.)

Og jeg tror ikke antallet minsker så veldig drastisk akkurat.

Du må nok bare smøre deg med tålmodighet, og håpe at du og dine få prosent vet best. :)

5679079[/snapback]

Man ser at antallet religiøse minker raskt i den siviliserte delen av verden. Det er det som teller for meg.

Dessuten er tallet på f.eks "kristne" høyst trolig ikke korrekt. Det er forskjell på å være født inn i en tro og det å være troende. :)

Lenke til kommentar

5679113[/snapback]

5679140[/snapback]

Poenget mitt er at jeg her definerte Gud som skaperen av universet noe som mange faktisk gjør. Ved å benekte Guds eksistens benekter man da i det tilfellet at det var noe som førte til at universet ble skapt.

En sten skapte Mor Lille. Stener eksisterer ikke. Ergo ble ikke Mor Lille skapt.

5679221[/snapback]

En liten bommert du har der. Du kommer med en påstand og om du skal forvente at (oppegående) folk skal tro på deg er du nødt til å komme med litt bevis. Bevisbyrden ligger alltid på personen som kommer med utsagnet. Dette er noe veldig mange religiøse personer ikke har fått med seg og sier derfor ting som "jeg vet at gud finnes og du kan ikke motbevise at gud finnes. Derfor finnes Gud". Altså, det er personen som sier at Gud finnes som skal bevise at Gud faktisk finnes. Det er ikke opp til resten å motbevise det.

En annen ting; "La oss si at jeg påstår at Gud er det som skapte universet. Dersom du da påstår at Gud ikke eksisterer, benekter du at universet er blitt skapt."

Nei, jeg benekter at universet ble skapt av en Gud..

Lenke til kommentar
Og enten om dere sier at Gud er død, eller døende, så sier dere jo samtidig at han da har levd? :hmm:

5678939[/snapback]

Nei, da sier vi at fantasifosteret Gud er på vei bort siden selv de dummeste av de dumme (les: religiøse) begynner å innse at de like gjerne kunne ha trodd på påskeharen og julenissen.

5679030[/snapback]

5679113[/snapback]

Så du mener altså at universet er skapt av et par knips med hendene. Når det er absolutt ingen ting som tyder på at det er gjort på den måten.

Fysikk gutten min :p En god venn i nød.

Lenke til kommentar
Inspirerende svar, LarsP. Gud er vel på langt nær død, hvis vi skal følge din teori. Norge og hw.no forumet er særdeles sekularisert, men det betyr ikke at alle religiøse er på vei bort fra troen på Gud.

Jeg vet ikke hvor mange prosent av jordas befolkning som tror på en form for Gud, men det er relativt mange. (kristendommen 2 milliarder, Islam 1,3 milliarder. Bare de halvparten av jordas befolkning.)

Og jeg tror ikke antallet minsker så veldig drastisk akkurat.

Du må nok bare smøre deg med tålmodighet, og håpe at du og dine få prosent vet best. :)

5679079[/snapback]

Man ser at antallet religiøse minker raskt i den siviliserte delen av verden. Det er det som teller for meg.

Dessuten er tallet på f.eks "kristne" høyst trolig ikke korrekt. Det er forskjell på å være født inn i en tro og det å være troende. :)

5679327[/snapback]

Og så er det forskjell på å være kristen og aktiv kristne. Jeg tror tallet stemmer bra, for de fleste tror at det kan være en form for Gud som står bak alt, og det gjør dem til religiøse, uansett om de gjør noe mer ut av det eller ikke. Mange er ja, født inn i tro, men det betyr ikke at de ikke tror. De har kanskje blitt opplært i det, men innerst inne må de enten tro, eller ikke tro.

Grunnen til at tallet minker i den siviliserte verden, tror jeg er at folk har det så alt for godt at de rett og slett ikke føler at de ikke trenger Gud. Men så ser vi når folk får så alt for mye penger, så føler de likevel ikke at de er lykkelige, for noe mangler.

Glir litt inn på en annen diskusjon, men det går litt på det samme tror jeg, det at vi erstatter Gud med penger/materialistiske ting, noe som for mange ikke gir en mening etterhvert.

Men jeg tror ikke vi trenger å ta akkurat den diskusjonen i denne tråden, siden vi faktisk er en del off-topic nå.

Lenke til kommentar
En annen ting; "La oss si at jeg påstår at Gud er det som skapte universet. Dersom du da påstår at Gud ikke eksisterer, benekter du at universet er blitt skapt."

5679397[/snapback]

Så du benekter at universet ble skapt av det som skapte universet? Interressant.

Lenke til kommentar

5679397[/snapback]

Så du benekter at universet ble skapt av det som skapte universet? Interressant.

5679803[/snapback]

Det du skriver nå er at Gud skapte universet. Og alle andre som mener noen annet er helt på jordet.

NEWSFLASH! Gud er en oppdiktet skapning for at slike som _du_ skal ha noen å pakke på andre folk som tror noe annet.

Religion, eller Gud om du vil kalle det. Er bare oppfunnet av noen enkelte individer for å kunne begrunne at sola står opp i øst og går ned i vest...

Lenke til kommentar

5679397[/snapback]

5679803[/snapback]

Nei. Du skriver bare tull og går i sirkeler rundt det jeg sa. Du påstår at Gud er det som skapte universert. Jeg sier at Gud ikke eksisterer, men jeg benekter ikke at universert har blitt skapt. Jeg benekter Guds eksistens, ikke noe annet. Jeg benekter ikke at noe annet har skapt universert, men jeg benekter at Gud har skapt universet.

Lenke til kommentar

Den tradisjonelle definisjonen av "Gud" tror jeg vi kan være enige om at står for fall, selv om store deler av verdens befolkning anser seg selv som troende til en religion der Gud er et (all)mektig vesen som skapte alt og skal dømme både troende og ikke-troende på dommens dag osv.

Skjønner at ikke alle ønsker å slippe taket, men "Gud" har utført sin funksjon og er ikke lenger nødvendig for å holde H. sapiens i øra. Tvert imot, kulturkræsj, terrorisme og antiprevansjonsmiddelpropaganda viser at han (hehe :devil:) kan være ganske så skadelig, både for de som tror og for de som ikke deler samme overbevisning.

Subjektivt sett, så anser jeg "gud" for å være alt og alle. Man kan si at gud er universet som opplever seg selv. Eller noe annet pseudo-new-age greier :D

Lenke til kommentar
[Nei. Du skriver bare tull og går i sirkeler rundt det jeg sa. Du påstår at Gud er det som skapte universert. Jeg sier at Gud ikke eksisterer, men jeg benekter ikke at universert har blitt skapt. Jeg benekter Guds eksistens, ikke noe annet. Jeg benekter ikke at noe annet har skapt universert, men jeg benekter at Gud har skapt universet.

5679845[/snapback]

Det er nok dessverre du som går rundt det jeg sa. Husk på at i begynnelsen definerte jeg Gud som det som har skapt universet. Det vil også si at det som skapte universet er Gud. Dersom du da benekter at Gud skapte universet benekter du også skapelsen av universet. Husk at uansett hva som skapte universet vil komme under definisjonen.

Det finnes også mange andre måter å definere Gud på. For eksempel at Gud sitter på en sky oppi himmelen og teller antall ganger folk har rompesex for så å sende dem til et varmt sted. Benekter man denne definisjnen på Gud, benekter man ikke universets skapelse.

Lenke til kommentar

5679113[/snapback]

5679140[/snapback]

5679221[/snapback]

En liten bommert du har der. Du kommer med en påstand og om du skal forvente at (oppegående) folk skal tro på deg er du nødt til å komme med litt bevis. Bevisbyrden ligger alltid på personen som kommer med utsagnet.

5679397[/snapback]

Korrekt. Så dersom du seier at Gud ikkje eksisterer, så ligg plutselig bevisbyrden på deg og. Ingen har hittil komt med bevis på noken av delene, så dette er i grunnen ein ganske kjedelig debatt.

Lenke til kommentar
... hadde jeg blitt oppdratt i en kristen famile så hadde jeg vell vart kristen, men...

Jeg er oppdratt i kristen familie og jeg er ikke kristen. :shrug:

5676780[/snapback]

Ok. Mente ikke att du MÅTTE bli kristen, men det er mye større kjangs for at du blir det.

Lenke til kommentar
kjetil_bGrunnen til at tallet minker i den siviliserte verden, tror jeg er at folk har det så alt for godt at de rett og slett ikke føler at de ikke trenger Gud.

Akkurat, gud er en oppdiktet person som noen folk tror på for å håpe på et bedre liv, eller ett nytt liv etter døden. Når folk har lite penger, vender de seg til gud og ber om ett bedre liv, lever i håpet, uten faktisk å gjøre så mye ut av situasjonen de faktisk er i.

Lenke til kommentar

5679113[/snapback]

5679140[/snapback]

5679221[/snapback]

En liten bommert du har der. Du kommer med en påstand og om du skal forvente at (oppegående) folk skal tro på deg er du nødt til å komme med litt bevis. Bevisbyrden ligger alltid på personen som kommer med utsagnet.

5679397[/snapback]

Korrekt. Så dersom du seier at Gud ikkje eksisterer, så ligg plutselig bevisbyrden på deg og. Ingen har hittil komt med bevis på noken av delene, så dette er i grunnen ein ganske kjedelig debatt.

5680582[/snapback]

Feil, bevisbyrden ligger fortsatt på han som sa at Gud eksisterte. Siden ingen kan bevise at Gud faktisk eksisterer så kan egentlig ingen si at Gud gjør det. Det er aldri opp til andre å motbevise dette.

premium: Skumlesing av innlegg slo tilbake. Så nå at du hva du hadde skrevet ;)

Lenke til kommentar
Nietzsche sa forøvrig at Gud er død. Jeg vil moderere det til at Gud er døende.

5678231[/snapback]

Nietzche er i alle fall død ;)

5678820[/snapback]

Det er Newton også, men lovene hans gjelder fortsatt.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Feil, bevisbyrden ligger fortsatt på han som sa at Gud eksisterte. Siden ingen kan bevise at Gud faktisk eksisterer så kan egentlig ingen si at Gud gjør det. Det er aldri opp til andre å motbevise dette.

Det er den som kommer med en påstand som har bevisbyrden. Om du påstår at Gud ikke eksisterer er det din oppgave å underbygge påstanden din. Du kan selvsagt si at det ikke finnes beviser for at Gud eksister, og be om at vedkommende begrunner hvorfor de mener at Gud finnes.

Det er nesten hele grunnen til at jeg startet denne tråden. Det kommer ofte slike påstander i begge retninger. Jeg vil at de som mener det finnes en Gud skal hoste opp en begrunnelse om hvorfor de mener Gud eksisterer og hvilken betydning de faktisk legger i Gud. Det er vanskelig å argumentere for/imot noe man ikke vet hva er. Deretter kan logiske feil,ting som ikke er begrunnet skikkelig og annet påpekes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...