Gå til innhold

Hva/Hvem er Gud?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Når det gjelder tro og religion spesiellt, så var det ikke selve idé'en av en tro, en skaper etc. jeg kritiserte - det er en helt grei tanke og idé, en som trolig er mer eller mindre "hardkoda" inn i hjernen vår (dette har det faktisk vært forska på). Det som er feil, er å ikke etterpå bruke "kald, kjølig, og analytisk" logikk på denne etterpå - for når dette gjøres, detter den stort sett sammen som en askehaug, som så mange andre ideer som så langt finere ut.

6226378[/snapback]

 

Helt enig i at fantasien må korrigeres med logikken for å sementere læringen før man eventuelt dagdrømmer videre om de uløste spørsmål.

Hjerne forskningen er etter det jeg har forstått ikke striks/absolutt, men den indikerer at de to halvdelene har forskjellige egenskaper. Historien har vist at de mest komplette genier har vært istand til å til å utnytte/kombinere disse ulike egenskapene mere effektivt enn "ordinære genier".

 

Svakhetene ved logikken er at den kan ikke forklare de spørsmålene som er eksistensielle som: Sjelen, meningen med livet, gud osv. Skal man da avfeie disse fordi de ikke lar seg bevise? Eller skal man stille seg åpen for "andre" forklaringer som vi mennesker er for lite utviklet til å fatte?

De lærde strides om hvor meget av hjerneeffekten som benyttes. Jeg har sett tall fra 25% til 1%. Uannsett er det fasinerende å fantasere om hvor vi hadde vært hvis vi kunne klart å benytte kapasiteten optimalt.

 

Jeg tror at vår styrke er å våkne opp til en ny dag og ikke nødvendigvis bare si "that`s it", men også kunne si "what if"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De lærde strides om hvor meget av hjerneeffekten som benyttes. Jeg har sett tall fra 25% til 1%. Uannsett er det fasinerende å fantasere om hvor vi hadde vært hvis vi kunne klart å benytte kapasiteten optimalt.

6227257[/snapback]

Praktisk sett er nok utnyttelsen omtrent så høy som vi kan håpe på. Mye av hjernen har spesifikke funksjoner som ikke trengs hele tiden. Det blir litt som en moderne CPU, deler som ikke er i bruk slås av for å spare strøm.

 

Når det gjelder f.eks. hvor mye informasjon hjernen teoretisk kan huske, så kan jeg tenke meg at ingen har kommet i nærheten. Men jeg er ikke sikker, beveger meg på gyngende grunn nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
De lærde strides om hvor meget av hjerneeffekten som benyttes. Jeg har sett tall fra 25% til 1%. Uannsett er det fasinerende å fantasere om hvor vi hadde vært hvis vi kunne klart å benytte kapasiteten optimalt.

6227257[/snapback]

Praktisk sett er nok utnyttelsen omtrent så høy som vi kan håpe på. Mye av hjernen har spesifikke funksjoner som ikke trengs hele tiden. Det blir litt som en moderne CPU, deler som ikke er i bruk slås av for å spare strøm.

 

Når det gjelder f.eks. hvor mye informasjon hjernen teoretisk kan huske, så kan jeg tenke meg at ingen har kommet i nærheten. Men jeg er ikke sikker, beveger meg på gyngende grunn nå.

6227469[/snapback]

 

Jeg lurer på om vi ikke kan "håpe" på høyere utnyttelse ved å kombinere den mentale halvdelen med den "irrasjonelle" halvdelen bedre. Da mener jeg at vi har for stor tro på at ved å være mest mulig mental kan alt overvinnes, og det som er uforklarlig skyver vi bort eller karakteriserer som tøvete fantasier.

Jeg mener at uten først å ha fantasert om et mål, for deretter via fornuften jobbe seg mot det, så hadde vi fremdeles svingt oss fra grein til grein.

 

Jo mere materiell suksess vi streber etter, jo mere mentale blir vi. Så når vi er overdosert kollapser vi, fordi vi er i bunn og grunn naturlige vesener som må ha mer enn bare brød.

Lenke til kommentar
Gud er et fantasifoster. Det finnes ingen bevis for at han/hun eksisterer.

5677190[/snapback]

Jaok, kan aldri huske å ha hørt om noen MOTBEVIS heller... :shrug:

6228841[/snapback]

Nei men man kan ikke bare slenge ut en påstand uten noe bevis. Det er det som er hele prinsippet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Gud er et fantasifoster. Det finnes ingen bevis for at han/hun eksisterer.

5677190[/snapback]

Jaok, kan aldri huske å ha hørt om noen MOTBEVIS heller... :shrug:

6228841[/snapback]

Nei men man kan ikke bare slenge ut en påstand uten noe bevis. Det er det som er hele prinsippet.

6229158[/snapback]

 

Dette er ikke en påstand...tror jeg. Trangen/driften til å tro/tilbe "noe" som er større enn "selvet" er like gammel som menneskeheten. Og det kan ikke bevises bare oppleves...tror jeg.

Lenke til kommentar
Gud er et fantasifoster. Det finnes ingen bevis for at han/hun eksisterer.

5677190[/snapback]

Jaok, kan aldri huske å ha hørt om noen MOTBEVIS heller... :shrug:

6228841[/snapback]

Nei men man kan ikke bare slenge ut en påstand uten noe bevis. Det er det som er hele prinsippet.

6229158[/snapback]

 

Dette er ikke en påstand...tror jeg. Trangen/driften til å tro/tilbe "noe" som er større enn "selvet" er like gammel som menneskeheten. Og det kan ikke bevises bare oppleves...tror jeg.

6229286[/snapback]

What he said...

Lenke til kommentar
Gud er et fantasifoster. Det finnes ingen bevis for at han/hun eksisterer.

5677190[/snapback]

Jaok, kan aldri huske å ha hørt om noen MOTBEVIS heller... :shrug:

6228841[/snapback]

Nei men man kan ikke bare slenge ut en påstand uten noe bevis. Det er det som er hele prinsippet.

6229158[/snapback]

 

Dette er ikke en påstand...tror jeg. Trangen/driften til å tro/tilbe "noe" som er større enn "selvet" er like gammel som menneskeheten. Og det kan ikke bevises bare oppleves...tror jeg.

6229286[/snapback]

What he said...

6229307[/snapback]

Det beviser lenge ikke "gud", ta et eksempel i norrønt. Tor med hammeren er vel ikke så aktuelt i dag.

Lenke til kommentar

Noen som er Up to a challenge? Prov aa argumentere for/moy gud pa Jesusonline.no - seriose kristene, ikkekristene, ateister, etc. Dessuten kan du ha mye morro med aa lese en del av underkategoriene du finenr der - noe er til aa laa av, bla oppgitte kristene som er redd deres mann/hustru vil havne i skjaerilden pga de er muslim eller ikek vil gaa i kirka... men mange like gode svar.... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Gud er et fantasifoster. Det finnes ingen bevis for at han/hun eksisterer.

5677190[/snapback]

Jaok, kan aldri huske å ha hørt om noen MOTBEVIS heller... :shrug:

6228841[/snapback]

Nei men man kan ikke bare slenge ut en påstand uten noe bevis. Det er det som er hele prinsippet.

6229158[/snapback]

 

Dette er ikke en påstand...tror jeg. Trangen/driften til å tro/tilbe "noe" som er større enn "selvet" er like gammel som menneskeheten. Og det kan ikke bevises bare oppleves...tror jeg.

6229286[/snapback]

What he said...

6229307[/snapback]

Det beviser lenge ikke "gud", ta et eksempel i norrønt. Tor med hammeren er vel ikke så aktuelt i dag.

6229342[/snapback]

 

Om vi kaller han: Tor med Tannebissene er det greit nok også. Poenget er at mennesket har behov for å se opp til/tilbe "noe" som er større enn seg selv.

Lenke til kommentar
Om vi kaller han: Tor med Tannebissene er det greit nok også. Poenget er at mennesket har behov for å se opp til/tilbe "noe" som er større enn seg selv.

6229441[/snapback]

 

Nei mennesket har ikke behov for og se opp til "noe".

 

Noen satanister ser opp på seg selv. Noe jeg synes er betydlig mer "fornuftig" enn og se opp på noe som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Om vi kaller han: Tor med Tannebissene er det greit nok også. Poenget er at mennesket har behov for å se opp til/tilbe "noe" som er større enn seg selv.

Selv om, det beviser ikke eksistensen til gud bare fordi noen har et behov til å tro på han.

Lenke til kommentar

Gud hverken kan eller skal aldri bevises eller motbevises. Det er derfor det kalles "tro". Er det ikke, kanskje? Når det gjelder de seks (sju) dagene jorden ble skapt på så skal dette sikkert, som mye annet i bibelen tolkes billedlig og ikke bokstavelig. Jeg har like stor tro på at verden ble skapt/utviklet på 6 eller 600 milliarder år, og at vi kanskje lever på den sjuende "dagen" selv nå, som at det ble gjort på 6-7 24-timers dager.

 

Jeg er oppvokst i en kristen familie og kaller meg selv også kristen fordi jeg tror på det. Men jeg ser objektivt på det og er ikke fanatisk konservativ. Jeg tror det er en enorm makt (Gud) bak alt i universet. Ikke fordi jeg føler jeg desperat må ha noe å knytte det til, men fordi jeg faktisk finner det sannsynlig og tror det er slik. Folk kan si hva de vil. Jeg kan hverken bevise eller motbevise noe som helst. Som sagt kalles det "tro" for en grunn.

 

edit: Fikk forøvrig -10 på den "Hvor kristen er du"-testen :ermm:

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...