Gå til innhold

Hva/Hvem er Gud?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Jeg skjønner ikke hvordan det å finne trøst i en oppdiktet figur kan være til hjelp. Det er som å tro på en løgn, en stor en..

Hvorfor tro? Hvorfor skylde på at Gud sier og gjør ditt og datt, ta heller eget ansvar her i livet.

6120715[/snapback]

Jeg tror også at man skal tro på seg selv, og gjøre sitt beste. Når det er sagt så tror jeg også at det er en mening med at vi er til. Jeg tror mennesker, som avanserte dyr må ha en form for grense som hindre oss i å oppføre oss som "vanlige" dyr. Religiøse kaller den grensen Gud, kanskje du og jeg kaller det noe annet?

En eller annen "dom" etter dette livet gir oss motivasjonen for å være sosialt anlagte individer som kan samarbeide og fungere i felleskap, til beste for en selv, og hverandre.

Tenk deg tanken at det er bare dette "livet", og ikke noe mer! ...? Ville det da være noen vits å være sivilisert? Hvorfor ikke bare gå for det som gavner enselv, uten hensyn til om andre såres.

Hvis det er sånn så ville jeg stikke ut å rane nærmeste bank, og hygge meg resten av det eneste livet jeg har.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Jeg tror ikke på noe mere etter dette "livet". Men det er dermed ikke sagt at man skal oppføre seg som en idiot fordi. Men kan oppføre seg bra uten en oppdiktit figur kalt "Gud".

6120860[/snapback]

Greit nok! Hva er det som hindrer deg i å bruke alle midler for da å nå dine mål?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ingen ting. Bare litt dårlig selvtillitt. Men jeg trenger ingen "Gud" fordi.

6120891[/snapback]

Hvis du hadde nok selvtillit, ville du da begå avskyelige handlinger for å nå ditt mål? Hvis ikke hvorfor?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i tidligere post:

"Men det er dermed ikke sagt at man skal oppføre seg som en idiot fordi."

Det vil da si at jeg trenger ikke å oppføre meg som en idiot for å leve livet, eller nå mål.

Trenger du Gud for å oppføre deg, synes jeg utrolig synd på deg. Eller, egentlig ikke. Da kan du klare deg selv, og ødelegger du noe i veien min, så skal det straffes.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det vil da si at jeg trenger ikke å oppføre meg som en idiot for å leve livet, eller nå mål.

Trenger du Gud for å oppføre deg, synes jeg utrolig synd på deg. Eller, egentlig ikke. Da kan du klare deg selv, og ødelegger du noe i veien min, så skal det straffes.

6121018[/snapback]

Du er nå en riktig harding du :love:

Men du svarer ikke på spørsmålene.

Hvis det tar deg 50 år med å være sivilisert, og jobbe som et "svin" for å nå dine mål, hva er da poenget, fordi du har jo bare dette livet. Okay du kan da bli konge på Bingoen, men hadde det ikke vært bedre å ta "snarveier" tidligere i livet for å oppnå lengre kvalitetstid?

:)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke på noe mere etter dette "livet". Men det er dermed ikke sagt at man skal oppføre seg som en idiot fordi. Men kan oppføre seg bra uten en oppdiktit figur kalt "Gud".

6120860[/snapback]

Greit nok! Hva er det som hindrer deg i å bruke alle midler for da å nå dine mål?

6120866[/snapback]

Man trenger ikke Gud for å ha etikk og moral. Og man trenger heller ikke Gud for å ha en mening med livet.

Lenke til kommentar

6121018[/snapback]

Hvis det tar deg 50 år med å være sivilisert, og jobbe som et "svin" for å nå dine mål, hva er da poenget, fordi du har jo bare dette livet. Okay du kan da bli konge på Bingoen, men hadde det ikke vært bedre å ta "snarveier" tidligere i livet for å oppnå lengre kvalitetstid?

6121095[/snapback]

Som JBlack sier, så trenger jeg Gud for å gi meg meningen med livet.

Etter å ha jobbet i 50 år vil jeg ha sett tilbake å sagt som så at dette var noe jeg gjorde for meg selv. En prøvelse for det mennesket jeg er.

Jeg anser meg selv som mere oppgående da jeg ikke trenger å tro på noe for å leve et godt liv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6120860[/snapback]

6120866[/snapback]

Man trenger ikke Gud for å ha etikk og moral. Og man trenger heller ikke Gud for å ha en mening med livet.

6121140[/snapback]

Nei! Men nå kom du midt inn i debatten. Så da kan du få samme spørsmål: Hvis du ikke har noen "tro" på at livet er en "start" på "noe" som enten ender med punktum, eller forberedelse for noe annet. Hva hindrer deg da i å oppnå personlige/ego-mål så fort som mulig?

Lenke til kommentar

6120860[/snapback]

6120866[/snapback]

6121140[/snapback]

Nei! Men nå kom du midt inn i debatten. Så da kan du få samme spørsmål: Hvis du ikke har noen "tro" på at livet er en "start" på "noe" som enten ender med punktum, eller forberedelse for noe annet. Hva hindrer deg da i å oppnå personlige/ego-mål så fort som mulig?

6121171[/snapback]

Sunn fornuft!

Lenke til kommentar

6121171[/snapback]

Skjønner ikke problemstillingen/spørmålet.

Hva som hindrer meg i oppnå mine mål er som regel diverse begrensninger, avhengig av hvilke mål det er snakk om.

Hva har dette med "tro" og "start" på "noe" å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6121018[/snapback]

6121095[/snapback]

Som JBlack sier, så trenger jeg Gud for å gi meg meningen med livet.

Etter å ha jobbet i 50 år vil jeg ha sett tilbake å sagt som så at dette var noe jeg gjorde for meg selv. En prøvelse for det mennesket jeg er.

Jeg anser meg selv som mere oppgående da jeg ikke trenger å tro på noe for å leve et godt liv.

6121169[/snapback]

Fint svar! Men er det nok for deg å bare ha din egen bekreftelse? Er det ingen rundt deg som du beundrer, og ønsker bekreftelse fra?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6120860[/snapback]

6120866[/snapback]

6121140[/snapback]

6121171[/snapback]

Sunn fornuft!

6121190[/snapback]

Sunn fornuft ...Ja helt enig! Alle religioner er basert på sunn fornuft. Alle har leveregler (bud) som regulerer hvordan vi fornuftsmessig skal leve sammen. At kirken lager ekstra "brød og sirkus" rundt fornuften er bare for show.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvorfor skal det andre være viktig? Så lenge du synes du gjør en god nok job så trenger du ikke noe mere. Ihvertfall ikke Gud.

6121204[/snapback]

Drit i gud, jeg snakker om egen grunnleggende tilfredstillelse, for det har vel du i likhet med vanlige individ behov for ...?

Lenke til kommentar
Sunn fornuft ...Ja helt enig! Alle religioner er basert på sunn fornuft. Alle har leveregler (bud) som regulerer hvordan vi fornuftsmessig skal leve sammen. At kirken lager ekstra  "brød og sirkus" rundt fornuften er bare for show.

6121227[/snapback]

Hvor mye sunn fornuft er det å forsake dette livet for et neste liv som det ikke finnes noe som helst konkret som indikerer at virkelig finnes?

Og mennesker som ser på det neste livet som viktigere enn dette livet kan også være svært farlige.

Mye av terrorismen i verden ville forsvinne om folk fant seg en mening med dette livet i stedet, og om folk fant sin moral og etikk gjennom refleksjon i stedet for å løfte den ut fra tolkninger av bøker skrevet i andre tidsaldre.

PS! Jeg skjønner fortsatt ikke hva du ville frem til med spørsmålet ovenfor. Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6121171[/snapback]

Hva som hindrer meg i oppnå mine mål er som regel diverse begrensninger, avhengig av hvilke mål det er snakk om.

6121194[/snapback]

Fordi at hvis meningen med livet er å nå sine personlige mål, hvorfor da la samfunnet rundt en stoppe seg i å nå disse så fort som mulig. Det synes jeg er fornuftig sånn rent økonomisk. Du snakker om begrensninger, er det egentlig noen begrensninger hvis man tror på målet og går for det. Da mener jeg man kan "gå over lik" uten å føle avsky, man går for målet. Husk at du liksom bare har dette livet, og ingen kommer til å huske eller dømme deg.

Lenke til kommentar

6121171[/snapback]

6121194[/snapback]

Fordi at hvis meningen med livet er å nå sine personlige mål, hvorfor da la samfunnet rundt en stoppe seg i å nå disse så fort som mulig.

6121281[/snapback]

Fordi det er som regel praktiske problemer med å nå sine mål. Og de samme utfordringene gjelder for troende og ikke-troende.

Jeg så riktignok en kar på toget en gang ta en hundrelapp ut av en bibel for å betakle biletten. Men generelt tror jeg troende og ikke-troende har de samme utfordringer og hindringer å overgå for å nå sine mål.

Det synes jeg er fornuftig sånn rent økonomisk. Du snakker om begrensninger, er det egentlig noen begrensninger hvis man tror på målet og går for det. Da mener jeg man kan "gå over lik" uten å føle avsky, man går for målet. Husk at du liksom bare har dette livet, og ingen kommer til å huske eller dømme deg.

6121281[/snapback]

Hvis det du snakker om er å drite i andre for å få sin vilje, så gjelder det jeg sa ovenfor: Man trenger ingen gud eller religion for å ha etikk og moral.

Eller mener du å hevde at du selv driter i alle andre mennesker, men bare oppfører deg skikkelig fordi du ønsker å følge din religions etikk?

Hvis du ble overbevist i morra om at religion var sprøyt, ville du da plutselig blitt en morder om det hadde hjulpet deg til å nå dine mål?

Personlig tror jeg ikke du ville det. Men hvis du faktisk ville det, og at det er bibelens bud som per idag holder deg igjen, så ville det gjort meg enda mer skeptisk til religion. For da har religionen gitt deg en etisk og moralsk sovepille og hindret deg i å tenke selv. Og det er skummelt.

Men som sagt, jeg tror ikke du ville begynt å "gå over lik" selv om du mistet din religion.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sunn fornuft ...Ja helt enig! Alle religioner er basert på sunn fornuft. Alle har leveregler (bud) som regulerer hvordan vi fornuftsmessig skal leve sammen. At kirken lager ekstra  "brød og sirkus" rundt fornuften er bare for show.

6121227[/snapback]

Hvor mye sunn fornuft er det å forsake dette livet for et neste liv som det ikke finnes noe som helst konkret som indikerer at virkelig finnes?

Og mennesker som ser på det neste livet som viktigere enn dette livet kan også være svært farlige.

Mye av terrorismen i verden ville forsvinne om folk fant seg en mening med dette livet i stedet, og om folk fant sin moral og etikk gjennom refleksjon i stedet for å løfte den ut fra tolkninger av bøker skrevet i andre tidsaldre.

6121269[/snapback]

Jeg tror ikke man skal forsake noe som helst i dette livet, men tror man skal skal gjøre grundig jobb for å nå sine mål uten å synde mot fornuftige regler. Det er ikke målet som er målet, men hvordan man kom til det.

Jeg tror ikke alle som dekker seg bak religion er ærlige mennesker, den skjuler psykopater også, men det skal ikke hindre meg i å respektere reglene og gjøre mitt beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...