ⅵdar Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hva/hvem er egentlig Gud? Grunnen til at jeg spør er at jeg ofte legger merke til at mange er ganske skråsikker på at Gud eksisterer / ikke eksisterer uten at jeg har fått med meg noen skikkelig definisjon. Jeg ser også ofte sannsynlighetsberegninger på eksistensen uten å helt forstå hva som er lagt til grunn for dem. Så til spørsmålet: Hvem/hva er Gud og hvorfor er det mulig/umulig at Gud eksisterer? Lenke til kommentar
LasH Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg tror egentlikt ikke på Gud. Hvorfor? De vet jeg ikke. Ingen i fanilien er kristne, hadde jeg blitt oppdratt i en kristen famile så hadde jeg vell vart kristen, men... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 ... hadde jeg blitt oppdratt i en kristen famile så hadde jeg vell vart kristen, men... Jeg er oppdratt i kristen familie og jeg er ikke kristen. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Gud Endret 27. februar 2006 av Joakim. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Gud er et fantasifoster. Det finnes ingen bevis for at han/hun eksisterer. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 For meg er Gud en fellesbetegnelse for en skapende kraft som står bak universet og alt i det. Uansett tror jeg Gud er forskjellig fra person til person men for meg er Gud absolutt reell og ikke et fantasifoster. Dersom man tror at Gud er en snill mann med skjegg som sitter på en sky og teller hvor mange ganger du onanerer og regner ut tiden du skal sitte i skjærsilden for det kan jeg være enig i fantasifoster teorien. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Gud er en skikkelse som driver(eller rettere sagt drev) med spirituelle saker og ting. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Som in flames sier : Man made God Lenke til kommentar
b-real Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Som in flames sier : Man made God 5678024[/snapback] Hehe, var fristet til å sitere den der selv Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Som in flames sier : Man made God 5678024[/snapback] Tror ikke akkurat det var de som sa det først. Nietzsche sa forøvrig at Gud er død. Jeg vil moderere det til at Gud er døende. Lenke til kommentar
Sitronade Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) For Meg er Gud ikke en teori en gang...I en teori har man hverfall noe bevis og grunnlag... Bare å flame i gang... Endret 28. februar 2006 av Sitronade Lenke til kommentar
Sitronade Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Som in flames sier : Man made God 5678024[/snapback] Tror ikke akkurat det var de som sa det først. Nietzsche sa forøvrig at Gud er død. Jeg vil moderere det til at Gud er døende. 5678231[/snapback] Har han sagt de sa det først? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Trodde dette skulle handle om hva/hvem gud er/var, ikke om han/hun/det eksisterte eller ikke Gud er vel den kraften religiøse sier står bak "alt". Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 En skapning som en usedvanlig smart mann klarte å hyppe noe innmari. Selv om det er bare bullshit hele opplegget! Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Nietzsche sa forøvrig at Gud er død. Jeg vil moderere det til at Gud er døende. 5678231[/snapback] Nietzche er i alle fall død Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Og enten om dere sier at Gud er død, eller døende, så sier dere jo samtidig at han da har levd? Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Gud er tatt ut av en eventyrbok som ble skrevet for mange tusen år siden Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) The Big Bang var jo "en kraft". Hva om det var Gud som eksploderte? Da vil Gud være død Endret 28. februar 2006 av Blib Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Og enten om dere sier at Gud er død, eller døende, så sier dere jo samtidig at han da har levd? 5678939[/snapback] Nei, da sier vi at fantasifosteret Gud er på vei bort siden selv de dummeste av de dumme (les: religiøse) begynner å innse at de like gjerne kunne ha trodd på påskeharen og julenissen. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Inspirerende svar, LarsP. Gud er vel på langt nær død, hvis vi skal følge din teori. Norge og hw.no forumet er særdeles sekularisert, men det betyr ikke at alle religiøse er på vei bort fra troen på Gud. Jeg vet ikke hvor mange prosent av jordas befolkning som tror på en form for Gud, men det er relativt mange. (kristendommen 2 milliarder, Islam 1,3 milliarder. Bare de halvparten av jordas befolkning.) Og jeg tror ikke antallet minsker så veldig drastisk akkurat. Du må nok bare smøre deg med tålmodighet, og håpe at du og dine få prosent vet best. (Og ikke bli provosert fordi jeg er litt kvass, men det var du som kalte meg, og ganske mange andre for dumme) Endret 28. februar 2006 av kjetil_b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå