Gå til innhold

Hva/Hvem er Gud?

Anbefalte innlegg

Hva/hvem er egentlig Gud? Grunnen til at jeg spør er at jeg ofte legger merke til at mange er ganske skråsikker på at Gud eksisterer / ikke eksisterer uten at jeg har fått med meg noen skikkelig definisjon. Jeg ser også ofte sannsynlighetsberegninger på eksistensen uten å helt forstå hva som er lagt til grunn for dem.

Så til spørsmålet: Hvem/hva er Gud og hvorfor er det mulig/umulig at Gud eksisterer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er Gud en fellesbetegnelse for en skapende kraft som står bak universet og alt i det. Uansett tror jeg Gud er forskjellig fra person til person men for meg er Gud absolutt reell og ikke et fantasifoster. ;)

Dersom man tror at Gud er en snill mann med skjegg som sitter på en sky og teller hvor mange ganger du onanerer og regner ut tiden du skal sitte i skjærsilden for det kan jeg være enig i fantasifoster teorien.

Lenke til kommentar
Og enten om dere sier at Gud er død, eller døende, så sier dere jo samtidig at han da har levd? :hmm:

5678939[/snapback]

Nei, da sier vi at fantasifosteret Gud er på vei bort siden selv de dummeste av de dumme (les: religiøse) begynner å innse at de like gjerne kunne ha trodd på påskeharen og julenissen.

Lenke til kommentar

Inspirerende svar, LarsP. Gud er vel på langt nær død, hvis vi skal følge din teori. Norge og hw.no forumet er særdeles sekularisert, men det betyr ikke at alle religiøse er på vei bort fra troen på Gud.

Jeg vet ikke hvor mange prosent av jordas befolkning som tror på en form for Gud, men det er relativt mange. (kristendommen 2 milliarder, Islam 1,3 milliarder. Bare de halvparten av jordas befolkning.)

Og jeg tror ikke antallet minsker så veldig drastisk akkurat.

Du må nok bare smøre deg med tålmodighet, og håpe at du og dine få prosent vet best. :)

(Og ikke bli provosert fordi jeg er litt kvass, men det var du som kalte meg, og ganske mange andre for dumme)

Endret av kjetil_b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...