Gå til innhold

Slackware guide.

wil

Anbefalte innlegg

jeg har en guide til slackware som går igjenom slackware installasjonen grundig. og det synes jeg at den gjør også, selve installasjonen av slackware var ikke vanskelig, men når jeg skal starte slackware så kommer det at jeg må ha login navn og passord, og i installasjonen så gikk ikke dette hvordan skal jeg gjøre det for at jeg skal få brukt slackware. det kommer bare faild eller noe slik hvis jeg prøver å skrive brukernavn og passord. hvordan skal jeg få til å lage brukernavn og passord.

PS: ikke kom med slike tåpelige svar, vær så snill.

som nå må du prøve en distro også slike svar. jeg har faktisk prøvd ganske mange distroer, men jeg fant ingen som jeg likte så jeg tenkte at jeg skulle prøve slackware. men så dukker det opp problemer.

et spørsmål til. er det mange distroer som har integrert office pakke.

Håper på mange svar.

greit om noen svarer fine svar i denne posten.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-09-20 17:33 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-09-20 17:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-20 17:31, skrev wil:

et spørsmål til. er det mange distroer som har integrert office pakke.

Det følger med en rekke tekstbehandlingsprogram, regneark osv til de fleste distroer. KOffice har blitt ganske vanlig etterhvert, ellers har du separate program som f.eks Gnumeric, AbiWord osv. Spørs helt på hva slags behov man har.

Eller du kan laste ned StarOffice/OpenOffice. Den følger ikke med så mange distroer, men den er enkel å installere hvis du lurer på det.

PS. Når det gjelder dette med å lage brukere, så ble du spurt om å velge root-passord under installasjonen av Slackware. Da kan du logge på med 'root' som brukernavn. Det er likevel anbefalt å opprette én eller flere normale brukere i tillegg, fordi du da slipper å skade systemet ved evt. uhell. Så bruker man bare root-kontoen når man virkelig trenger det (f.eks til systemadministrasjon). Det er riktig at mange andre distroer ber om å opprette slike brukere under install, men Slackware gjør ikke det. Men det er altså bare å kjøre 'adduser'. Du blir spurt om masse rart, men det eneste du må spesifisere er brukernavn og passord, på de andre spørsmålene kan du bare trykke enter og godta default-verdien.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 13:02, skrev morbuz:

Du kan også bruker useradd som er et script som spør deg om brukernavn, passord, homedir o.l. og lager useren for deg.

Det er vel omvendt :smile:

'adduser' er et shellscript og en interaktiv front-end til 'useradd'.

'adduser' er derfor litt enklere å bruke for nybegynnere.

Lenke til kommentar

jeg sliter litt med å lage en bruker konto dvs. jeg sliter med å lage login password. jeg logger inn som root. når jeg kommer inn i root kontoen så skriver adduser. det går bra, og da kommer det opp masse rart, og man må skrive navn, og slike ting, men jeg finner ingen plass der jeg kan skrive login password. hvordan gjør jeg det. hvis jeg skriver passwrd så kan jeg bare endre passordet i root kontoen. kan noen hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Når du bruker adduser komandoen i slackware.

Skal det bare være å fylle ut info til det ikke

er mer å fylle inn.. eventuelt bare trykke enter.

Når du tenker på komandoen "passwd" .

vis du skal skifte passord til en bruker så

må du skrive "passwd bruker"

Og du var litt uklar i spørsmålet.. kan være jeg

misforsto. men spurte du om hvor du kan logge inn

når du har laget en user? (tar det med for sikkerthets skyld)

start en ny konsoll med "Alt+(en av Fx knappen)

Fx= F1, F2 etc...

eller skrive exit som root og logg inn igjen...

Tror dette blir litt for elementert eller.no

RTFM eller.no men alle sliter i begynnelsen. :grin:

Lenke til kommentar

takke skal dere ha for svarene. nå fikk jeg det endelig til. nå kan jeg snart bruke system, men jeg kommer ikke inni x system, selv om jeg tror at jeg installerte KDE under installasjonen. finnes det noen kommando for å komme inni x. start x kommandoen virker ikke har jeg funnet ut finnes det andre.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at du ikke har innstallert en X-server. Det som er litt "funny" med installasjonsprogrammet til Slackware (og FreeBSD(som jeg har rota litt med)), er at det er full mulig å innstallere KDE uten X. Prøv å starte installasjonsprogrammet ditt på nytt og installer X. Vet ikke hvordan du starter dette i Slackware, men i FreeBSD er det: /stand/sysinstall

Lykke til! :smile:

runmad

Lenke til kommentar

Jeg følgte Itpro.no sin guid, http://www.itpro.no/article.php?sid=1837&m...=nested&order=0

Jeg følgte guiden og nå har jeg innstalert det, det gikk smertefritt.

Er her; Er din skjerm slik nå, har du virkelig noe å være stolt av! Installasjonen din gikk smertefritt, og du har nå Linux oppe og kjører!

Det ser slik ut, jeg addet ikke noen brukere tror jeg, så jeg logger meg inn som root@darkstar eller no.

Men jeg får ikke til å loade op desktopen

'www.tldp.org/HOWTO/XFree86-HOWTO/x111.html - Hvordan få i gang desktopen?'

Når jeg skriver XFree86 -configure. skjer det 0 samme med xf86config og XF86Setup.

Jeg innstallerte Workstation.

Noen som kan hjelpe meg? =(

[ Denne Melding var redigert av: Eristoff på 2002-09-23 14:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 00:45, skrev Langbein:

PS. Når det gjelder dette med å lage brukere, så ble du spurt om å velge root-passord under installasjonen av Slackware. Da kan du logge på med 'root' som brukernavn. ... Det er riktig at mange andre distroer ber om å opprette slike brukere under install, men Slackware gjør ikke det.

Merkelig at min Slackware 8.1 distro ba meg om legge til ekstra brukere under innstallasjonene da :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 18:14, skrev borre:

Merkelig at min Slackware 8.1 distro ba meg om legge til ekstra brukere under innstallasjonene da
:grin:

Så var det meg og hukommelse da, det er vel nesten 2 uker siden jeg la inn 8.1 så man kan vel ikke forvente annet :smile: Trodde faktisk man bare ble bedt om å velge root-passord under selve installasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...