Gå til innhold

Parabol - Canal Digital eller Viasat?

Anbefalte innlegg

Flyttar snart til ei bygd der me knapt får inn NRK1 med vanleg antenne. Tenkte difor å skaffa oss ein parabol. Er ikkje interessert i all verdens jalla kanalar. Vil bare har NRK 1 og 2, TV2 og TV Norge og kanskje TV3.

Bør eg velja Canal Digital eller Viasat?

Kva kostar slike abonnement?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du MÅ ha TV2 og TVNorge via parabol, må du ha CanalDigital uansett.

Eg har begge to(største pakken på begge), men på CanalDigital er det stort sett kun TV2, TVNorge og Discovery Channel som blir brukt. Resten er det stort sett Viasat som blir sett på(TV3N/D/S, ZTV N/D, TV3+, DisneyChannel). Og det er også den oppfattningen eg har fått av naboene. Bortsett fra ihugga sportsfan, som av en eller annen grunn må ha CanalDigital.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sånn parabolmodem + parabol. Er det som med breiband at du får gratis modem/parabol mot bindingstid i eit år eller noko slikt?

Eller er det gunstigare å kjøpe dette utstyret i ein butikk og deretter kjøpa den billigaste pakken som Canal Digital kallar Local (NRK1, NRK2, TV2, TVN)?

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvilke krav du har til mottakeren. Men dersom du kun skal se på tv, og bryr deg lite om high-end utstyr og digital-lyd, så er pakketilbudene veldig greie. Da får du tallerken, mottaker, kabler og det som trengs, pluss en kanalpakke for en veldig billig penge.

Men vær obs på bindingdtiden ;)

Lenke til kommentar
Har du vurdert å skaffe deg en digital tuner til kabel isteden da?

Da får du jo i pose og sekk - altså både TV2, TV Norge og TV3.

5675587[/snapback]

Dette er på landsbygda ca 15 mil frå nærmaste kabel, så det blir litt vanskeleg... :) Viss ikkje hadde det vore eit godt alternativ!

Lenke til kommentar

Kjøpte selv utstyr for ca. 1 å siden. Fikk da opplyst av butikken at Canal Digital kun selger pakkeløsninger, du kan f.eks. ikke kjøpe en løs tuner og så bestille abonnement hos CD. Samme med Viasat. Skal du ha begge deler har du dermed et problem i og med at CD selges som pakkeløsning, men Viasat har ikke godkjent de samme tunerene som CD, så da kan du få problemer med å få kort hos dem. Kjøpte selv en Strong tuner som hadde cam for begge to innebygget, kjøpte den med binding mot Viasat, men får ikke bare abonnement hos CD. :(

I tillegg må du være obs på at hos Viasat knytter de kortet til tuneren, så du kan f.eks. ikke ta med kortet over i en annen tuner, uten en omstendelig omregistreringsprosedyre hos dem. :)

Lenke til kommentar

Ok, du har egentlig to alternativer:

1. Canal Digital Local

NRK1, NRK2, TV Norge, TV2, TV2 Zebra

Koster 0 kr. pr. mnd. du betaler kun 649 kr. i halvåret for å ha det.

2. Viasat Start

NRK1, NRK2, TV3 (N,S,DK), ZTV (N,S), SportN, Jetix, Viasat History, Viasat Explorer, CNN, Viasat Music

Koster 99 kr. pr. mnd. + Etablering 699 kr. + 299 kr. (fra 2. halvår)

Endret av datating
Lenke til kommentar

CD Local er einaste alternativ slik eg ser det og.

Men eg veit ikkje om denne inngår i noko pakketilbud? Etter det eg har funne ut er det bare familiepakke og entertainment pakke som du kan få til sånn pakketilbud. Vist det stemmer som Persistent seier om at du ikkje kan kjøpe parabol og deretter teikne abb, så må eg altså fyrst kjøpe familiepakken i eit år og deretter skifte til Local? Nokon som er med på tanken? :)

Lenke til kommentar

Tror det forholder seg slik, men har regnet litt på det. Forutsatt at du får løst abonnement, om du tar local-pakken koster den 1298 i etablering samt 649 i kortavgift (for 2. halvår) dvs. 1947 kr for et år. Familiepakken med kjøp av komplett parabolsett (til kr.1) 3827 kr, altså nesten det dobbelte. Men samtidig får du da parabolpakken noe du ellers må påregne utgifter på, samt at du får et mye større programutvalg. Bl.a. Discovery, tegnefilm, musikk osv. Jeg hadde personlig gått for Familipakken. Mer for pengene. :)

Lenke til kommentar
Tror det forholder seg slik, men har regnet litt på det. Forutsatt at du får løst abonnement, om du tar local-pakken koster den 1298 i etablering samt 649 i kortavgift (for 2. halvår) dvs. 1947 kr for et år. Familiepakken med kjøp av komplett parabolsett (til kr.1) 3827 kr, altså nesten det dobbelte. Men samtidig får du da parabolpakken noe du ellers må påregne utgifter på, samt at du får et mye større programutvalg. Bl.a. Discovery, tegnefilm, musikk osv. Jeg hadde personlig gått for Familipakken. Mer for pengene.  :)

5677964[/snapback]

Det er sant, men man kan også leie en tuner bare for noen hundre kroner i året hos Canal Digital og det lønner seg vel nå, for om ikke mange år må jo alle tunerne byttes ut med hd-klare.

Lenke til kommentar

Mange selger jo brukt utstyr billig også. Har sett både antenner, hoder og tunere til salgs for veldig lite i forhold til nypris. Jeg hadde nok gått for denne løsningen dersom jeg bare skulle hatt en slik mini-kanalpakke.

Jeg kjøpte selv en startpakke en gang. Tuneren er byttet ut, og jeg sitter på en "originaltuner" fra Canal Digital som støver ned på et kott. Tror det er mange som gjør det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...