Fry Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 noen erfaringer med dette kameraet? blei litt hypp pá det og trenger et nytt kamera.. http://www.dpreview.com digit.no Lenke til kommentar
mandela Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) https://prisguiden.no/product.php?product...3&view=articles Mange tester, ofte samme konklusjon: utrolig mye støy på iso over 100 og synlig støy til om med på iso80 Skulle ønske at de hadde brukt en større sensor i allefall . Har du sjekket Ricoh GR Digital? Endret 27. februar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg eier ihvertfall dette kameraet og er veldig fornøyd.. det er støy, for all del, jeg ser det på høye iso-verdier, men det er absolutt levbart.. Er ihvertfall fornøyd med alle mine bilder Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg har ikke dette kameraet, men jeg ville være veldig forsiktig med å basere kamerakjøp på rapporter om støy. Tydeligvis er slike tester oftest utført av personer som har støy på hjernen. Eller kanskje det er så "populært" med støy fordi det er så lett å peke på? Jeg har et Panasonic DMC-FX9, som sikkert scorer enda høyere på støystatistikken, men i praksis er det helt suverent. Jeg er synes det er helt greit å få støy på bilder som er tatt i dårlig lys med høy ISO. Så ikke hør på de støy-fobe Panasonic komemr forøvrig med en DMC-FX01 snart, som visstnok skal ha veldig lite støy, selv på ISO 1600. Men kanskje mer interessant så har det vidvinkel, i motsetning til de fleste andre av denne typen. Lenke til kommentar
jeschiotz Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Har dette kameraet og er meget fornøyd. Det er ikke noe "festkamera" men tar meget gode bilder i normalt lys. Og jeg elsker formatet. Støy dukker opp på bilder man tar i belysning som er så lav at man vanligvis ikke tar bilder. Og kameraet er så lekkert i seg selv;det oser kvalitet. Hadde en Ixus 400 og det er skrot i forhold! Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Jeg har ikke dette kameraet, men jeg ville være veldig forsiktig med å basere kamerakjøp på rapporter om støy. Tydeligvis er slike tester oftest utført av personer som har støy på hjernen. Godt sagt. Som en del vel har fått med seg har jeg et FZ30, også dette har fått en del pepper for støyen sin. Og ja, selvsagt ser jeg at det til tider kan bli en del støy, og da spesielt på ISO over 100. Selv låser jeg som regel på ISO 100, og tar hensyn til det under fotograferingen. Nå er det også forskjell på å se på et 8 MP bilde på en relativt stor PC-skjerm i f.eks. 100% visning, og å se på en utskrift i f.eks. A4. Hvis du ser på noen av bildene jeg har lagt ut fra en Spaniatur på min kameratestside (velg linken til Panasonic-kameraet) har jeg skrevet ut de fleste på glanset A4 fotopapir, og f.eks. borgen ved Puerto La Duquesa tatt på natten har godt synlig støy på skjermvisning, bl.a. på veien i forgrunnen, men på kvalitetsutskriften på fotopapiret er bildet meget bra og man skal virkelig lete etter støy. Den svarte natta bak er fullstendig støyfri svart på utskriften. Så jeg er svært enig i at støy er noe hauset opp i enkelte forum og tester. Man skal selvsagt ikke totalt avvise dette, men erfaringer fra brukere som selv har kameraer bør jo også legges til grunn. Endret 22. mars 2006 av manskow Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Helt sant det du skriver her ja, manskow.. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med mitt LX1, til tross for det er litt støyete ved høy iso ved 100% skjermvisning.. Men tar man som du sier, hensyn til det og, så går det fint det.. Jeg tenker ikke over noe som helst støy egentlig.. Lenke til kommentar
Therin Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Jeg kjøpte meg kameraet for et par måneder siden og har aldri tatt så mange bilder som nå. Morsomt med manuelle instillinger. Kameraet reagere kjapt og føles hurtig i bruk. Det er støy ved høy ISO og da særlig ved 100% visning, men ikke noe kjempeproblem ved vanlig bruk. Jeg bruker Neatimage i ny og ne dersom jeg er i redigeringshumør, og det fungerer bra til å fjerne støy. Da jeg ikke er så veldig interessert i film synes jeg også videofunksjonen er helt OK til korte snutter (Kjøp STORT minnekort), men den kan selvfølgelig ikke måle seg med et dedikert video kamera. Kaster inn et lite spørmål på slutten. Jeg liker å ta bilder i 16:9 formatet, men hvor kan jeg få skrevet ut dette? Eurofoto kunne skrive de ut i 10x18 cm som passer veldig bra, og sa de skulle ha 4,50,-Kr/bilde for dette, men da regninga kom skulle de plutselig ha 15,- /bilde. Dette ble litt dyrt for meg. Har dere noen tips om hvor jeg kan få skrevet ut 16:9 (10X18cm) bilder til en OK pris? Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Jeg kjøpte meg kameraet for et par måneder siden og har aldri tatt så mange bilder som nå. Morsomt med manuelle instillinger. Kameraet reagere kjapt og føles hurtig i bruk. Det er støy ved høy ISO og da særlig ved 100% visning, men ikke noe kjempeproblem ved vanlig bruk. Jeg bruker Neatimage i ny og ne dersom jeg er i redigeringshumør, og det fungerer bra til å fjerne støy. Da jeg ikke er så veldig interessert i film synes jeg også videofunksjonen er helt OK til korte snutter (Kjøp STORT minnekort), men den kan selvfølgelig ikke måle seg med et dedikert video kamera. Kaster inn et lite spørmål på slutten. Jeg liker å ta bilder i 16:9 formatet, men hvor kan jeg få skrevet ut dette? Eurofoto kunne skrive de ut i 10x18 cm som passer veldig bra, og sa de skulle ha 4,50,-Kr/bilde for dette, men da regninga kom skulle de plutselig ha 15,- /bilde. Dette ble litt dyrt for meg. Har dere noen tips om hvor jeg kan få skrevet ut 16:9 (10X18cm) bilder til en OK pris? 5798448[/snapback] Er forøvrig veldig fornøyd med videofunksjonen selv.. Tenkte at kanskje det var mulig å få bildene som panorama, men det er vel for bredt igjen det.. Men har nok ikke noe svar, dessverre.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Panasonic komemr forøvrig med en DMC-FX01 snart, som visstnok skal ha veldig lite støy, selv på ISO 1600. Men kanskje mer interessant så har det vidvinkel, i motsetning til de fleste andre av denne typen. 5757433[/snapback] Har hatt gleden av å prøve dette kameraet selv (FX-01). Skjermen er intet mindre enn fantastisk. Den er sylskarp og fungerer bra selv i sterkt sollys. Men for å snakke om støy da, så er den synlig på 80 ISO og alt for sterkt på ISO 400. Og da snakker jeg ikke om "hvis man ser etter", den viser seg faktisk som fargeklatter og farger i mørkere partier og som "grøt" i lyse partier... ser det alt for godt selv om vi har vanlig skjermvisning (nedskalert) i 1024x768... bare tenk hvordan bildet blir på utskrift og (skrekk og gru) i A4 utskrift. Kan ikke tenke meg at ISO 1600 er brukbart. Bildekvaliteten ellers er god... Panasonic har meget god optikk, men støynivået har de dessverre enda ikke klart å få bukt med. Kameraet ellers er meget bra. LX-1 har jo veldig god optikk, faktisk bedre enn FX-9 og FX-01. Det er i bunn og grunn et Leica kamera med Panasonic-navnet på. Leica har et likt kamera som koster en del mer. Men dessverre, også her er støynivået fremtredende. Vil anbefale deg å sjekke testbilder på nettet for å se om det er sjenerende for deg. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Kaster inn et lite spørmål på slutten. Jeg liker å ta bilder i 16:9 formatet, men hvor kan jeg få skrevet ut dette? Eurofoto kunne skrive de ut i 10x18 cm som passer veldig bra, og sa de skulle ha 4,50,-Kr/bilde for dette, men da regninga kom skulle de plutselig ha 15,- /bilde. Dette ble litt dyrt for meg. Har dere noen tips om hvor jeg kan få skrevet ut 16:9 (10X18cm) bilder til en OK pris? Kjøper du deg en pakke glanset fotopapir (NB! Kjøp samme fabrikat papir som skriver!) kan du jo skrive ut to bilder i bredformat på et A4, det har jeg selv gjort med hell Jeg fant noen rammer i en butikk,som var 10 x 25, og det ble meget bra effekt. Har ikek finregnet på pris/utskrift, men det blir ikke all verden. Har man først en skriver i huset skal den jo også brukes.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Mange fotobutikker skiller ikke mellom 10x13 og 10x18. De beregner pris ut fra kortsiden, og ikke langsiden. Spør tilgjengelige fotobutikker, Elkjøp og diverse nettsider om policy på dette. I de aller fleste tilfeller er dette mye billigere enn det blekk og papir koster deg, også blir det bedre kvalitet og mer holdbart også. Endret 24. mars 2006 av Afseth Lenke til kommentar
Therin Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Mange fotobutikker skiller ikke mellom 10x13 og 10x18. De beregner pris ut fra kortsiden, og ikke langsiden. Spør tilgjengelige fotobutikker, Elkjøp og diverse nettsider om policy på dette. I de aller fleste tilfeller er dette mye billigere enn det blekk og papir koster deg, også blir det bedre kvalitet og mer holdbart også. 5806216[/snapback] Jeg sendte ut forespørsler til alle de større aktørene på nettet for en måned siden. Jeg fikk faktisk kun positivt svar fra Eurofoto, men da de plutselig krevde 15 kr bildet ville jeg det ikke benytte deres tjenester. Elkjøp kunne ikke skrive ut i 10x18 for meg. Egentlig synses jeg dette er litt rart da jeg trodde de hadde en lang remse med 10 cm høyt fotopapir som ble klipt til i forhold til aspektforholdtet. Men det er kanskje ikke økonomisk forsvarlig å tilby en tjeneste som veldig få av kundene etterspør. Endret 27. mars 2006 av Therin Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Nå har vel alle slike løsninger papir på rull der kortsiden er 10cm. Skulle ikke være hokus pokus å få det til, men en såpass billig løsning som El-kjøp tilbyr, har nok ikke rom for større mengder papir da det koster butikken mer enn de tjener på tjenesten. Fotopapir koster jo litt det også da (ca. 50 øre for et 10x15 print inkl. kjemikaler... ihvertfall for bra papir). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå