stian90_2 Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Har ta en tabel med brukere. Har et behov for og telle alle brukerne og skrive dem ut, men vet ikke hvordan. Noen som har et forslag ? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Dette tror jeg du nesten må splitte opp i to spørringer: SELECT COUNT(*) AS antall FROM tabell og SELECT * FROM tabell PS: Det finnes faktisk et database-forum her Edit: Nei, det finnes da en bedre løsning. SELECT * FROM tabell og mysql_num_rows() Endret 27. februar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Takker, fikk det til med den siste =) Hvordan kan jeg da foreksempel telle F.eks alle rader med kjønn ? slik at det blir, det er 2 gutter og 1 jente.. Endret 27. februar 2006 av stianiquniez Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Flyttes fra php til databaser. Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Takker, fikk det til med den siste =) Hvordan kan jeg da foreksempel telle F.eks alle rader med kjønn ? slik at det blir, det er 2 gutter og 1 jente.. 5674642[/snapback] På samme måte. Enten ved en COUNT() spørring for hvert kjønn, eller ved en select spørring for hvert og med mysql_num_rows() etterpå. SELECT * FROM tabell WHERE kjønn='male'; mysql_num_rows(); Lenke til kommentar
roac Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Takker, fikk det til med den siste =) Hvordan kan jeg da foreksempel telle F.eks alle rader med kjønn ? slik at det blir, det er 2 gutter og 1 jente.. 5674642[/snapback] På samme måte. Enten ved en COUNT() spørring for hvert kjønn, eller ved en select spørring for hvert og med mysql_num_rows() etterpå. SELECT * FROM tabell WHERE kjønn='male'; mysql_num_rows(); 5680154[/snapback] Eller ganskje enda bedre? select kjoenn, count(1) from tabell group by kjoenn Endret 28. februar 2006 av roac Lenke til kommentar
boemane Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 SELECT * FROM tabell WHERE kjønn='male'; mysql_num_rows(); 5680154[/snapback] Med mindre du har bruk for alle radene i tabellen på samme tid, er dette ikke spesielt lurt. Årsaken er at spørringen kan potensielt ta lang tid (ved mer kompliserte spørringer), og er bortkastet med mindre man har bruk for radene. Trenger du _kun_ å vite antall rader foreslår jeg å bruke count(*). Når tabellen blir stor nok tar en count en brøkdel av tiden å kjøre en en select *. Spesielt dersom du brukker joins eller kompliserte where-uttrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå