Gå til innhold

Hastighet mellom L2-cache og L1-cache

tormi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å ta faget datamaskinteknikk på fjernundervisning og sliter med siste spørsmål på en oppgave jeg skal levere inn.

Jeg kan riktignok tenke meg et par svar på oppgaven men får det liksom ikke til å stemme helt. Kan noen gi meg et akademisk svar på følgende spørsmål:

"c) Også mellom L2-cache og L1-cache overføres data med slik burst. De fleste RAM-typer som brukes i cache benytter overføringstakten 3-2-2-2 eller 2-1-1-1. Nevn to grunner til at overføringene mellom L2-cache og L1-cache går mye hurtigere enn overføringene mellom minne og L2-cache, selv om de bruker nesten like mange sykluser."

Den som kan forklare meg dette svaret er sjef!

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
L1 og L2 cache sitter jo på prosessoren og går på samme hastighet som denne. Det raskeste minnet som er i alment bruk i dag går vel på 400mhz (DDR2-800)

5674905[/snapback]

Takk for forsøket men dette er ikke helt svar på mitt spm.

Dessuten tror jeg ikke dette stemmer helt. L2 cache sitter vel ikke på CPU, eller tar jeg feil her?

*sliter no*

Lenke til kommentar
Dette er gode saker => LINK

5674919[/snapback]

Ja, og så ufattelig lite relevant for spørsmålet!

L1 og L2 cache sitter jo på prosessoren og går på samme hastighet som denne. Det raskeste minnet som er i alment bruk i dag går vel på 400mhz (DDR2-800)

5674905[/snapback]

Takk for forsøket men dette er ikke helt svar på mitt spm.

Dessuten tror jeg ikke dette stemmer helt. L2 cache sitter vel ikke på CPU, eller tar jeg feil her?

*sliter no*

5674992[/snapback]

Joa, L2-cachen sitter også på CPU.

Lenke til kommentar
Busshastigheten mellom L1 og L2 er større, i tillegg er begge laget av SRAM som er hurtigere RAM-type slik at den ikke trenger så mange Waitstates for å flytte data.

5675066[/snapback]

Takker folkens. Så svaret er at busshastigheten er raskere mellom L1 og L2 pga at begge er laget av SRAM og at man dermed ikke trenger så mange Waitstates for å flytte data? Vet faktisk hva waitstates er så den er grei.

Men jeg skulle ha minst 2 grunner så er det noen som kan spe på med den siste grunne ?

Lenke til kommentar
Busshastigheten mellom L1 og L2 er større, i tillegg er begge laget av SRAM som er hurtigere RAM-type slik at den ikke trenger så mange Waitstates for å flytte data.

5675066[/snapback]

Takker folkens. Så svaret er at busshastigheten er raskere mellom L1 og L2 pga at begge er laget av SRAM og at man dermed ikke trenger så mange Waitstates for å flytte data? Vet faktisk hva waitstates er så den er grei.

Men jeg skulle ha minst 2 grunner så er det noen som kan spe på med den siste grunne ?

5675841[/snapback]

Du har to grunner i svaret... :)

Lenke til kommentar

5675066[/snapback]

5675841[/snapback]

5676237[/snapback]

Sitat Istid:

"lurar du meeeeg?"

Seff.. stemmer det der ja...

Vel du kan da titulere deg med "SJEF"! Hvordan føles det?

Lenke til kommentar

5675066[/snapback]

5675841[/snapback]

5676237[/snapback]

Sitat Istid:

"lurar du meeeeg?"

Seff.. stemmer det der ja...

Vel du kan da titulere deg med "SJEF"! Hvordan føles det?

5679948[/snapback]

Hehe ! tjaa ? Var nå bra at du kom deg videre... ;) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...