Gå til innhold

2.6 og intel problemer

Anbefalte innlegg

Morning.

Noen av dere som noen gang har opplevd at utvalgte Intel chipset har problemer med å boote på 2.6 kerneler?

Har lastet ned ferdig-kompilerte 2.6 kerneler via apt, samt kompilert selv uten at det har lykkes.

2.4 kernel derimot fungerer yppelig.

Den ene maskinenen er en helt standar 3ghz med et intel chipset (husker ikke hvilket for øyeblikket). Henger på et Msi-hovedkort.

Den andre er en litt eldre server fra Compaq på 800mhz. Denne har vel også et Intel-chipset.

Noen som har en løsning til hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok det er noe feil med kernelen du har lastet ned/kompilert selv. Se om du finner noen andre kerneler i pakkesystemet eller bruk 2.4.x.

5673902[/snapback]

Har aldri hatt problem med å kompilere en kernel før, eller bruke de som alt ligger på security.debian.org . Er tvunget til å bruke 2.4 kernel nå, men blir fort problematisk når jeg skal legge inn en distro som KUN har 2.6 kernel med installasjonen.

Lenke til kommentar
Måtte bare komme meg på jobb for å se dette, men;

Det er et intel 865G.

Hovedkortet er et Msi 865PE Neo2-P.

5677171[/snapback]

Ho-hum. Jeg har identisk hovedkort(Har ikke esken lenger, men mener å huske at det er så og si helt likt), og alt fungerer helt fint her, eneste distroen jeg ikke har forsøkt med er Mandriva.

Lenke til kommentar

Generellt sett har jeg aldri opplevd problemer med Intel+Linux, de går generellt godt sammen.

Sjekka akkurat lspci, så ut til at mer eller mindre hele hovedkortet var intel - eneste som dukka opp som var ikke-intel var skjerm ut og tv inn... Og maskina er stabil som et fjell. Kan ikke huske at den krasja siden jeg hadde trøbbel med AGP og PCI-nvidia-drivere. Disabla at nvidia-driverne skulle lete etter et kort på agp som ikke eksisterte, og siden har allt vært fjellstøtt. Trenger trolig en motorsag for å krasje denne boksen...

Detaljer:

00:00.0 Host bridge: Intel Corp. 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host bridge (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corp. 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX AGP bridge (rev 03)
00:0d.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV11 [GeForce2 MX/MX 400] (rev a1)
00:0e.0 Ethernet controller: Intel Corp. 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 08)
00:0f.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video Capture (rev 02)
00:0f.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture (rev 02)
00:14.0 ISA bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 02)
00:14.1 IDE interface: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev 01)
00:14.2 USB Controller: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01)
00:14.3 Bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev 02)

og

uname -a
Linux kyrre.lan 2.6.10-1.771_FC2 #1 Mon Mar 28 00:50:14 EST 2005 i686 i686 i386 GNU/Linux

Lenke til kommentar

Første gang jeg også har opplevd dette problemet også. Kjører intel på alle andre maskiner, og de fungerer fett.

Men, da jeg kompilerte en ny kernel så fungerte det faktisk.

Virker som det er noe 2.6.15 klarte å fikse. Så da fungerte det. :)

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...