Gjakmarrja Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hei! har laget et program som bruker et sett med "filer" for å fungere. Det er text filer men vil ha min egen endelse og egent icon , pluss sånn at når u klikker på filen så åpnes det i mitt program? Mvh Svein Lenke til kommentar
alftore Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Huff. Det er text filer men vil ha min egen endelse og egent icon , pluss sånn at når u klikker på filen så åpnes det i mitt program? Skal dette være et spørsmål? I så fall ville jeg kanskje omformulert setningen litt. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Hvordan kan jeg gjøre at min egen endelse blir registert som et filformat og at den vil automatisk åpnes i mitt program? (er du helt treig eller) Lenke til kommentar
persistent Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Prøv Windows Utforsker, Verktøy, Mappealternativer og Filtyper. Her kan du angi ny filtype manuelt, samt fortelle hvilket program den skal åpnes i. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Takker for et positivt svar Noen måte å gjøre det med script? (automatisk) Lenke til kommentar
persistent Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det er det garantert, men slikt er ikke min sterke side men prøv å legge ut spørsmålet under programmeringskategorien så er det helt sikkert noen som kan hjelpe.... Lykke til Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) En installer (som beskrevet i tråden din her) kan gjøre dette for deg. EDIT: Men du må legge til rutiner slik at programmet kan akseptere argumenter. Legg til denne i Form.Load: Dim strOpenCommand As String = Microsoft.VisualBasic.Command Denne vil returnere åpningsargumenter. Hvis du assosierer en filtype med et program, vil Windows sende parameterne til programmet. La oss si at du dobbeltklikker på på "minfil.123" og 123 er en endelse som du har assosiert med "mittprogram.exe". Da vil windows kjøre noe tilsvarende dette: "mittprogram.exe minfil.123". strOpenCommand (som du deklarerte over) vil når programmet starter returnere "minfil.123". Slik kan du gjøre noe a la: Dim strOpenCommand As String = Microsoft.VisualBasic.Command If not strOpenCommand = "" 'Vi har en fil sendt til oss, la oss åpne den: OpenFile(strOpenCommand) 'Det er selvfølgelig en fordel å sjekk om filen eksisterer, 'om det er en fil som faktisk hører til ditt program og så videre... End If EDIT 2: Du kan selvfølgelig bruke strOpenCommand til andre brytere og parametre enn filnavn (f.eks. kjøre "mittprogram.exe -minimize" starter programmet minimert, etc), men det får du bestemme selv... Endret 28. februar 2006 av moskus Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Vel... kan man ikke lære folk å bruke ordentlige .Net funksjoner istedenfor gammelt "skrap" som henger igjen fra VB6? :-P Dim Args As String() = Environment.GetCommandLineArgs() Microsoft.VisualBasic.* er fy-fy i mine øyne. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Microsoft.VisualBasic.* er fy-fy i mine øyne. 5681234[/snapback] Huff da! Beklager det, og er enig med deg. Jeg hentet bare opp et gammelt prosjekt, og kopierte direkte... Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Takker for hjelp Jeg har en sub som sørger for load av filer. Problemet er at når den sub blir called by formload altså den strOpenCommand stringen får jeg illegal character. Viss det er f.eks openfiledialog som finner samme fil, funker det helt fint?? Utrolig frustrerende? Public Function loadgloser(ByVal filename As String) Dim i As Integer = 0 Dim u As Integer = 1 Dim temp() As String FileOpen(1, filename, OpenMode.Input, OpenAccess.Read) Do Until (EOF(1)) If u = 1 Then If Not LineInput(1) = "gloser" Then MsgBox("Beklager, men dette dokumentet er ikke et godkjent glosesett", MsgBoxStyle.Critical, "Load av gloser aborted") FileClose(1) Return 1 Exit Function End If ElseIf u = 2 Then glosedata = LineInput(1) ElseIf u >= 2 Then temp = Split(LineInput(1), "|") gloser1.Items.Add(temp(0)) gloser2.Items.Add(temp(1)) End If u += 1 Loop FileClose(1) Return 1 MsgBox("feil sjedde i loadglose", MsgBoxStyle.Information, "feil") End Function Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load Dim strOpenCommand As String = Microsoft.VisualBasic.Command ' Dim Args() As String = Environment.GetCommandLineArgs If Not strOpenCommand = "" Then 'Vi har en fil sendt til oss, la oss åpne den: loadgloser(strOpenCommand) End If op.Filter = "Bare filer støttet av programmet.|*.tio" ' debug() End Sub *jobbe videre med resten av programmet* Endret 4. mars 2006 av chills Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hva returnerer strOpenCommand? Dim strOpenCommand As String = Microsoft.VisualBasic.Command Msgbox(strOpenCommand) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå