Sephirot Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Jeg tenkte jeg skulle prøve å overklokke min A64 3000 (ABIT AV8, 2*512 Corsair Value Select), og i alle guidene anbefales det å klokke litt, teste i mange timer, gå litt opp, teste i mange timer til osv. Dette blir litt for omstendelig for meg, så jeg tenkte å prøve med litt mer hasardiøs klokking. Det vil si, begynne med HTT 215 (og sette HTT til 4 & justere minnedivideren tilsvarende ned), teste et par minutter (spill, SuperPI osv.) i Windows, gå opp til HTT230 og derfra opp med 10-poeng for hver gang så lenge systemet er stabilt i noen minutter. Når jeg begynner å merke ustabiltet, kan jeg klokke ned litt og bruke dette til jeg eventuelt finner at systemet er ustabilt, og videre klokke nedover til jeg ikke merker ustabiliteten lenger. Vil dette kunne fysisk skade noen av komponentene, dersom jeg f.eks. har en clock som systemet egentlig er ustabilt på, bare at det tar noen timer før jeg merker det? Eller er eneste problemet at jeg risikerer at Far Cry plutselig fryser og at jeg må klokke litt ned og restarte? Endret 27. februar 2006 av Sephirot Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Er vel ikke verre enn at du kanskje må forandre litt på innstillinger, skal mye til før noe går galt, egentlig. Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Det går nok bra skal du se. Alltid sånn jeg har gjort det selv Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Omtrent sånn pleier jeg også å gjøre det, men litt mer forsiktig. Kjører Prime95 i fem minutter på hvert steg, Klarer den det vil den ihvertfall klare å boote med 50-60 MHz mer (på prosessoren). Det forutsetter at jeg vet at minnet klarer den hastigheten, for det stopper mye bråere. Lenke til kommentar
Sephirot Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Ok, takk for svar! Da prøver jeg denne metoden, har ikke tålmodighet på å bruke mange timer pr. 5 Mhz-klokking. Var bare litt bekymret for at jeg kunne risikere å skade hardwaren, for da er jo noe av poenget borte. :!: Har såpass dårlig minne at jeg regner ikke med at det lar seg klokke noe spesielt, men håper cpu-en lar seg rive med et par hundre mhzer oppover! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå