Gå til innhold

Spørsmål om BI.

dimiles

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å søke på BI nå til høsten, og lurer i den forbindelse på følgende:

• Vil gjerne ha litt respons / kommentarer på skolen fra noen som går der, og ikke fra lærere o.l. som desperat prøver å skryte skolen opp i skyene.

• Hva slags karakternivå bør en ha for å komme inn der? Har hørt at det ikke er så fryktelig høyt, men vil gjerne ha litt spesifikt.

• Finnes det noe mulighet for å utsette utdanningen der et år hvis man kommer inn og er interessert i det? Dvs, ikke pga militærtjeneste, men grunnet et jobbeår. I tilfelle nei; det er ikke negativt å søke to år på rad da?

Håper på litt kommentarer fra folk som går der, evt. som har gått der.

-dimiles :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det første kan jeg ikke si noe om, jeg går siv.øk i Bodø i stedet. Er forsåvidt godt fornøyd med skola her oppe. Skola har dog fått litt pepper i det siste, men jeg tror det er en bra skole som man får mye ut av, forutsatt at man jobber skikkelig.

Karakterkravet for BI ligger rundt C, så du må ha karaktere litt over gjennomsnittet. Du bør ha det uansett.

Det er så vidt jeg vet kun mulig å reservere skoleplass ved førstegangstjeneste. Men det vil ikke være negativt å søke to år på rad. Når det gjelder jobbeår vet jeg ikke om jeg vil anbefale det, jeg tok 5 sjøl.

Lenke til kommentar

Hei!

Takker så mye for svar. :)

Hvorfor har skolen fått pepper?

At en må ha karakterer litt over gjennomsnittet var nytt for meg. En kompis kom inn på eiendomsmegling med ca. 4 i snitt. Har selv 43,5 poeng og håper at jeg kommer inn med dette hvis jeg søker. Du anbefaler ikke jobbeår, men du tok fem selv? Logisk? :-P

Jeg gikk rett fra vgs med generell studiekompetanse og inn i militæret. Dimmer derfra i juli, og lurer derfor på å søke til høsten eller om jeg skal ta et jobbeår. Tror på flere måter det er lurt med et jobbeår ettersom jeg ikke er helt sikker på hva jeg vil enda.. Spørsmålet da er om det er lurt å betale BI penger på en utdannelse jeg enda ikke er 100% sikker på om jeg vil ha. Takker for svar og håper på svar fra både deg og flere. :)

-dimiles

Lenke til kommentar

Har lyst å søke der om et par år jeg og, på sivil økonom studiet. Har hørt bare bra ting om skolen, og kjenner flere andre som planlegger å gå der.

Det er visst ikke bare "nerder" der, men også folk med ok karakterer, altså rundt 4. :p

Så komme inn vil jeg tro du sikkert gjør ;)

Lenke til kommentar

Generelt når det gjleder økonomistudier er det lite nerder, nerdene velger helt andre fag.

Samtidig, har man snitt under 4 eller C, bør man sterkt vurdere hvilke valg man mar tatt. For å si det slik, kandidater som går ut av hvilken som helst utdannelse med karakterer under gjennomsnittet vil få det vanskelig i fremtidens arbeidsmarked.

Lenke til kommentar
Det jeg oppfatter som leit er at Handelshøgskolen i Bergen har et altfor høyt karakterkrav.

5689050[/snapback]

Hvilket grunnlag har du, som tilsier at dette er for høyt? Et visst krav må man ha, og om landets siviløkonomer(fra NHH) holder god kvalitet gjør ikke akkurat det noe.

Lenke til kommentar
Det jeg oppfatter som leit er at Handelshøgskolen i Bergen har et altfor høyt karakterkrav.

5689050[/snapback]

Hvilket grunnlag har du, som tilsier at dette er for høyt? Et visst krav må man ha, og om landets siviløkonomer(fra NHH) holder god kvalitet gjør ikke akkurat det noe.

5689398[/snapback]

Hehe, leit i forhold til at jeg ikke har gode nok karakterer :D

Selvsagt ønsker jeg et høyt nivå på de som kommer seg ut i næringslivet, jeg skullle bare ønske jeg kunne begynne der til høsten. Sett at jeg ikke blir kalt inn til tjeneste.

Lenke til kommentar
Noen som sa at arbeidgiver ga jobben/prioriterte folk som _ikke_ hadde gått BI. Pga. bi er en skole men ikke trenger karakterer, de kjøper seg inn.. Er dette tilfelle?

5692196[/snapback]

BI har vel et rykte på seg for å være en skole hvor rike pappagutter kjøper seg inn fordi de ikke har gode nok karakterer til å komme inn på NHH. Har også hørt det at en arbeidsgiver i utgangspunktet prioriterer en som har gått NHH foran BI, men det er vel hovedsakelig et rykte. Hvis du gjør sakene dine bra, så har det nok ikke såå mye å si hvor du har studert.

Lenke til kommentar
Anbefaler å heller se på andre steder der de har master i økonomi enn bare sivil økonomi studier. Er mye lettere å kombinere andre fag og studieplan på slike steder.

5693290[/snapback]

Nja, kan ikke si meg helt enig.. Da blir du "bare" bedriftsøkonom med det første, og får ikke siviløkonom tittelen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...