Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tungt ratt, vanskelig å svinge, risting


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en VW Scirocco GTII jeg har problemer med..

 

Etter knaking og risting foran og råd fra noen her inne byttet jeg drivknute på bilen min for litt siden. Knakingen ble borte den, men risting og andre diverse irritasjonsmomenter er der fortsatt.. :mad:

 

Dette er problemene:

- Usedvanlig(!) tung på rattet

- Rister i rattet, uansett fart

- Det drar i rattet når jeg svinger (mot "rett frem"), må virkelig bruke krefter for å holde rattet støtt gjennom svingen (blir nesten støl etter en rundkjøring)

- Rattet flytter seg noen grader til høyre når jeg trykker ned gasspedalen under fart og bilen drar noe mot venstre samtidig

 

Hva kan dette være? Jeg kan ikke finne noen synlige feil, men noe er det jo helt tydelig :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke servopumpa, det er helt sikkert, da jeg ikke har servo :!: Men hvis noen har kjørt en servo-bil med ødelagt servo kjennes det omtrent sånn ut.. Bilen er sølvfarget og går i Sandefjord :)

 

Dårlige vinterdekk har jeg, men jeg tror nok det skal litt mer til for å få disse symptomene :D

 

Jeg har sjekket foringer osv, men det virker ikke som det er det heller..

Lenke til kommentar

Dette har vel ikke skjedd over natta ? Høres ut som mange feil på en gang. Du får spørre den du lånte bort bilen til sist om han tilfeldigvis kjørte ut på jordet i en sving i 130. Det gjorde jeg en gang og symtomene er akkurat som du beskriver dem.

Mest sannsynlig så har vel disse problemene kommet litt etterhvert. Tror det blir billigere for deg å sette den på verksted og få en faglig vurdering enn å bytte deler til problemet er løst.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å te en lang 2t om 4 og legge ved siden av bilen. Plasser den inntil forhjulet og vri rattet til forhjulet og bakhjulet på samme side er på linje. Så sjekker du den andre siden. Hvis disse ikke er i linje så trenger du bare en 4 hjul/forstilllingskontroll. Kanskje det bare er innstillinger på endeleddet som skal til.

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å te en lang 2t om 4 og legge ved siden av bilen. Plasser den inntil forhjulet og vri rattet til forhjulet og bakhjulet på samme side er på linje. Så sjekker du den andre siden. Hvis disse ikke er i linje så trenger du bare en 4 hjul/forstilllingskontroll. Kanskje det bare er innstillinger på endeleddet som skal til.

5675240[/snapback]

Bare til info så gjelder ikke dette som en regel så ikke skrem for mange som finner ut at det ikke stemmer.Veldig stor sjangs for at det ikke stemmer på din egen bil heller.

Lenke til kommentar
Dette har vel ikke skjedd over natta ? Høres ut som mange feil på en gang. Du får spørre den du lånte bort bilen til sist om han tilfeldigvis kjørte ut på jordet i en sving i 130. Det gjorde jeg en gang og symtomene er akkurat som du beskriver dem.

Mest sannsynlig så har vel disse problemene kommet litt etterhvert. Tror det blir billigere for deg å sette den på verksted og få en faglig vurdering enn å bytte deler til problemet er løst.

5675172[/snapback]

Ikke over natta nei, men midt på dagen i 80 km/t begynte det hele. Det kom ganske så samtidig med at drivknuta tok kvelden, men det hjalp jo ikke så mye å bytte den annet enn at jeg slapp den irriterende knakinga (som hadde blitt mye værre noen dager før dette) ved svinging.

 

Den faglige vurderingen var at verkstedet må prøve litt av hvert og se, og dette hørtes såpass dyrt ut at jeg heller vil etterforske litt først.

 

Skal hvertfall prøve rådet til d4d :)

Lenke til kommentar

Kanskje det kan være slakk i endeleddet? da vil jo hjulet dra seg litt ut til siden når du kjører, dette kan være nok til at den blir tung på rattet og egentlig litt vinglete i hjulspor. Om du har brede lavprofildekk så forsterkes hele opplevelsen også.

Lenke til kommentar
Dette har vel ikke skjedd over natta ? Høres ut

Den faglige vurderingen var at verkstedet må prøve litt av hvert og se, og dette hørtes såpass dyrt ut at jeg heller vil etterforske litt først.

 

Skal hvertfall prøve rådet til d4d :)

5675575[/snapback]

 

Hmm. Egentlig så hadde jeg vært litt skuffet over det verkstedet var jeg deg. Hvis du setter den på NAF så forteller de deg til punkt og prikke hva som er galt, der er det ikke snakk om å prøve litt av hvert og se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...