Gå til innhold

Problem med trusting mellom to domener

Azidops

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har ikke de store kunnskapene med å konfigurere nettverk, men har fått i oppgave å prøve å løse et nettverksproblem.

Saken er den at vi har to kontorer, et i Oslo og et i Bergen, der vi i Bergen ikke får tilgang til serveren i Oslo. Dvs, fellesområdet på Oslo-serveren vises ikke i "Mine nettverkssted" og jeg får heller ikke kontakt med domenet ved å skrive domenenavnet.

Det går derimot å pinge serveren i Oslo. Derfor tror jeg at det kan være et DNS problem. De i Oslo kan ved å skrive domenenavnet til Bergen se Bergen-serveren men altså ikke omvendt.

Jeg vet at det mangler litt informasjon for at dere skal kunne gi et konkret svar, men jeg er litt rådvill og vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Er det noen som har et forslag på hva som kan være galt og ev. hvordan jeg kan løse/feilsøke problemet? Serveren i Oslo kjører win 200 og serveren i Bergen kjører win 2003

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra serveren i Bergen kjørte jeg følgende:

nslookup domeneadresse.for.oslo (skrev selvfølgelig det rette domenenavnet )

*** Can't find server name for address 192.168.2.1: None-existing domain
Server: Unknown
Addresse: 192.168.2.1

*** Unknown can't find domain: None-existing domain

nslookup domeneadresse.for.bergen

*** Can't find server name for address 192.168.2.1: None-existing domain

Name: domeneadresse.for.bergen
Address: 192.168.2.1

Som dere sikkert ser så går den ene ip-adressen igjen ved hver nslookup. Det er da ip-adressen til bergen. Hva kan jeg tyde ut av dette?

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
192.168.2.1 er da en LOKAL ip-adresse?

5678837[/snapback]

Helt riktig. Som du ser så kommer den opp både når jeg nslookup på oslo-serveren og på bergen-serveren. 192.168.2.1 tilsier at den leter etter noe på bergen-serveren. Men hva den leter etter må fåglane vite.

Lenke til kommentar

Dette viser hvilken DNS-tjener som svarte på forespørselen. At det står Unknown er fordi det ikke er en PTR(revers)-record til 192.168.2.1, men det er ikke noe å bry seg om.

Dette viser at DNS-tjeneren (192.168.2.1) ikke klarte å resolve oslo-domenet. Feilen kan da være at subdomenet ikke finnes i de autorative DNS-tjenerne eller at bergenstjeneren er feilkonfigurert.

Lenke til kommentar

Dette viser hvilken DNS-tjener som svarte på forespørselen. At det står Unknown er fordi det ikke er en PTR(revers)-record til 192.168.2.1, men det er ikke noe å bry seg om.

Dette viser at DNS-tjeneren (192.168.2.1) ikke klarte å resolve oslo-domenet. Feilen kan da være at subdomenet ikke finnes i de autorative DNS-tjenerne eller at bergenstjeneren er feilkonfigurert.

5679904[/snapback]

Ok, vet du hvordan det løses i Win 2003? Hvilke funksjoner man går inn på osv. ev. vet du om en tutorial noe sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...