3raz3r Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Hei. Når jeg starter pc'en min, så får jeg feilmeldingen "Disk boot failure". Er dette pga en feil i hovedkortet eller er det harddisken som er problemet? Endret 27. februar 2006 av 3raz3r Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Sjekk boot rekkefølge i BIOS. Det trenger ikke være feil med noen av delene, det betyr som regel bare at BIOS ikke er innstillt til å boote fra rett plass. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Sjekk boot rekkefølge i BIOS. Det trenger ikke være feil med noen av delene, det betyr som regel bare at BIOS ikke er innstillt til å boote fra rett plass. 5673342[/snapback] Har sjekket dette, byttet på og alt mulig. men det fungerer fortsatt ikke. har hatt dette problemet før og, men så plutselig bare skjedde det igjen. jeg kan jo gjøre det jeg gjorde forrige gang, men kjedelig hvis det skal skje 2 ganger i måneden. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 1: Sjekk i BIOS at den finner harddisken. 2: Sett inn windows-cden, velg "recovery console" og skriv: fixboot c: (hvis du bruker windows) Bytt ut "c:" med eventuell annen systempartisjon. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 1: Sjekk i BIOS at den finner harddisken.2: Sett inn windows-cden, velg "recovery console" og skriv: fixboot c: (hvis du bruker windows) Bytt ut "c:" med eventuell annen systempartisjon. 5675259[/snapback] takk, skal teste dette snart. får krysse fingrene for at det fungerer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg ville bli overrasket hvis det hjelper. "Disk boot failure" kommer fra BIOS, mens FIXBOOT reparerer en partisjon. Sjekk kablene til disken. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Nå har jeg fått det til å funke, bare satte opp en raid, så fungerte den. Men takk for hjelpen Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg ville bli overrasket hvis det hjelper. "Disk boot failure" kommer fra BIOS, mens FIXBOOT reparerer en partisjon. Sjekk kablene til disken. 5675849[/snapback] Nå har heldigvis problemet blitt løst. Men den kommandoen kan faktisk fikse en del feil som fører til den feilmeldingen. Ja feilmeldingen kommer fra BIOS, og den kommer fordi BIOS ikke finner noen partisjon som den kan boote fra. Fixboot kan fikse skadede bootsectorer og i noen tilfeller rette feil. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 BIOS skal laste MBR. Og så skal MBR koden finne en partisjon å boote fra. Så jeg ser ikke helt sammenhengen mellom BIOS og FIXBOOT. Men for all del, jeg kan ikke dette i detalj og skal ikke påstå at det ikke kan skje. Her beskrives hvilke symptomer som er typiske for MBR og boot sector. http://www.ptdd.com/do-partition-recovery.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå