iStephano Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hei alle forumer, tenkte jeg skulle dele mitt lille rot med dere i dag. Satt her hjemme og rydder skapet og alt i kottet. Da fant jeg min gamle Compaq stasjonære pc som jeg kjøpte i år 97 / 98. Før jeg skulle kaste den på dynga tenkte jeg skulle fjerne noen deler inni den slikt jeg kunne få noen minner fra maskinen. Alltid gøy og samle på gammelt hw for og se hvordan tiden forandrer seg i pc verdenen. Å til min store overraskelse så jeg mye morsomt bortsett fra utrolig mye hybel kaniner som svømte inni der. Når jeg hadde skrudd opp pc`en og skulle fjerne prossesoren ser den slik ut, måtte le da jeg tok tak i den. Se denne klossen! Dette var en av de råeste prossesorene på denn tid, stormende 700Mhz rå kraft fra AMD selv. Så skrudde jeg videre og kom over mitt kjære grafikk kort, denne var å den råeste på denn tid. Voodoo3 128MB ram som skulle knuse alle spill. Den greide det veldig bra og! Jeg var så glad i det kortet. Husker jeg ofte ikke ville på skolen bare være hjemme og kose pc`en min. Så her er vidunderet: Jeg måtte vente husker jeg for den måtte bli bestillt. Jeg kjøpte meg en "egen ferdig byggd" AMD husker jeg. Å selgeren sa dette er vært og vente på! liker du spill så er dette et must! hehe Så er det ram brikkene mine, to stykker på 64MB hver. Disse måtte å bestilles opp siden de var så utrolig populære. 128MB ram på pc var ikke en dags ting på den tiden. Disse ble jeg veldig glad i og hehe Har ikke forandret seg så mye gjennom tidene gitt, dagens brikker er vel litt mer tjukke p.g.a kjøle ribbe osv. Hardisken er vel den saken som alltid har vært lik seg selv. Dette er svimlende 16GB harddisk rett fra compaq, faktisk en WD ser jeg nå! Det er litt morsomt for jeg alltid har likt WD diskene.. Å dette viste jeg ikke før nå hehe. Rart hvordan ting stemmer? Å sist men ikke minst mitt kjære nettverks kort, se så stort og fint det er Gjorde jobben sin denne så det er ikke noe å utsette på. Så denne lille posten er nok litt beregnet for den nyere generasjon mennesker som driver med pc. Dere som har vært mer i bransjen enn meg har jo sett ting som er enda mer skremmende. Men håper dere likte det lille innspillet her. Rart og tenke på hvordan teknologien har forandret seg på 7 - 8 år bare. Spesielt prossesoren som er en stor kloss som ligner på en PCI brikke med litt ekstra og grafikk kortet som har noen chipper på seg bare og noen kondesatorer. Nå om dagen dekker dem 2 PCI spor som regel og er 30cm brede hehe. Takk for meg Lenke til kommentar
tyrann Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 fin post dette her.. kansje jeg skal gjøre det samme med den gamle råsterke 94 modellen min 32mb ram var sykt da og voodo etteller annet til 4k Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 for all del gjør det, det er alltid så morsomt og se tilbake på det gamle man har. Sammenlignet med i dag er det helt sykt hvor mye penger vi la i våre 32MB - 64MB ram hehe Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Orker jeg å gå ned i kjelleren og rote, så finner jeg jo min gamle 486 DX2 50Mhz. Bare det at jeg vet den ligger under en haug med rot. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 hehe... husker min første pc... den var så treg at jeg bare kunne spille ports of call (rederspill) på den, og hvis jeg en gang skulle spille Golden Axe så tok det 30min får bare å komme inn i spillet. det var en 124 (alle husker 486 og 386), men denne mener jeg het 124 (eller noe i nærheten). tror ikke det var med -86 endelse... hadde 2mb ram eller noe, og 500mb harddisk.. og skjemen jeg hadde med, den var ikke sort/hvit, den var gul og sort... haha... husker også jeg hadde et spill som het dizzy (som var et egg, og det var et plattformspill, noen som kan finne det?) spillet tok en hel DISKETT! også hadde jeg postmann pat på en diskett, men det fikk jeg aldri til å funke... jeg husker også jeg hadde mareritt om dataen min, som jeg var veldig glad i... (tror jeg hadde feber den gangen, og feber-mareritt er ikke så gøy når man er 6-7 år) hehe.. minner ja... også fikk jeg meg en commandore (ikke 64), med en knapps-joystick, tastatur, og sånn kasettspiller... der hadde jeg et spill med noen monstre som skulle klatre opp i bygninger også kom millitæret og skøyt på monsteret... artig.. men det var ikke artig å vente på at spillet skulle lastes inn, for kasseten måtte jo spilles av først... og da kom det sånn stygg lyd fra kassettspilleren. også ble dette utdatert da, i hvertfall pc'en, så min far skulle kaste den... men så tok han med seg tastaturet til commandoren i stedenfor til pc'en (dustemikkelen), så da satt jeg der med en commandore som i hvertfall ikke kunne brukes til noe, og et gammelt pc-tastatur... jaja... det var den gang... og i dag er jeg 19år, så det også sagt... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg kunne overlevd jeg, med den pc'n. Jeg har enkle behov, kanskje bare oppgradert med litt ekstra ram. Skjermkortet på 128 Mb holder i bøtter & spann. Aldri hatt mer enn 7-8 Gb på disken min, så WD på 16 Gb er overkill. Alt i alt en real pc det der Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Håper det var ironi.. Har 2 harddisker av samme type og forøvrig mye lignende hardware. Jeg må innrømme at jeg er litt fan av nostalgisk hardware, det er jo litt søtt liksom! Får se om jeg får bygd opp noe av skrotet jeg har liggende og installere no eldgammelt windows eller kanskje DOS! Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Var ikke ironi, men seriøst ment Skjermkortet mitt er 64 Mb, OG jeg har ALDRI hatt lagret over 7-8 Gb på 40 Gb disken! Enkle behov = billig i drift Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Ja, det får'n jaggu si.. :!: Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg har vel 4-5 maskiner som er dårligere enn dette som fortsatt er mye i bruk. Mamma har en 500MHz Pentium 3 med 256MB minne og 10GB harddisk, og det holder i massevis. Hadde det ikke vært for internett ville ikke jeg hatt noe som helst problem med å bruke 486-maskinen min til daglig. Den maskinen er noe av det heftigste man kan ha med prosessor før Pentium. Den har en 83MHz Intel Overdrive-prosessor, 16MB minne, 512MB harddisk, 8X CD-ROM, Sound Blaster-kort (med DOS-drivere!), nettverkskort og både 3,5 og 5,25" diskettstasjon. Jeg kjører DOS 6.22, Windows 3.0 og Windows 3.11 på den. Hensikten med å ha en slik maskin er at Pentium er litt annerledes oppbygget, noe som blant annet førte til endel minneproblemer med gamle DOS-programmer. Det kunne komme meldinger som "This program requires at least 512kB of free memory. You only have 0kB" Jeg må bare innrømme at den 486-en er nesten like mye i bruk som Pentium 4-maskinen min. Også er det jo litt gøy å ha en Windows 3.11-maskin og en Windows 2003-maskin som fungerer sammen i nettverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå