mortyn Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hei, jeg skulle legge inn windows home edition norsk, så mista jeg cd-keyen og når det kom til at jeg måtte skrive den inn så kunne jeg jo selvfølgelig ikke det... I etter tid når jeg starter maskina så fortsetter den på instalasjonen og jeg får ikke lagt inn f.eks. en annen version av windows. hvis jeg prøver å boote med formaterings cd for å slette instalasjonsfilene (som den fortsetter på ved oppstart) kommer det er mld opp og bootingen stopper. EMM386: WARNING: ADRESS LINE A20 ALREADY ENABLED. Står det. som sagt så stopper bootingen opp og jeg kommer ikke noe lengre. har ikke fått brukt pc-en på 3 uker nå og begynner å bli lei. På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
chemical Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Hei, jeg skulle legge inn windows home edition norsk, så mista jeg cd-keyen og når det kom til at jeg måtte skrive den inn så kunne jeg jo selvfølgelig ikke det...I etter tid når jeg starter maskina så fortsetter den på instalasjonen og jeg får ikke lagt inn f.eks. en annen version av windows. hvis jeg prøver å boote med formaterings cd for å slette instalasjonsfilene (som den fortsetter på ved oppstart) kommer det er mld opp og bootingen stopper. EMM386: WARNING: ADRESS LINE A20 ALREADY ENABLED. Står det. som sagt så stopper bootingen opp og jeg kommer ikke noe lengre. har ikke fått brukt pc-en på 3 uker nå og begynner å bli lei. På forhånd takk for hjelpen. 5672635[/snapback] Hei! Start opp maskinen og gå inn i bios. På de fleste maskinene gjør du dette ved og trykke F1 eller Delete knappen. Så finner du fram til boot frequence. Her velger du 1st. Boot - Cd rom. saver og quitter. Da skal det komme opp under oppstart: Boot from cd-rom press enter. ...... Du kan formatere Hardisken uten å innstallere home edition med denne cd uten problem. Lykke til! Endret 27. februar 2006 av chemical Lenke til kommentar
mortyn Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Det skal jeg prøve, med en gang Lenke til kommentar
mortyn Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 EMM 386:WARNING: A20 ADRESS LINE ALREADY ENABLED Kommer opp igjen etter at den starter å boote Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 EMM386..? Du prøvte å installere WINXP Home på en...ja kan du beskrive maskinvarene dine? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Sjekk i BIOS om du finner en innstilling for A20. http://www.answers.com/topic/a20-line Lenke til kommentar
mortyn Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Nå har jeg sjekket bios. Finner ikke noe sted der det står at jeg kan slå det av Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Nå har jeg sjekket bios. Finner ikke noe sted der det står at jeg kan slå det av 5677321[/snapback] Jeg prøvet i en annet post ..vedrårende maskinvarer. Nå, det du må gjøre er å avbryte den installasjons prosedyre som er i gang. Og du kan gjøre med å starte maskina di med en oppstarts disk ikke CD, av type 95 eller 98 (jeg vet ikke noe om harware dine) og via den du må fjerne partitioner på disken din, eller det som er der av boot eller system partitioner. Det betyr at du må slette all info på din harddisk. Du kan bruke verktøy fra windows til å controllere HD for feil, bad sectors før du formatere den igjen , spesielt hvis du bruker noen hurtig formatering , for at under Hurtig formatering blir ikke disken controllert for bad sectors. Få håpe at det hjelper litt, så du kan komme videre med installsjon av en Win versjon. Lenke til kommentar
mortyn Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 JEg har ikke så gamle cd-er:( her er bilde av hva som står hvis jeg prøver å boote med andre cd-er (Dvs. Windows Xp Corporate sp2, formaterings-cd og slike ting) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 JEg har ikke så gamle cd-er:( her er bilde av hva som står hvis jeg prøver å boote med andre cd-er (Dvs. Windows Xp Corporate sp2, formaterings-cd og slike ting) 5683804[/snapback] Sorry mate, men starter du virkelig fra CD? Dette virker for meg som en recovery partition fra HD. For å starte fra CD så du må stille Biosen til å gjøre det. Og CDen? er den made in Norway? Lenke til kommentar
mortyn Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 Ja den er norsk, jeg stillte inn bios for booting av cd først. Jeg har nå henta 2 hardisker til, hvor den ene har windows fra før. Hvis jeg kobler denne til, vil det da funke? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Ja den er norsk, jeg stillte inn bios for booting av cd først. Jeg har nå henta 2 hardisker til, hvor den ene har windows fra før. Hvis jeg kobler denne til, vil det da funke? 5684553[/snapback] Mortyn, det blir mye tilfeldighet her ,ikke sant? Det er Dos Caldera som blir lastet av det jeg ser. Og den kommer ikke fra intet,... det er ikke noe floppy som sitter in sant? Å montere andre hardisker med windows, uten å vite mer om, enn det, så er det nok ...at du prøver koste hva det koste vil. Men hva av hardware har du? Lenke til kommentar
mortyn Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg har Epox 9NPAJ socket 939 hovedkort, Nvidea GeForce 6600 GT, AMD Athlon 64 3200+ prossesor, Samsung 250 gb harddisk, 1 gb ram. Jeg prøvde de andre hardiskene, men det gikk ikke veien:( Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Den formaterings CD som du har hva er det? Ikke bruke den i så fall. Bruk den CD med win home som du startet med, OG DEN ER IKKE en recovery CD, sant? Velg i Bios -First Boot Device= CDROM -CD-Rom Boot Priority- velg den (hvis du har 2 eller ?) som du skal bruke til å boote Du må lese i manual .. Men for at du skal teste dette..-Kople fra Hardisken og starte PCen fra CD. Skulle alt være som det skal, så får du melding om å TRYKK en tast for å boote fra CD. Hvis du har riktig CD inn så starter win å installere. Nice blue screen som laster inn filer. Og når du blir bedt om tast enter så får du meldning at installasjonsprogrammet fant ikke noe hardiskstasjoner. OG det er riktig for du har ingen harddisk tilkoplet. Kommer du så langt så fikse du ågså resten. Det er en del som du skal hjelpe systemet ditt med underveis,men som sagt.. (jeg vet ikke hvor mye du kan om alt dette, derfor velger å skrive det sånn...) Lenke til kommentar
mortyn Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Det enkleste hadde vært om en med norsk windows xp professional home editon kunne gi meg cd-key-en sin, slik at jeg kunne fått fullføre instalasjonen for så å legge inn min andre versjon. Vet det høres komplisert ut, men om en med norsk xp prof home editon kunne f.eks. PM meg med en cd-key slik at jeg får instalert og kommet meg 1 steg nærmere. Har pratet med windows men de er ikke særlig hjelpfulle. Mvh Mortyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå