vidarv Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Finner ingen god kategori for å spørre om slikt, så tar spm her i OT-bar i håp om at noen har peiling på oppussing: Noen som vet hvem som kan utføre fuktmåling på bad? Og hva dette evt. koster ? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Finner ingen god kategori for å spørre om slikt, så tar spm her i OT-bar i håp om at noen har peiling på oppussing: Noen som vet hvem som kan utføre fuktmåling på bad? Og hva dette evt. koster ? 5672435[/snapback] Jeg fant noe her: http://www.alcor.no/index.php?option=com_c...id=17&Itemid=28 Fuktmåling Er du usikker på om det er fuktighet i gulv, vegger, baderom etc i boligen din, eller ønsker du hjelp til å sjekke om det er fukt i bolig du vurderer å kjøpe? Alcor har fuktighetsmåler som kan måle fuktighet i tre og betong. Kontakt oss for nærmere avtale. Tørt tre råtner ikke Sopp er trevirkets verste fiende og kan føre til misfarging og nedbrytning av trevirket, hvis forholdene ligger til rette for det. De sopper som kan angripe trevirket kan klassifiseres i tre grupper, muggsopper, blåvedsopper og råtesopper. Felles for alle sopper er at de krever visse betingelser for å kunne utvikle seg og vokse. Foruten at de må ha et vekstmedium å vokse på (i dette tilfelle trevirke), krever soppene at det er fritt vann tilstede, at temperaturen ligger innen et visst område og at det er luft (oksygen) til stede. Hver enkelt soppart har sine spesielle vekstområder med et bestemt optimum for de tre vekstbetingelsene. Fuktskader Deler av vegger og gulv i våtrom som kan bli utsatt for fukt (våtsoner), skal ha vanntette konstruksjoner. Gulv i bad og vaskerom skal være i vanntett utførelse. I våtsoner skal man som hovedregel unngå å bore hull. Til tross for at vi bygger dyrere våtrom nå enn tidligere, har skadeomfanget I våtrom økt mye de siste årene. De aller fleste skadene skyldes at vann trenger inn i gulv og vegg. Utsatte steder er: rørgjennomføringer og skruehull sluk med manglende eller dårlig festet klemring flisfuger og manglende membran skjøter i våtromstapeter overgang vegg/gulv og i hjørner skjulte rør og rørforbindelser Skadene er mest vanlige der det foregår dusjing direkte på vegg og gulv, samt i forbindelse med lekkasjer fra vann- og avløpsinstallasjoner. Gamle baderom er normalt ikke konstruert for dusjing på vegg, vannsøl på gulv eller høy fuktbelastning. Hvor bor du forresten? Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Takk for svar. Bor i Tr.h BTW...hadde ikke tolmodighet til å vente lenger så jeg startet med å rive litt i hjørnet hvor dusjen står... fant fort ut at jeg ikke trengte noe hightech fuktmåler... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Usjda, det der så ikke noe bra ut. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Dette er sikkert bittelitt OT, men.. Jeg så en gang i en episode av CSI at det var en fyr som hadde sånn muggsopp-greier i huset sitt. Det oppsto riktignok av ei kule med menneskeblod på, og det tok livet av han , etter at hjernen begynte å rotne .. (fordi han hadde tatt anabole steroider som svekka imunsystemet) Uansett.. fukt er ikke bra for deg Jeg mistenker at noe merkelig foregår i min leilighet selv, lampene spiser helt nye lyspærer i løpet av 14 dager, sikringa går i ett sett, jeg sover ikke om nettene , og mobilen min slutta plutselig å virke da jeg la den på bordet på soverommet mitt etter å ha kommet tilbake fra ei ukes ferie.. He-he, men ingen av disse tingene har vel noe med seg selv å gjøre.... Du burde sikkert bruke en fuktmåler uansett for å måle hvor all fukta er, slik at du ikke bygger nytt nå, og så får du ikke med deg alt.. da kan du risikere å måtte gjøre det på nytt igjen om ikke lang tid Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 En takstmann kan måle fukt (ute å rive ned vegger og gulv), men ser ut som at det er unødvendig nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå