Himmeltitter Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg har idag et EOS 20D kamera med en 18-75 og en 75-300 linse. I forbindelse med at kona ønsker å lære seg å fotografere litt mer avansert er det et ønske om å gå til innkjøp av en makrolinse. Skal brukes til å ta nærbilder av ymse slag(overraskende....?), og mer vet jeg egentlig ikke. Jeg er helt blank på området og trenger tips.... Bør ikke være altfor dyrt! På forhånd takk! Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Her er en tråd om macro. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Kjøp en av disse bli fornøyd! Sigma http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12873 Tamron http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=35304 Canon http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13131 For min egen del hadde jeg valgt Canon (har det) selv om det koster litt mer (pga rask fokus...og 'fordi det er orginalt Canon'). Optisk sett er disse nærmest like. Lenke til kommentar
eitp Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 (endret) Jeg har Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM . Den er meget skarp og rask. Tor Endret 1. mars 2006 av eitp Lenke til kommentar
andreash Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg har idag et EOS 20D kamera med en 18-75 og en 75-300 linse. I forbindelse med at kona ønsker å lære seg å fotografere litt mer avansert er det et ønske om å gå til innkjøp av en makrolinse. Skal brukes til å ta nærbilder av ymse slag(overraskende....?), og mer vet jeg egentlig ikke. Jeg er helt blank på området og trenger tips.... Bør ikke være altfor dyrt! På forhånd takk! 5672269[/snapback] Jeg bruker Canon sin 100mm og synes den er helt topp. Sylskarp og fin, har også hørt mye skryt om Tamron 90mm. Lenke til kommentar
Himmeltitter Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Takk for svar alle sammen! Hva er forskjellen i praksis på å bruke en 60 mm og en 100mm makrolinse...? Er som sagt nybegynner.... :!: Lenke til kommentar
eitp Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Ved 60mm kan du få litt mer dybdeskarphet, og du kan ha litt lengre lukkertid og fremdeles kunne få skarpe bilder. "Ulempen" er at du må litt tettere innpå motivet, og det kan jo føre til at flua flyr! Jeg har vist bilder fra EF-S 60mm her mange ganger, men siden du er på utkikk, så... http://www.pbase.com/toreide/image/50979123.jpg http://www.pbase.com/toreide/image/49081306.jpg Tor #EDIT av moderator - fjernet IMG taggene da bildenes størrelse sprengte forumrammene# Endret 4. mars 2006 av Afseth Lenke til kommentar
andreash Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg har idag et EOS 20D kamera med en 18-75 og en 75-300 linse. I forbindelse med at kona ønsker å lære seg å fotografere litt mer avansert er det et ønske om å gå til innkjøp av en makrolinse. Skal brukes til å ta nærbilder av ymse slag(overraskende....?), og mer vet jeg egentlig ikke. Jeg er helt blank på området og trenger tips.... Bør ikke være altfor dyrt! På forhånd takk! 5672269[/snapback] Eksempel på bilder med Canon 100mm: Lille Grønne Petter Rips Eksempel på Sigma 150mm: Jeg får akkurat plass Edderkopp Jordbær Jeg var veldig fornøyd med Sigma sin 150mm også, men litt vanskelig håndholdt hvis det blåset etc. 100mm'ern til Canon er enklere å få skarpe bilder på da. Men begge anbefales av meg. Lenke til kommentar
noobia Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hvor nært er dere når dere tar disse bildene?? Lenke til kommentar
Himmeltitter Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Jeg begynner nå å bli litt klokere... Men, bør jeg som nybegynner kjøpe 100mm eller 60 mm linse (begge Canon)....? Jeg ønsker jo selvfølgelig å kjøpe en linse som vil funke bra også når vi blir mer drevne. Men den må ikke være så "bra" at det blir vanskelig å få gode resultater. Er det noen som har noen klare anbefalinger? Ellers, takk for all nyttig informasjon og eksempler Endret 4. mars 2006 av Himmeltitter Lenke til kommentar
marte05 Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Æsj. Nå fikk jeg også lyst på et skikkelig speilreflekskamera. Veldig flotte bilder, med andre ord! Lenke til kommentar
jangul Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Jeg har 20D med Canon 100 mm og er fornøyd med den. Det er likevel overhode ikke rask autofokus, slik det sies i et av innleggene over her. Det tror jeg ingen av makro-objektivene har. Den er heller treg. Jeg er som sagt fornøyd, og ville valgt denne om igjen. Nærgrensen (dersom jeg ikke husker helt feil) er på ca 30 cm. Dvs at det er ca 30 cm fra kamerahuset til motivet. Med en 60mm blir jo denne avstanden vesentlig kortere, og etter min mening for kort. I tillegg fungerer 100 mm på alle Canons kamera, også de med fullformat sensor. 60mm er et EF-S, dvs fungerer bare på konsumentmodellene 300D/350D/20D/30D. Nå kommer sikkert denne standarden til å vare noen år, men kanskje verdt å ta hensyn til likevel? Ulempen er kanskje at det er større. Og så er det mange som bruker disse objektivene til portrettfotografering. Da gir kanskje 60mm riktiger arbeidsavstand til motivet. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Jeg begynner nå å bli litt klokere... Men, bør jeg som nybegynner kjøpe 100mm eller 60 mm linse (begge Canon)....? Jeg ønsker jo selvfølgelig å kjøpe en linse som vil funke bra også når vi blir mer drevne. Men den må ikke være så "bra" at det blir vanskelig å få gode resultater. Er det noen som har noen klare anbefalinger? Ellers, takk for all nyttig informasjon og eksempler 5697715[/snapback] Canon 100mm er kjempeflott og begynne med. (Fortsette med også for den saks skyld:) ) Jeg har brukt min siden jeg var helt "fersk" og ser ikke at jeg behøver noe nytt nå. Er vel heller ikke noen andre alternativ for meg heller. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Hvor nært er dere når dere tar disse bildene?? 5695400[/snapback] Er vel ikke mange cm'erne fra "offeret", nærgrensen er 31cm. Så langt er vi unna ihvertfall Lenke til kommentar
andreash Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Jeg har 20D med Canon 100 mm og er fornøyd med den. Det er likevel overhode ikke rask autofokus, slik det sies i et av innleggene over her. Det tror jeg ingen av makro-objektivene har. Den er heller treg. Autofokusen er ikke så treg da. Men du bruker vel ikke autofokus på makro? Jeg gjør ikke det ihvertfall. Lettere å fokusere manuelt på små kryp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå