Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til systemdriftsoppgave

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi i IT systemdrift har fått en tidligere eksamensoppgave til innlevering. Oppgaven er svært vanskelig for min del og jeg trenger litt hjelp til å tolke den og etter hvert få en OK besvarelse. Hjelp meg den som kan.

TEMA: BOLIGFELT OG UTBYGGING AV INTERNETT

I et boligfelt i utkanten av en by på Østlandet har beboerne sett seg lei av høye priser og manglende eller variabel kapasitet ved bruk av internett. Alle beboerne bor i eneboliger som ligger i en lett skrånende åsside. Boligfeltet består av 40 eneboliger, der det er fri sikt mellom alle om man står på taket, med unntak av 5 som ligger litt i skjul bak en morenerygg. Eneboligene har fra før innlagt fasttelefon, men med ulike løsninger når det gjelder internett-tilkobling. Noen har analog telefon med oppringt samband via modem, mens andre har ISDN. Telenor har inntil i dag levert alle teletjenester i boligfeltet.

I boligfeltet er det næringsdrivende og andre med hjemmekontor og stort behov for rask og stabil tilgang til Internett. Mange av de yngre beboerne ønsker også bedre kapasitet for å laste ned musikk og filmer og å ha mulighet for interaktive spill over nett.

Noen av beboerne har tatt initiativ til å lage en privat, felles løsning der hensikten er betydelig økt kapasitet, bedre pris og en mer stabil løsning

Bruk forberedelsesdelen til å se på alternative løsninger for å bygge ut en felles Internett-løsning for beboerne i boligfeltet.

Må de bygge ut sentralen? Hva hva hva?

Telenor har på grunn av gammel og relativt dårlig kabel planlagt å legge ny kabel i boligfeltet. I den forbindelse har Telenor vurdert å tilby bredbånd til beboerne. Før planene blir iverksatt, ønsker imidlertid Telenor å inngå bindene avtaler med eierne av de ulike boligene i området. Planene til telenor vil imidlertid ikke kunne gjennomføres dersom beboerne selv realiserer sine planer for utbygging.

Beboerne i området ønsker i den sammenheng råd om hva de skal gjøre. De har valget mellom "egen" løsning eller å kjøpe løsningen til Telenor. Viktige momenter i denne sammenheng er valg av tekniske løsninger, ISP, kapasitet, osv.

x Drøft de ulike mulighetene for utbygging av internett-løsninger i boligområdet. Legg fram et begrunnet valg av løsninger. I den grad det er mulig, bør løsningen illustreres med tegninger og/eller figurer.

x Legg inn nødvendige forutsetninger der du finner det nødvendig.

I vurderingen blir det lagt vekt på

- at du benytter tekniske spesifikasjoner og begreper fra faget på en bra måte

- at svarene dine tar hensyn til krav og opplysninger i oppgavesettet

- at du viser kunnskaper om tilknytning til Internett

-at forslagene du kommer med, viser faglig innsikt og vurderingsevne

- at forslagene er godt begrunnet og utfyllende drøftet

- at tekstdokumentet du leverer, er godt disponert og oversiktelig utformet

Jeg skjønner hva de spør etter, men jeg forstår det ikke. Hva må de gjøre? Hva trengs av utstyr? Osv.

Jeg har såvidt begynt på en besvarelse, men jeg sitter fast.

Drøft de ulike mulighetene for utbygging av internett-løsninger i boligområdet.

Det første de må tenke på i forhold til utbygging av Internett, er å bygge ut den telefon-sentralen de er koblet opp mot. Denne må være i stand til å takle bredbåndsnett. Siden det er 40 boliger i et relativt stort område det er snakk om her, og fem ligger bak en morenerygg, bør de velge fiber. Fiber har stor kapasitet, lengdebegrensning på 250 km og er veldig stabil. Trådløs bør ikke brukes, fordi en morenerygg kan gjøre det vanskelig med signalene. I tillegg trengs det mange rutere for å videreføre nettet. Med trådløst vil de få et ustabilt og tregt nett, og over lengre avstander kan de får hastighetsbegrensninger.

Telefonsentralen

For at telefonsentralen skal kunne brukes til bredbåndsnett, må den bygges ut. I dag er det Relacom (tidligere Bravida) som tar seg av utbyggingen, på vegne av Telenor. Telenor eier kobbernettet som ligger i Norge i dag. Ventelo Bluecom har egne sentraler og de tilbyr (tilbød) de som bodde i nærheten av dem, ekstra høy hastighet. Hvis beboerne i boligfeltet vil droppe Telenors tilbud og heller gå for egen løsning, må de betale utbyggingskostnadene selv. Disse kommer lett opp i et par hundre tusen. Utbygging av sentralen koster alene minst 50 000. Pris fiberkabel og utstyr for å få fiber inn i huset er ukjent for min del.

Boligene

Det må installeres utstyr for mottak av fiber i alle bygningene, hvis de vil benytte sin egen løsning. Dette kan/skal kun gjøres av godkjent fibersveiser. Fiberkabler er svært følsomme kabler og må behandles varsomt. Hvis de går for Telenors løsning, trenger de ikke tenke på kabel, for Telenor tar seg av alt. Det er mye arbeid med å legge ny kabel. For dette nabolaget blir det en del graving hvis de vil legge egen kabel. Det skal trossalt legges fiberkabel mellom hvert hus og denne kabelen skal ligge et par meter under bakken. Kostnadene på graving kan bli veldig store – det vil i alle fall gå lang tid med til dette arbeidet. Det som er mer praktisk med å legge egen kabel, er selvfølgelig at det er bare de aktuelle som har tilgang på den kapasiteten den tilbyr og de kan bestemme mye over kapasitet og diverse.

Hjelp blir mottatt med STOR takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tid til å skrive veldig utfyllende, men kan skrive noen tanker og idéer rundt dette. Hadde IT-B (systemdrift) på VGS, og har driftet IT-systemene til en bedrift noen år.

Hei.

Vi i IT systemdrift har fått en tidligere eksamensoppgave til innlevering. Oppgaven er svært vanskelig for min del og jeg trenger litt hjelp til å tolke den og etter hvert få en OK besvarelse. Hjelp meg den som kan.

TEMA: BOLIGFELT OG UTBYGGING AV INTERNETT

I et boligfelt i utkanten av en by på Østlandet har beboerne sett seg lei av høye priser og manglende eller variabel kapasitet ved bruk av internett. Alle beboerne bor i eneboliger som ligger i en lett skrånende åsside. Boligfeltet består av 40 eneboliger, der det er fri sikt mellom alle om man står på taket, med unntak av 5 som ligger litt i skjul bak en morenerygg. Eneboligene har fra før innlagt fasttelefon, men med ulike løsninger når det gjelder internett-tilkobling. Noen har analog telefon med oppringt samband via modem, mens andre har ISDN. Telenor har inntil i dag levert alle teletjenester i boligfeltet.

I boligfeltet er det næringsdrivende og andre med hjemmekontor og stort behov for rask og stabil tilgang til Internett. Mange av de yngre beboerne ønsker også bedre kapasitet for å laste ned musikk og filmer og å ha mulighet for interaktive spill over nett.

Noen av beboerne har tatt initiativ til å lage en privat, felles løsning der hensikten er betydelig økt kapasitet, bedre pris og en mer stabil løsning

Bruk forberedelsesdelen til å se på alternative løsninger for å bygge ut en felles Internett-løsning for beboerne i boligfeltet.

Må de bygge ut sentralen? Hva hva hva?

•  
  • "Fri sikt" er nok et hint til at du bør vurdere trådløs kommunikasjon frem til brukeren.

• At Telenor allerede er etablert der kan bety at de vil kunne tilby en løsning forholdsvis rimelig. Siden det allerede finnes et kobbernett vil ADSL kunne være en fornuftig løsning.

• Næringsdrivende har ofte stort behov for kapasitet/stabilitet. De har nok også mer penger å rutte med. Vurder et samarbeidsprosjekt med næringslivet, der f. eks. næringslivet tar seg av utbygging, og leier videre til samarbeidsprosjektet.

• Siden de skriver at noen har tatt initiativ til en privat løsning, ønsker de nok at du skal drøfte hvilke muligheter som finnes her, og selvfølgelig fordeler og ulemper med dette. Kan tenke meg at det er endel papirarbeid og mye tull som må til for å "være sin egen ISP", man må vel avtale med routing osv. Trolig ender det opp i en for dyr og tidkrevende løsning.

• Til slutt sier oppgaven at du skal se på alternative løsninger. Det betyr nok at du skal drøfte de forskjellige, både med hensyn på tekniske løsninger og organisatoriske.

Telenor har på grunn av gammel og relativt dårlig kabel planlagt å legge ny kabel i boligfeltet. I den forbindelse har Telenor vurdert å tilby bredbånd til beboerne. Før planene blir iverksatt, ønsker imidlertid Telenor å inngå bindene avtaler med eierne av de ulike boligene i området. Planene til telenor vil imidlertid ikke kunne gjennomføres dersom beboerne selv realiserer sine planer for utbygging.

Beboerne i området ønsker i den sammenheng råd om hva de skal gjøre. De har valget mellom "egen" løsning eller å kjøpe løsningen til Telenor. Viktige momenter i denne sammenheng er valg av tekniske løsninger, ISP, kapasitet, osv.

x Drøft de ulike mulighetene for utbygging av internett-løsninger i boligområdet. Legg fram et begrunnet valg av løsninger. I den grad det er mulig, bør løsningen illustreres med tegninger og/eller figurer.

x Legg inn nødvendige forutsetninger der du finner det nødvendig.

I vurderingen blir det lagt vekt på

- at du benytter tekniske spesifikasjoner og begreper fra faget på en bra måte

- at svarene dine tar hensyn til krav og opplysninger i oppgavesettet

- at du viser kunnskaper om tilknytning til Internett

-at forslagene du kommer med, viser faglig innsikt og vurderingsevne

- at forslagene er godt begrunnet og utfyllende drøftet

- at tekstdokumentet du leverer, er godt disponert og oversiktelig utformet

Jeg skjønner hva de spør etter, men jeg forstår det ikke. Hva må de gjøre? Hva trengs av utstyr? Osv.

Å gå ned til minste tekniske detalj blir nok for mye, her ville jeg konsentrert meg om de store linjene. Mitt forslag er å nevne en god del muligheter, drøfte to av dem, og så muligens nevne i konklusjonen hvilken av dem som ville passet best. Du kan nesten mene hvor dumme ting du vil, bare du begrunner det godt.

Jeg ville foreslått to ting:

Eget initiativ: Leie linje av en større tjenesteleverandør, type fiber -> sentral -> trådløs kommunikasjon mellom takene der dette er mulig, videre til ethernet i blokkene, og kablet fra sentralen der dette ikke går.

Telenor: Felles kontrakt med prisforhandling, ulike DSL-løsninger (ADSL til privatmarked, SHDSL e.l. til næringslivet)

Jeg har såvidt begynt på en besvarelse, men jeg sitter fast.

Drøft de ulike mulighetene for utbygging av internett-løsninger i boligområdet.

Det første de må tenke på i forhold til utbygging av Internett, er å bygge ut den telefon-sentralen de er koblet opp mot. Denne må være i stand til å takle bredbåndsnett. Siden det er 40 boliger i et relativt stort område det er snakk om her, og fem ligger bak en morenerygg, bør de velge fiber. Fiber har stor kapasitet, lengdebegrensning på 250 km og er veldig stabil. Trådløs bør ikke brukes, fordi en morenerygg kan gjøre det vanskelig med signalene. I tillegg trengs det mange rutere for å videreføre nettet. Med trådløst vil de få et ustabilt og tregt nett, og over lengre avstander kan de får hastighetsbegrensninger.

Telefonsentralen

For at telefonsentralen skal kunne brukes til bredbåndsnett, må den bygges ut. I dag er det Relacom (tidligere Bravida) som tar seg av utbyggingen, på vegne av Telenor. Telenor eier kobbernettet som ligger i Norge i dag. Ventelo Bluecom har egne sentraler og de tilbyr (tilbød) de som bodde i nærheten av dem, ekstra høy hastighet. Hvis beboerne i boligfeltet vil droppe Telenors tilbud og heller gå for egen løsning, må de betale utbyggingskostnadene selv. Disse kommer lett opp i et par hundre tusen. Utbygging av sentralen koster alene minst 50 000. Pris fiberkabel og utstyr for å få fiber inn i huset er ukjent for min del.

Boligene

Det må installeres utstyr for mottak av fiber i alle bygningene, hvis de vil benytte sin egen løsning. Dette kan/skal kun gjøres av godkjent fibersveiser. Fiberkabler er svært følsomme kabler og må behandles varsomt. Hvis de går for Telenors løsning, trenger de ikke tenke på kabel, for Telenor tar seg av alt. Det er mye arbeid med å legge ny kabel. For dette nabolaget blir det en del graving hvis de vil legge egen kabel. Det skal trossalt legges fiberkabel mellom hvert hus og denne kabelen skal ligge et par meter under bakken. Kostnadene på graving kan bli veldig store – det vil i alle fall gå lang tid med til dette arbeidet. Det som er mer praktisk med å legge egen kabel, er selvfølgelig at det er bare de aktuelle som har tilgang på den kapasiteten den tilbyr og de kan bestemme mye over kapasitet og diverse.

Hjelp blir mottatt med STOR takk!

5672175[/snapback]

Bra at du viser innsikt i hvordan bedriftene operer nå, men det bør ikke fokuseres på for mye. Om du velger å finne på en ny leverandør som ikke finnes, bør ikke det ha noe å si for vurderingen av oppgaven. Støter du på et problem, lag deg forutsetninger.

Lykke til :thumbup:

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...