Gå til innhold

Gammelt Canon-kamera - oversikt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Søsteren min har arvet et Canon-kamera fra farfaren min. Det er kjøpt i USA, han var der til ca. 1930. Det kunne vært artig å få vite noe om det, og om det funker, så jeg lurer på om noen vet om en oversikt over Canon-modellene? Fant ikke noe etter en kjapp tur på Google... Kameraet har forresten belg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært en Canon fra begynelsen av 30-tallet vil du vel ha mulighet til å få noen ti-talls tusen for det tenker jeg. Men gamle Kodak kameraer er vel neppe verdt noe særlig, har en gammel Kodak med belg liggende hjemme, men tror neppe den er verdt noe.

Kan det være en slik gammel kodak mellomformat eller lignende format. Det jeg har liggende ser i hvertfall ut til å ha omtrent samme størelse som dagens mellomformat. Var jo svært få 35mm kameraer så tidlig. Tror disse kameraene hadde navn som Kodak I,II, III, jeg tror et raskt søk på E-bay avslører at gamle Kodak belgkameraer går for et par hundre kroner. Husk på at disse kameraene var vanlige forbruker kameraer før 35mm kom, derfor ble de laget i svært mange eksemplarer og er lett å få tak i.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Det var Kodak! Her er en link. Nei, det ser ikke ut til å være verdt mye ;)

5672147[/snapback]

Er tilnærmet likt det jeg har, mitt er er desverre ødelagt slik at jeg ikke får lukket det opp. Husker det fungerte da jeg var barn, desverre så ble det vel vurdert til å være såpass verdiløst at jeg fikk lov til å leke med det, så på den måten klarte jeg å ødellegge det. Kodak har forøvrigt alltid holdt seg i forbruker segmentet, så generelt sett er eldre Kodak kameraer svært billig i forhold til gamle Leica eller Nikon kameraer som er svært dyre.

Lenke til kommentar

Bildene blir potensiellt veldig bra, fordi Kodaks Retinar-optikk var ganske god. Hvorfor kjøper du ikke en rull 120-film, og prøver det? Du kan jo bruke Eos'en din som lysmåler, og å ta prøvebilde for å teste eksponeringen med. Så kan du ta det "seriøse" bildet med Kodak'en. Dette kameraet er verdt å bruke, fordi kvaliteten på mellomformat er formidabel i forhold til småbildeformatet, selv om kamera er gammelt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Fungerte det slik at dere hadde film i òg? Hvordan ble evt. bildene? :)

5672237[/snapback]

Nei det nok noen hull i belgen men et eller annet knakk da den ble skøvet igjen en gang og etter det har vi ikke fått den opp igjen.

PMnormal, hvordan søker man på slike kameraer kan ikke huske det var noen søker på det?

Lenke til kommentar

Hvis kamera ikke har vanlig ukoblet målsøker som er lett synlig når kamere er slått sammen, så har det en sinnrik innrettning like ved objektivet, som du ser nedi. Litt vanskelig å forklare hvordan den ser ut, men det er en søker som du kikker nedi ovenfra (?). Virket det forståelig. Dette gjelder spesiellt eldre modeller, slike som katten linket til. Der ser du søkeren montert over objektivet. De kunne også være montert ved siden av/på skrått over objektivet. Det er en form for speilsøker.

Senere ble det vanlig med søkeren innebygd i huset (som en Leica etc), eller som oppvippbare rammer på toppen av huset.

Kvaliteten på søkerbilde kan variere, fra grusom til horribel. Bildene blir ofte flotte likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...