Gå til innhold

Hvor mye kan kjøles med dette oppsettet?

VKH

Anbefalte innlegg

Hei!

Ny her men har lært mye her inne :)

Jeg har et vannkjølingsopsett med AC EVO 240 radiator og AC aquastream pumpe.

Jeg skal kjøle CPU og skjermkort, sansynligvis blir det SLI oppsett om en stund så da blir det jo en kjøleblokk til. Kan jeg da kjøle ned mer? F.eks. ram, harddisk osv.

Eller blir det for mye med en av de tingene der.

Og en ting til, den aquastream pupma. Hvor kraftig er den egentlig?

Driver den vannblokkene som det står i beskrivelsen at trenger kraftig pumpe?

Håper på gode svar :)

Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen direkte kjennskap til de forskjellige komponentene du nevner, men i forhold til vannkjøling så er det vel ikke sa mye fasite ute å går heller.'

Det som er viktig er at pumpa faktisk klarer å dytte ut nok vann, og at den klarer å få god sirkulasjon i systemet. Radiatoren du har skulle jo kunne ta unna så det monner, og det vil jo også være en varmeavgivning i slanger og tank.

Det er alltid greit å teste systemet uten at det er koblet opp i maskinen først, og da vil jo evt feil vise seg. Spesielt kan det være lurt å legge inn en "flowkontroll" eller flere, i systemet. Dette er en liten dings som viser om det er bevegelse i vannmengden eller ikke. Spesielt viktig dersom det blir mange avgreininger til forskjellige vannblokker.

Trur uansett ikke du skal bekymre deg. Dersom du skal har avkjøling på ALT, chipsett, HDD, osv ville jeg nok sjekket litt nærmere, men for grunnpakka med CPU og GPU så lever du lenge med det du har.

Begynner å bli fælt seint og jeg er ikke sikker på om jeg svarer på spørsmålet ditt lenger, eller om jeg bare babler om akkurat det du lurer på......avslutter nå, går og legger meg, og så sjekker jeg innom litt utpåå dagen igjen.

:hmm:

Lenke til kommentar

Aquastream pumpa kan pumpe 300l/t, men dette er irrelevant, da det er mottrykksegenskapene dens du er ute etter. Ifølge Microplex er dette oppgitt til 0.12bar.

Pumpa er holder nok til cpu, gpu og chipset, men skal du begynne med hdd og minne i tillegg er jeg redd for at den kanskje ikke holder mål. Nå trenger du strengt tatt ikke noe særlig kjøling til disse komponentene, så å i det hele tatt kjøpe vannkjøling ville vært bortkastet.

Lenke til kommentar

jeg trur absolutt at chipset er det jeg ville satset på. Har ikke dette selv ennå, men det er førstepri... den vifta som er på chipsettet mitt nå er kilden til 80% av den støyem jeg har fra maskinen.

Har forsåvidt lurt på å bare montere passiv kjøling her, men er litt usikker på om det er noe godt alternativ, spesielt siden jeg antakelig har dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet.

Lenke til kommentar
jeg trur absolutt at chipset er det jeg ville satset på. Har ikke dette selv ennå, men det er førstepri... den vifta som er på chipsettet mitt nå er kilden til 80% av den støyem jeg har fra maskinen.

Har forsåvidt lurt på å bare montere passiv kjøling her, men er litt usikker på om det er noe godt alternativ, spesielt siden jeg antakelig har dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet.

5684842[/snapback]

Takker, jeg skal kjøle chipsetet med vann. Planen var egentlig (hot-pipes?) men

men den skal og brukes som HDPC så den skal være så stille som mulig, 2 120mm til radiatorer pluss kanskje en liten vifte for gjennomtrekk holder som viftebråk.

Men har jo tenkt litt på å kjøle ram og da, eller er det rett og slett så lite å hente ut av det?

Takk for all tilbakemelding forresten :)

Lenke til kommentar

5684842[/snapback]

men den skal og brukes som HDPC så den skal være så stille som mulig, 2 120mm til radiatorer pluss kanskje en liten vifte for gjennomtrekk holder som viftebråk.

Men har jo tenkt litt på å kjøle ram og da, eller er det rett og slett så lite å hente ut av det?

5685652[/snapback]

hmm....er ikke sikker, men jeg har aldri hatt behov for å kjøle RAMen min....ikke som jeg vet iallefall. Har veldig dårlig luftgjennomstrømning på mine 4x512 brikker, og det funker helt topp.

Med to stk 120 og en liten i andre enden skulle du ha plenty kjøling, men det er alltid verdt å legge litt ekstra arbeide i samling av ledninger osv slik at det blir optimalt

Lenke til kommentar

5684842[/snapback]

5685652[/snapback]

hmm....er ikke sikker, men jeg har aldri hatt behov for å kjøle RAMen min....ikke som jeg vet iallefall. Har veldig dårlig luftgjennomstrømning på mine 4x512 brikker, og det funker helt topp.

Med to stk 120 og en liten i andre enden skulle du ha plenty kjøling, men det er alltid verdt å legge litt ekstra arbeide i samling av ledninger osv slik at det blir optimalt

5686318[/snapback]

Takk for de raske svarene, dette har plaget meg en stund.

Skal sende deg en pm med bilde når den er klar, er desverre latterlig perfeksjonistiskt annlagt, og det er IKKE positivt, brukte 6 uker på å skjære hull i toppen på kabinettet, montere radiatoren og all støydempingen.

Brukte ikke 5 timer hver dag da men det er slitsomt å aldri bli fornøyd.

Så jeg passer godt på ledningene. Jeg tenkte liksom at hvis rammen klokkes så ville den hatt veldig godt av vannkjøling. Nå er jo de kjøleklipsene meget bra og da, er jo ikke lenge siden det kom vannkj. til ram. Eller?

Har vannkjøling på CPU og skjermkort nå og klokket de og RAMen så det virkelig yter bedre uten problemer med RAMen, har kjøleklips på dem.

Endret av VKH
Lenke til kommentar
Heldig du som er så perfeksjonist........utolmodigheten min kostet meg et skjermkort  :whistle:

5686937[/snapback]

Heldig? fy f... det er ikke mye positivt med det. Ting blir som regel nesten litt for bra (fint det) men det vanvittig hodekjøret hadde jeg daglig brent skjermkort for å slippe :ermm:

Bilder kan komme når den er klar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...