kimare Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hei! Jeg skal kjøpe mitt første filter til dSLR (dynax 5d), etter som jeg har lest riktig så er det stort sett kun Polarizing og UV filter en "normal" digital fotograf trenger. I følge denne diskusjonen så skal Kenko filter være helt kurrante, derfor satser jeg på å kjøpe et Kenko 55mm. Det jeg primært lurer på er om jeg trenger noe mer for å benytte filteret? Eller er det bare å ta det ut av pakken og skru det på objektivet. Kim Are Lenke til kommentar
BMP Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Du burde ha et UVfilter som du skrur rett på objektivet ditt. Mange bruker ikke dekselet til objektivet lengre pga. filteret som gjør lik jobb hva angår den biten. Men det har jo selvsagt en annen funksjon også! Når det gjelder filter for øvrig så bør du være litt forsikti for du kan godt ødelegge gode bilder og det kan du komme til å angre på i ettertid. Fargefilter e.l. kan man "legge på" i et fotoredigeringsprogram som feks. Photoshop eller lignende. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Ville bare si at jeg har bestil meg HOYA filter hos denne manne på Ebay. Utrolig billig og da har man kansje råd til å prøve ut litt av hvert hva filter angår. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Du burde ha et UVfilter som du skrur rett på objektivet ditt. Mange bruker ikke dekselet til objektivet lengre pga. filteret som gjør lik jobb hva angår den biten. Men det har jo selvsagt en annen funksjon også! Når det gjelder filter for øvrig så bør du være litt forsikti for du kan godt ødelegge gode bilder og det kan du komme til å angre på i ettertid. Fargefilter e.l. kan man "legge på" i et fotoredigeringsprogram som feks. Photoshop eller lignende. 5671537[/snapback] Har jeg misforstått er Polarizing og UV filter det samme? jeg ser at det filteret jeg har lenket til er merket UV filter, men det er listet under Polarizing. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Det er ikke det samme. Et UV-filter fjerner bare ultraviolette stråler. Et slik filter har dSLR foran sensoren, så for oss fungerer det filteret bare som beskyttelse. Etter å ha vært aktiv her en stund, har jeg forstått at det er flere bildemessige ulemper enn fordeler med UV, så jeg har nå kuttet ut bruken av disse. Polariseringsfilter er veldig nyttig til å fjerne reflekser i alle flater, ofte reflekser du ikke har tenkt på før. Det er veldig nyttig, for fargene blir mettede og rike. Kjøp pola, men glem UV. Det trenger du ikke, hvis du ikke jobber under tøffe forhold der du trenger ekstra beskyttelse. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Det er ikke det samme. Et UV-filter fjerner bare ultraviolette stråler. Et slik filter har dSLR foran sensoren, så for oss fungerer det filteret bare som beskyttelse. Etter å ha vært aktiv her en stund, har jeg forstått at det er flere bildemessige ulemper enn fordeler med UV, så jeg har nå kuttet ut bruken av disse.Polariseringsfilter er veldig nyttig til å fjerne reflekser i alle flater, ofte reflekser du ikke har tenkt på før. Det er veldig nyttig, for fargene blir mettede og rike. Kjøp pola, men glem UV. Det trenger du ikke, hvis du ikke jobber under tøffe forhold der du trenger ekstra beskyttelse. 5672628[/snapback] ok takk da hadde jeg forstått bøkene mine riktig, og jeg ser om jeg kan finne et pola filter. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Du burde ha et UVfilter som du skrur rett på objektivet ditt. Mange bruker ikke dekselet til objektivet lengre pga. filteret som gjør lik jobb hva angår den biten. Men det har jo selvsagt en annen funksjon også! Når det gjelder filter for øvrig så bør du være litt forsikti for du kan godt ødelegge gode bilder og det kan du komme til å angre på i ettertid. Fargefilter e.l. kan man "legge på" i et fotoredigeringsprogram som feks. Photoshop eller lignende. 5671537[/snapback] Har jeg misforstått er Polarizing og UV filter det samme? jeg ser at det filteret jeg har lenket til er merket UV filter, men det er listet under Polarizing. 5672441[/snapback] Du Quoter meg i denne posten,så jeg vil bare legge til at jeg har ikke påstått av UV og polariseringsfilter er det samme. Men siden du hadde linket til et UVfilter så tok jeg utgangspunkt i at det var dette du ønsket deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå