Gå til innhold

På kornet: WindowsXP


[L]337-Zonic

Anbefalte innlegg

Det er virkelig merkelig at Microsoft beskriver sitt siste produkt, WindowsXP, for deres beste operativsystem noensinne og det OS-et som har _alt_ (særlig med tanke på Internett relaterte programmer). Med introdukseringen av WindowsXP, har vi som brukere fått tilgang til nye og integrerte programmer som skal gjøre det unødvendig å kjøpe noen av de programmene som vi ellers pleide å kjøpe før. Men jeg synes at selskapet går dog for langt i sitt utspill og jeg personlig klarer å påpeke flere sider ved OS-et som har store mangler.

 

Etter å ha testet ut OS-et i lengre tid nu, må jeg være så ærlig å si at Microsoft fortsatt har "glemt" en viktig ting når de har laget OS-et; brukeren. En del viktige programmer er utelatt, til fordel for nye små og tett integrerte programmer i selve OS-et som jeg personlig mener er av ubrukelig kvalitet. Viser f.eks. til brennerprogrammet i WindowsXP.

 

Selv kunne jeg tenke meg at Microsoft skulle droppe brenneprogrammet i WindowsXP til fordel for et nedlastingsprogram, som lar en å gjenopprette avbrutte nedlastinger. Jeg kunne også tenke meg et FTP program fra Microsoft selv, med et grafisk brukergrensesnitt.

 

Det er nok ikke bare WindowsXP som lider av at Microsoft ikke setter brukeres i sentrum enn hva selskapets utviklere ønsker selv. Men også OFficeXP lider skjebne. I e-post programmet i OutlookXP kunne jeg f.eks. tenke meg at man kunne minimere programmet til "tray" og la programmet sjekke e-post i bakgrunnen.

 

Under installasjonen av WindowsXP kunne jeg lese hva som var nytt med WindowsXP og i beskrivelsesteksten kunne jeg bla. lese at Microsoft hadde utviklert WindowsXP etter hva brukerne hadde ønsket. Selv har jeg sendt inn flere mail til Microsoft med ideer om nye forbedringer og jeg har fortsatt til gode til å se disse i programmene til Microsoft.

 

Kanskje neste gang, kanskje...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med at IEs downloader skulle støtta resume er jeg enig i. Hadde ikke skada mot det støtta multiple connections også. Pga av dette bruker jeg Download Express. En liten plug-in på 200KB fra http://www.metaproducts.com Det er ingen download manager ala Getright og Flashget så hvis du ønsker å kunne tidsplanlegge downloadene dine osv er ikke Download Express noe. Liker du derimot spimelheten til IE's download funksjon men ønsker noen få andre alternativer så er DE en løsning. Programmet er i v1.0 så det er noe å sette fingeren på, men bedre enn det IE tilbyr.

 

Har ikke fått prøvd brenneprog'et i XP enda. Hva er problemet med det?

 

Forøvrig irriterte det meg noe inni granskauen at det var så vanskelig å fjerne MSN messenger hvis du ikke vet hva du skal gjøre.

 

Angående minimere til tray, er det ikke en tastekombinasjon for dette?

 

Hvorvidt XP er det beste OSet eller ikke er jeg i tvil om. XP er ikke like stabilt som 2k, men så er det noen tøffe funksjoner

Lenke til kommentar

XP virker generelt sett som et bra OS, eg har berre brukt det i nokon få dagar no, så eg kan ikkje uttala meg spesielt enno.

 

Det eg har merka meg er at eg får ikkje brennaren min til å virka i det, grunna drivarkonflikter. Eg har ein LiteOn-brennar, som kom bundla med Easy CD-Creator. Easy CD-Creator vil ikkje starta i XP, fordi det ikkje er klargjort for det. Her kjem da opp ei feilmelding fra MS, der dette blir forklart veldig bra. Denne feilmeldinga inneheld informasjon om at eg skal gå til produsentens heimeside for å finne oppdaterte drivarar, som det står i help at allereie er tilgjengelege. Går til heimesida, og der står det at dei og MS har inngått avtalar om at deira teknologi skal vera med i WinXP. Dvs. at teknologien allereie er der, men eg kan ikkje bruka den, fordi dei har ikkje lagt ut drivarane for nedlasting enno! Irriterande, så eg måtte legga inn Win98SE ved siden av for å få til brenninga.

 

Dette er framleis betre enn i Win2K, der eg ikkje fekk brennaren til å virke i det heile! :wink:

Lenke til kommentar

Dere har vel ikke glemt at Microsoft kun er ute etter å tjene penger?? *hehe*

Laga de ett OS som faktisk var bra, så ville jo kanskje folk finne på å bruke det lenger enn et år, og det vil bety mindre penger inn i Gates sin kasse.

Men bruker du alle "kjekke" win progs, så må en jo bare forvente at det ikke holder mål. Så dropp alle brenner prog som følger med. Vet forresten at det finnes en liten kjekk sak som lurer proget til å tro det egentlig innstalleres på Win95.

Kjører ikke XP selv, men kun W2k og til nøds Win98se til spill, skulle trangen komme over meg. :wink:

Lenke til kommentar

XP kommer med en hendig funksjon: "Compatibility Mode" hvor du kan emulere Win95,Win98,WinNT4&Win2000. Prøv å lag en snarvei til setup programmet, høyreklikk og velg compatibility mode og sett OS mode'n der. kan kanskje hjelpe (slik installerte jeg ihvertfall et NT4 spesifikt serverprogram på Win2000 (Comp.mode følger med i SP2:)

Lenke til kommentar

Både XP og win2k krever mere ressurser av den enkle grunn de er mere agressive på caching, dvs at OS'ene legger mere viktige ting opp i rammen. Det dette betyr for brukeren er at man slipper å vente tre år på start menyen, og kan gå tur med hunden før man får åpnet min datamaskin (ok hihi sorry for mine litt overdrevne eksempler).

Jeg har ikke fått testa WinXP enda, men jeg er veldig spent på dette os'et.

 

En liten kommetar til vedkomende som mener at XP er blitt rotet fordi det er overbrukervennlig, jeg har som sagt ikke testa det enda, men så vidt jeg har forstått har brukeren i stor grad mulighet til å konfigrere graden av brukervenlighet(f.eks, standard kontrollpanel kontra en wizzard løsning) Dessuten tror jeg det noen små forskjeller mellom Home edtition og WinXP pro. Dette er det intrykket jeg har fått iaffal... Men jeg regner med at dem som har testa OS'et vet bedre...

 

[ Denne Melding var redigert av: Dipso på 2001-09-24 15:07 ]

Lenke til kommentar

Windows XP er det klart beste os et noensinne,

det finner alt av hardware jeg har, inkludert scanner og printer.

Etter at jeg har installert XP er det bare å oppgradere til de nyeste detonator driverne så er jeg klar for å installere spill/programmer.

Veldig stabilt !! Har kjørt det i en måned nå, funker bra !! Eneste som irriterer meg er oppdaterings funksjonen som hele tiden vil oppdatere Windows, kan hende det er mulig å slå den av, men i så fall har ikke jeg funnet den enda !

Windows XP er det beste som noensinne er kommet fra Microsoft !!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Windows XP er det klart beste os et noensinne,

det finner alt av hardware jeg har, inkludert scanner og printer.

Etter at jeg har installert XP er det bare å oppgradere til de nyeste detonator driverne så er jeg klar for å installere spill/programmer.

Veldig stabilt !! Har kjørt det i en måned nå, funker bra !! Eneste som irriterer meg er oppdaterings funksjonen som hele tiden vil oppdatere Windows, kan hende det er mulig å slå den av, men i så fall har ikke jeg funnet den enda !

Windows XP er det beste som noensinne er kommet fra Microsoft !!!

_________________

-->>Krutselno<<--

 

Høyre klikk på my computer og velg properties så finner du leppa med automatic updates der skrur du av den saken ..... den som leter finner :smile: :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...